Page 30 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 30
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Fiziksel Nicelikler
Konu Temel ve türetilmiş nicelikler, skaler ve vektörel nicelikler
Temel ve türetilmiş nicelikleri sınıflandırabilme
Öğrenme Hedefleri
Skaler ve vektörel nicelikleri karşılaştırabilme
• Yazı tahtası
• Kalemler
Materyaller • Metre
• Kronometre
• Kağıt
Süre 4 ders saati
Bu etkinlikte soru-cevap, beyin fırtınası, destekleyiciler kullanma, gözlem, doğrudan
anlatım, sorgulamaya dayalı öğrenme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Soru cevap: Öğretmen öğrencilere birkaç eşya göstererek bu eşyaların özellikle-
rinin neler olduğunu sorar. Öğrencilerin söyledikleri özelliklerin her birinin ölçülüp
ölçülmediği ikinci soru olarak kendilerine yöneltilir.
Beyin Fırtınası: Öğretmen, “Günlük hayatımızda bazen sınıflandırmalar yapıyoruz.
Aklınıza gelen sınıflandırmalar var mı?” sorusunu öğrencilere yöneltir ve yanıtlarını
alır. Ardından, “Neden sınıflandırma yapıyoruz?” sorusunu sorar.
Destekleyiciler Kullanma: Öğretmen öğrencilere birkaç eşya göstererek bu eşya-
ların özelliklerinin neler olduğunu sorar. (Pet şişe içinde su, tahta silgisi, yoklama
defteri vs.)
Etkinlik Açıklaması
Gözlem: Öğretmen sınıfa getirdiği metre ve kronometreyi öğrencilere gösterir.
Metre ile uzunluk, kronometre ile zaman niceliklerinin ölçüldüğünü söyler ve bunla-
rın temel büyüklük olduğunu belirtir. Bir öğrencinin sınıf içinde gösterilen iki nokta
arasında yürümesi istenir.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen, öğrencilere temel büyüklüklerin sembol ve SI birim
sistemindeki birimlerini içeren bir tabloyu etkileşimli tahtada gösterir.
Sorgulamaya Dayalı Öğrenme: Öğretmen sınıfta aynı doğrultuda ve aralarında-
ki mesafe eşit olacak şekilde 3 nokta işaretler. Noktaları sırasıyla A, B ve C olarak
isimlendirir. Sınıftan gönüllü bir öğrenci seçerek önce A’ dan C’ye yürümesini daha
sonra ise C’den B’ye dönmesini ister. Öğretmen sınıfa “yürüyen öğrencinin kaç met-
re yol almıştır ve kaç metre yer değiştirmiştir?” sorularını sorar.
Öğretmen öğrencilere birkaç eşya göstererek bu eşyaların özelliklerinin neler
olduğunu sorar. (Pet şişe içinde su, tahta silgisi, yoklama defteri vb.) (İF1).
Öğrencilerin söyledikleri özelliklerin her birinin ölçülüp ölçülmediği ikinci soru
olarak kendilerine yöneltilir. Öğrencinin vereceği cevaplara göre nesnenin fiziksel
Uygulama Süreci
niceliğinin, birbiri ile karşılaştırılıp karşılaştırma sonucu sayısal olarak ifade
edilebilen veriler olduğu tanımına ulaşmaları sağlanır (SF1). Öğretmen, günlük
hayatta karşılaşılan enerji, hacim, kütle vb. büyüklüklerden örnekler vererek tanımı
destekler.
30