Page 34 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 34
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Kuvvetlerin Dansı
Konu Doğadaki Temel Kuvvetler
• Doğadaki temel kuvvetlere ilişkin özellikleri belirleyebilme
Öğrenme Hedefleri • Doğadaki temel kuvvetlere ilişkin benzerlikleri listeleyebilme
• Doğadaki temel kuvvetlere ilişkin farklılıkları listeleyebilme
• Kağıt
Materyaller • Etkileşimli Tahta
• Kalem
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte sesli okuma, soru-cevap, yapılandırılmış grid, dallanmış ağaç, beyin
fırtınası, performans görevi yöntem ve tekniklerinden yararlanılmıştır.
Sesli Okuma: Öğretmenin metni okuyarak öğrencilerin bu bilgiyi anlaması sağla-
nır.
Soru-Cevap: Metin okunduktan sonra öğretmen, öğrencilere metinle ilgili soru yö-
neltir ve cevapları tahtaya yazar.
Yapılandırılmış Grid: Öğrencilere grid ve sorulardan oluşan çalışma kağıdı verilir.
Etkinlik Açıklaması
Çalışma kağıdının doldurulması için yeterli süre tanınır.
Dallanmış Ağaç: Öğrencilere doğru-yanlış sorularından oluşan çalışma kağıdı ve-
rilir.
Beyin Fırtınası: Öğretmen, öğrencilere yönlendirdiği sorularla yaratıcı fikir üretme-
lerini ve probleme ilişkin özgün çözüm yolu bulma becerilerini destekler.
Performans Görevi: Öğrencilerden, öğrendiği doğadaki temel kuvvetlerin benzer
ve farklı özelliklerini içeren kavram haritası oluşturmaları istenebilir.
Öğretmen, öğrencilere, "Büyük patlamadan sonraki ilk saniyede evren çok sıcak
ve çok yoğun bir hâldedir ve henüz atomlar bile oluşmamıştır. Böylelikle evren
genişleyip soğudukça maddenin temel yapı taşları olan kuarklar ve leptonlar
oluşmuştur. Bir dakika sonra kuarklar birbirine yapışıp protonları ve nötronları
oluşturmuştur. Ardından ilk 3 dakika içinde proton ve nötronlar atom çekirdeklerini
oluşturacak şekilde birleşmiştir. 300 bin yıl sonra çekirdekler elektronlarla
bağlanarak ilk atomları oluşturmuştur. Atomlar ise çeşitli bozunmalar ile farklı tür
atomlara dönüşmüştür. 200 milyon yıl sonra ise ilk yıldızlar oluşmuştur." metnini okur
Uygulama Süreci
(İF1). Öğrencilere, "Metinde hangi aşamalarda hangi kuvvetler etkili olmuştur? "
sorusu yöneltilir (İF2, FÖOD1).
Öğretmen öğrencilerden gelen cevapları tahtaya yazarak listeler. Gerekçelerden
yola çıkarak madde oluşumunda etkili olan doğadaki temel kuvvetleri (güçlü
nükleer kuvvet, zayıf nükleer kuvvet, elektromanyetik kuvvet ve kütle çekim kuvveti)
ve bu kuvvetler arasındaki benzerlikleri/farklılıkları vurgular (İF3).
34