Page 42 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 42
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Sıvıların Gizemli Dünyası
Konu Sıvılarda Kaldırma Kuvveti
Öğrenme Hedefleri Kaldırma kuvvetinin bağlı olduğu değişkenleri belirleme
• Farklı boyutlarda ve şekillerde nesneler (özkütlesi suyunkinden büyük olan)
• Kapta deney yapılabilecek miktarda su
• Kapta deney yapılabilecek miktarda yağ
• Kapta deney yapılabilecek miktarda tuzlu su
Materyaller
• Dinamometre
• 3 adet "kaldırma kuvveti deney görevleri” (Ek 1) çıktısı
• 3 adet "deney formu” (Ek 2) çıktısı
• Kağıt ve kalem
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; hikâyeleştirme, beyin fırtınası, soru cevap, esnek gruplar, 3 kare stra-
tejisi, deney - laboratuvar yöntemleri kullanılmıştır.
Hikâyeleştirme: Öğrencilerin eğitici hikayeler yoluyla aslında gerçek yaşamla iliş-
kili olan kavram ve olayları inceleme, analiz etme ve kendi düşünceleri ile açıklama
fırsatı oluşturulmasıdır.
Beyin Fırtınası: Öğrencilerin nesnelerin batıp batmayacağı ile ilgili tahminlerde
bulunması ve çok sayıda fikrin ortaya atılması
Soru Cevap Yöntemi: Öğretmenin kaldırma kuvvetine etki eden etmenler ile ilgili
sorduğu çeşitli sorular öğrencilerin konu üzerinde düşünmelerini ve düşüncelerini
sözlü olarak başkalarıyla paylaşmasına fırsat tanır.
Etkinlik Açıklaması
Esnek Gruplar: Öğretmen sınıf içerisinde öğrencilerin birbirleriyle etkileşime geç-
melerini, farklı yeteneklere sahip öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerine ve işbir-
liği yapmalarına destek olur.
3 Kare Stratejisi: Öğretmen ünite ya da konu bazında odaklanılacak noktaları be-
lirler. Öğrencilere ister grup etkinliği istenirse de bireysel olarak toplam dokuz farklı
seçeneğin yer aldığı seçim tablosu sunulur. Öğrencilerden, kendilerine sunulan se-
çim tahtası üzerinde bitişik, çapraz ya da ortadaki görev mutlaka seçilmek üzere
herhangi üç görevi yapmaları beklenir.
Deney - Laboratuvar: Öğrenciler kaldırma kuvveti ile farklı sıvılarla deney yapar-
ken yaparak, yaşayarak öğrenirler.
“Archimedes (Arşimet) ve Kral Hiero’nun (Hiero) Altın Tacı öyküsü görsel içeriklerle
desteklenerek ve tarih disiplini ile ilişki kurularak anlatılır. “Archimedes’in, Kral
Hiero’nun altın tacının saflığını, özkütle hesabıyla bulduğu rivayet edilir. Siracusa
(Siraküza) Kralı Hiero söylentilerden etkilenerek tacının saf altın olmadığı şüphesine
Uygulama Süreci
kapılır. Archimedes’ten gerçeği bulmasını ister. Bu konuya yoğunlaşan Archimedes
suya daldırılan bir cismin hacminin, yapısal biçimi ne olursa olsun, taşırdığı suyun
hacmi ile belirlenebileceğini keşfeder. Tamamen su dolu kaplarda suya batan
cismin hacmi kadar su taşırmasından yola çıkarak tacın özkütlesini hesaplar.
42