Page 61 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 61
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 10
TEMA: KUVVET VE HAREKET
Etkinliğe FİZ.10.1.1. Yatay doğrultuda sabit hızlı hareket ile ilgili tümevarımsal akıl yürüte-
Dönüştürülecek bilme
Öğrenme Çıktıları
FİZ.10.1.1.
a) Yatay doğrultuda sabit hızlı hareket eden cisimlerin konum, yer değiştirme, hız
ve zaman değişkenlerini deney yaparak gözlemler.
Basamaklandırılmış b) Yatay doğrultuda sabit hızlı hareket eden cisimlerin hareket grafiklerinden ya-
Bilgi Birimleri rarlanarak ortalama hız, ortalama sürat ve yer değiştirmenin matematiksel mode-
lini bulur.
c) Yatay doğrultuda sabit hızlı hareket eden cisimlerin hız, sürat, yer değiştirme ve
alınan yol değişkenlerine ilişkin matematiksel modelleri geneller.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin hız, konum, yer değiştirme, ivme ve ağırlık kavramlarını bildiği kabul
Temel Kabuller edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci Yatay doğrultuda sabit hızlı hareket eden cisimlerin hareket grafiklerinden yarar-
İhtiyaçları lanarak ortalama hız, ortalama sürat ve yer değiştirmenin matematiksel modelini
bulmakta zorluk yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Deneyde kullanılacak yol, renkli bantlar veya işaretler yapıştırılarak daha da
belirgin hâle getirilebilir. Öğretmen her metre işaretini farklı bir renk veya sembolle
görsel olarak düzenleyebilir.
İF2: Kronometreyi tutan öğrenciler süreyi tutarken ölçümleri rahat bir şekilde
gözlemleyebilir fakat sınıfın geri kalanının da durumu gözlemleyebilmesi için
İçerik öğretmen sınıfa cismin başlangıç noktasından geçtiği sırada işitsel bir uyaran
sunabilir (zil sesi, alkış sesi vb.) ya da kronometreyi durduran her öğrenci sınıfın
rahatça görebileceği şekilde elini havaya kaldırabilir.
İF3: Sabit hızlarda hareket eden nesnelerin videolarını veya zamana bağlı olarak
değişen olayları gösteren videoları kullanarak öğrencinin hız ve zaman kavramları
hakkındaki bilgilerini pekiştirmelerine yardımcı olunabilir.
SF1: Grafik, tahtada görsel kartlarla öğrencilerin eşleştirileceği şekilde sunulabilir.
Her kartta hız ve zamanı gösteren bir veri veya bilgi bulunabilir ve öğrenciler
kartları eşleştirerek grafiği tahtada oluşturabilirler.
Süreç
SF2: Sınıf iki gruba ayrılıp öğretmenin sunacağı çeşitli simülasyonlar veya örnekler-
le bir grup ‘’hız-zaman grafiği’’ diğer grup ise ‘’konum-zaman grafiği’’ oluşturabilir.
Öğrencilerden bu grafiklerdeki eğimleri veya alanları hesaplamaları istenebilir.
ÜF1: Öğrencilere konum-zaman, hız-zaman grafikleri ve bu grafiklerle ilgili sorula-
Ürün rın yer aldığı çalışma kağıdı verilebilir. Öğrenciler, matematiksel modelleme adım-
larını takip ederek grafiği doldurup soruları cevaplayabilirler.
Fiziksel Öğrenme FÖOD1: Varsa etkinlik alanındaki engelleyici nesneler kaldırılarak öğrencilerin ra-
Ortamı Düzenlemeleri hat hareket etmeleri sağlanabilir.
61