Page 67 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 67
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İvme Konum
Zaman Zaman
0 0
Şekil III Şekil IV
Öğrenciler grafiği çizdikten sonra öğretmen de grafiği tahtaya çizer (İF2). Öğ-
retmenin çizdiği grafikten farklı grafik çizen öğrencilerin doğru grafiği çizmeleri,
iş birlikli öğrenme yöntemlerinden akran öğretim tekniği kullanılarak sağlanır. Her
öğrenci kendi seçeceği bir arkadaşıyla çalışır. Eş olan öğrenciler birbirlerinin çizdiği
grafiği değerlendirirler.
Daha sonra birim zamandaki hız değişiminin ivme olduğu öğrencilere hatırlatılır
(SF1). Çizilmiş olan hız-zaman grafiğinden yola çıkılarak Şekil III’teki ivme-zaman
grafiğinin nasıl çizileceği ile ilgili tahminlerde bulunmaları istenir (İF3).
Öğrencilerin Şekil II’deki hız-zaman grafiği incelendiğinde birim zamandaki hız de-
ğişiminin sabit olduğu sonucuna ulaşmaları sağlanır. Daha önce hatırlatılan ivme
tanımına dayanarak aracın ivmesi hesaplanır.
Bundan sonra öğrencilerden zaman ve hesaplanan ivme değerlerini Şekil III’teki
grafiğe yerleştirmeleri istenir.
Değerleri yerleştiren öğrenciler ivme-zaman grafiğini çizer (FÖOD1).
Öğrenciler grafiği çizdikten sonra öğretmen de grafiği tahtaya çizer. Öğretmenin
çizdiği grafikten farklı grafik çizen öğrencilerin doğru grafiği çizmeleri akran öğre-
timi, sınıf içi tartışma vb. yollarla sağlanır (İF4).
Daha sonra hız-zaman grafiğinin zaman ekseni ile arasında kalan alanın yer değiş-
tirme olduğu öğrencilere hatırlatılır.
Öğrenciler çizmiş oldukları hız-zaman grafiğinden yola çıkarak her zaman aralı-
ğındaki yer değiştirmeleri hesaplar.
Öğrencilerden zaman ve yer değiştirme değerlerini Şekil IV’teki konum-zaman
grafiğine yerleştirmeleri istenir.
Değerleri yerleştiren öğrenciler konum-zaman grafiğini çizerler (FÖOD1).
Öğrenciler grafiği çizdikten sonra öğretmen de grafiği tahtaya çizer. Öğretmenin
çizdiği grafikten farklı grafik çizen öğrencilerin doğru grafiği çizmeleri akran öğre-
timi, sınıf içi tartışma vb. yollarla sağlanır.
Öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmeleri amacıyla aşağıda verilen problemi evde
çözmeleri ve elde ettiği sonuçları rapor haline getirerek sınıfta sunmaları istenir.
Yatay yolda ilk hızı 12 m/s olan araç sabit ivme ile yavaşlayarak 3 saniye sonra durmak-
tadır. Bu araca ait hız-zaman, ivme-zaman ve konum-zaman grafiklerini çiziniz (ÜF1).
Öğrencilerin sınıfta yaptıkları etkinlikle yaptıkları ödevi karşılaştırarak hangi du-
rumlarda hız ile ivmenin aynı yönlü, hangi durumlarda zıt yönlü olduğunu açıkla-
maları istenir.
67