Page 42 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 42

Fizik

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Sıvıların Gizemli Dünyası
         Konu                  Sıvılarda Kaldırma Kuvveti
         Öğrenme Hedefleri     Kaldırma kuvvetinin bağlı olduğu değişkenleri belirleme
                                 •  Farklı boyutlarda ve şekillerde nesneler (özkütlesi suyunkinden büyük olan)

                                 •  Kapta deney yapılabilecek miktarda su
                                 •  Kapta deney yapılabilecek miktarda yağ
                                 •  Kapta deney yapılabilecek miktarda tuzlu su
         Materyaller
                                 •  Dinamometre
                                 •  3 adet "kaldırma kuvveti deney görevleri” (Ek 1) çıktısı
                                 •  3 adet "deney formu” (Ek 2) çıktısı

                                 •  Kağıt ve kalem
         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte; hikâyeleştirme, beyin fırtınası, soru cevap, esnek gruplar, 3 kare stra-
                               tejisi, deney - laboratuvar yöntemleri kullanılmıştır.
                               Hikâyeleştirme: Öğrencilerin eğitici hikayeler yoluyla aslında gerçek yaşamla iliş-
                               kili olan kavram ve olayları inceleme, analiz etme ve kendi düşünceleri ile açıklama
                               fırsatı oluşturulmasıdır.

                               Beyin  Fırtınası:  Öğrencilerin  nesnelerin  batıp  batmayacağı  ile  ilgili  tahminlerde
                               bulunması ve çok sayıda fikrin ortaya atılması

                               Soru Cevap Yöntemi: Öğretmenin kaldırma kuvvetine etki eden etmenler ile ilgili
                               sorduğu çeşitli sorular öğrencilerin konu üzerinde düşünmelerini ve düşüncelerini
                               sözlü olarak başkalarıyla paylaşmasına fırsat tanır.
         Etkinlik Açıklaması
                               Esnek Gruplar: Öğretmen sınıf içerisinde öğrencilerin birbirleriyle etkileşime geç-
                               melerini, farklı yeteneklere sahip öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerine ve işbir-
                               liği yapmalarına destek olur.
                               3 Kare Stratejisi: Öğretmen ünite ya da konu bazında odaklanılacak noktaları be-
                               lirler. Öğrencilere ister grup etkinliği istenirse de bireysel olarak toplam dokuz farklı
                               seçeneğin yer aldığı seçim tablosu sunulur. Öğrencilerden, kendilerine sunulan se-
                               çim tahtası üzerinde bitişik, çapraz ya da ortadaki görev mutlaka seçilmek üzere
                               herhangi üç görevi yapmaları beklenir.

                               Deney - Laboratuvar: Öğrenciler kaldırma kuvveti ile farklı sıvılarla deney yapar-
                               ken yaparak, yaşayarak öğrenirler.

                               “Archimedes (Arşimet) ve Kral Hiero’nun (Hiero) Altın Tacı öyküsü görsel içeriklerle
                               desteklenerek  ve  tarih  disiplini  ile  ilişki  kurularak  anlatılır.  “Archimedes’in,  Kral
                               Hiero’nun altın tacının saflığını, özkütle hesabıyla bulduğu rivayet edilir. Siracusa
                               (Siraküza) Kralı Hiero söylentilerden etkilenerek tacının saf altın olmadığı şüphesine
         Uygulama Süreci
                               kapılır. Archimedes’ten gerçeği bulmasını ister. Bu konuya yoğunlaşan Archimedes
                               suya daldırılan bir cismin hacminin, yapısal biçimi ne olursa olsun, taşırdığı suyun
                               hacmi  ile  belirlenebileceğini  keşfeder.  Tamamen  su  dolu  kaplarda  suya  batan
                               cismin hacmi kadar su taşırmasından yola çıkarak tacın özkütlesini hesaplar.


    42
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47