Page 70 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 70
Fizik
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İF7: Tahminde bulunmakta zorluk yaşayan öğrenciler için günlük hayatta karşılaş-
tıkları durumları düşünmeleri (salıncakta sallanırken bir süre sonra yavaşlayıp dur-
maları vb.) ve neden-sonuç ilişkileri kurmaları istenebilir.
İF8: Sonuca ulaşmakta zorluk yaşayan öğrenciler için çeşitli ipuçları (görsel, sözel
vb.) verilebilir. Yönlendirici sorularla cevaba ulaşmaları sağlanabilir.
SF1: Soruları daha somut ve anlaşılabilir hâle getirmek için analojiler kullanılabilir.
Örneğin öğretmen, ”Bir araba düşünelim. Arabanın hareket edebilmesi için yakıta
ihtiyacı vardır. Arabalarda kullanılan yakıt enerjiye dönüştürülür ve araba bu sa-
yede hareket eder. Besinler de tıpkı arabada kullanılan yakıt gibi insanların enerji
ihtiyacını karşılar.” gibi benzetmeler yapılabilir.
Öğrencileri cevaba ulaştırmada sözel ipuçları kullanılabilir ve öğrencilerden de ko-
nuyla ilgili analojiler yapmaları istenebilir.
SF2: Öğretmen, beyin fırtınası sürecinde öğrencilerin fikir geliştirmelerini destek-
lemek amacıyla sınıfı küçük gruplara ayırabilir ya da akranıyla eşleşmesini sağla-
yabilir.
SF3: Desteğe ihtiyaç duyan öğrenciler için karmaşık araştırma görevlerinin daha
küçük parçalara bölünerek, öğrencilerin daha rahat çalışmaları sağlanabilir. Ör-
neğin, öğrencilerin ilk olarak enerji biçimleriyle ilgili örnekler bulmaları istenebilir.
Süreç
SF4: Öğrenciler, sürtünmenin etkilerini daha iyi anlamak için topun farklı yüzeyler-
de zıplamasını karşılaştırabilirler. Örneğin pürüzlü bir yüzeyde (çim, toprak vs.) ve
düz bir yüzeyde (beton, masa vs.) topun hareketini gözlemleyerek sürtünmenin et-
kisini analiz edebilirler.
SF5: Öğretmen simülasyonu uyguladıktan sonra öğrencilerin de deneyimlemesi
için yeterli süre vererek fırsat tanıyabilir. Uygulama sonucunda öğrenciler enerjinin
farklı türlerinin nasıl dönüştürüldüğüne dair gözlemlerini paylaşabilirler. Ayrıca si-
mülasyonu kullanan öğrencilere belirli görevler de verilebilir. Örneğin simülasyonu
kullanarak nesnenin kinetik enerjisini nasıl değiştirebilecekleri sorulabilir.
SF6: Öğretmen öğrencileri küçük gruplara ayırıp kaykaycının enerji dönüşüm sü-
recini tartışmalarını sağlayabilir. Öğrenciler, simülasyondaki sürtünmenin ihmal
edilmesi veya edilmemesi durumunda mekanik enerji ve toplam enerjinin nasıl de-
ğiştiğini analiz edebilir ve sonuçlarını sınıfla paylaşabilir.
ÜF1: Öğrencilere araştırmalarını sunmak için farklı yöntemler önerilebilir. Örneğin,
bazı öğrenciler bilgi kartlarındaki bilgi kutularını doldururken diğerleri posterler
hazırlayabilir veya kısa sunumlar yapabilir.
ÜF2: Sunumları sözel olarak ifade etmekte güçlük yaşayan öğrencilerden alter-
natif olarak poster sunumları hazırlamaları istenebilir. Ayrıca hikâye anlatımı, kar-
maşık kavramları daha ilgi çekici hâle getirebilir. Öğrenciler, enerji dönüşümlerini
Ürün anlatan bir hikâye oluşturabilir.
ÜF3: Öğrenciler, renkli ve ilgi çekici posterler veya afişler hazırlayarak enerji dönü-
şümlerini gösterebilir. Bu görsel materyallerde enerji dönüşümlerini, açıklayıcı me-
tinlerle destekleyebilir veya farklı enerji dönüşümlerini uygulamalı olarak gösteren
videolar hazırlayabilir.
ÜF4: Öğrencilerden mekanik enerjinin korunumuyla ilgili günlük hayat uygulama-
larına dair örnekler vermeleri ve bu örneklerle ilgili video hazırlamaları istenebilir.
70