Page 63 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 63
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Cismi yerde hareket ettirmek zor olabileceğinden ip yardımıyla da cismin hareket
ettirilmesi sağlanabilir.
Cisim başlangıç konumundan geçerken herkes kronometresini çalıştırır. Bekleyen
kişiler, cisim kendi hizasından geçtiği anda kronometreyi durdurur (İF2). Yapılan
ölçümlerle elde edilen veriler aşağıdaki tabloya kaydedilir.
Konum 0 1 2 3 4 5
(m)
Zaman 0
(s)
Öğrencilerden eşit zaman aralıklarında eşit yollar alan cismin tablodaki verilere
dayalı olarak konum-zaman grafiğini çizmeleri istenir.
Örneğin tablo;
Konum 0 1 2 3 4 5
(m)
Zaman
(s) 0 2 4 6 8 10
şeklinde ise cismin konum-zaman grafiği aşağıdaki grafikte gösterildiği gibi olur.
Bu durumda grafiğin eğiminden cismin hızı bulunur ve öğrencilerden hız-zaman
grafiğini çizmeleri istenir (SF1).
Düzgün doğrusal hareket yapan cisimlerin hızının büyüklüğü zamanla değişmeye-
ceğinden grafiğin aşağıdaki grafik gibi olması beklenir.
63