Page 75 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 75

Fizik

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrencilerin keşfettiği bilgileri organize etmeleri ve anlamalarına yardımcı olmak
                               için gruplara verilen enerji biçimi ile ilgili sunu hazırlamaları istenir (ÜF2). Sınıfta
                               kısa bir süre grup sözcülerinin sunumlarını yapmaları sağlanabilir. Öğretmen bu
                               aşamada ek bilgiler verebilir, yanlış anlamaları düzeltebilir.
                               Öğrencilerin öğrenmelerini somutlaştırmak için farklı enerji biçimlerinin birbirine
                               dönüşümünü içeren infografik oluşturmaları istenir (ÜF3). Bu aşamada günlük ha-
                               yatta karşılaştıkları veya kullandıkları herhangi bir düzenek veya aletin çalışmasın-
                               da etkili olan enerji biçimine, hangi aşamalar sonucunda ulaşıldığına ait örnekler
                               verilebilir. Güneş enerjisinden yararlanan şarj dolum istasyonunda elektrikli aracın
                               şarj edilmesinin ardından bu enerjinin mekanik enerjiye dönüşümü; aracın hareket
                               etmesi, fren yapılması durumunda ise bu enerjinin ısı enerjisine dönüşümü örnek
                               olarak verilebilir.
                               Öğretmen derse elinde bir basketbol topu ile girerek öğrencilerin dikkatini çeker.
                               Öğretmen öğrencilerden belli bir yükseklikten serbest bırakılan topun hareketi ile
                               ilgili tahminlerde bulunmalarını ister (İF7). Öğrenciler tahminlerini yaptıktan sonra
                               öğretmen topu serbest bırakır. Top her seferinde bir öncekine göre daha az zıp-
                               lar ve bir süre sonra durur. Öğretmen öğrencilerine bu olayın sebebini sorar. Topun
                               durmasının nedeni hakkındaki fikirlerini belirtmelerini ister (SF4, FÖOD2). Sınıfça
                               yapılan tartışmalardan sonra topun durmasının sürtünme kuvvetinden kaynaklan-
                               dığı sonucuna ulaşılır (İF8).

                               Öğretmen, sürtünme kaynaklı enerji kayıpları olmasaydı topun serbest bırakıldığı
                               seviyeye geleceğini ve bu hareketin sürekli devam edeceğini ifade eder. Bu durum-
                               da top aşağı inerken ve yerden sekip yukarı çıkarken enerji türleri arasındaki dö-
                               nüşümün nasıl olabileceğini öğrencilerine sorar. Öğrenciler tahminlerini yaptıktan
                               sonra etkileşimli tahtadan aşağıda görseli verilen http://meb.ai/UJ2Gdqv simü-
                               lasyonunu kullanarak enerji dönüşümlerini açıklar (SF5).





















                               Öncelikle  simülasyonda  sürtünmeyi  sıfıra  indirir.  Daha  sonra  U  şeklindeki  yolun
                               bir ucuna kaykaycıyı yerleştirir. Simülasyonun solundaki sütun grafiklerden kinetik
                               enerji ve potansiyel enerji barları sürekli değişirken toplam yazan barın sürekli sa-
                               bit kaldığı görülür. Kaykaycı en yüksek noktadan serbest bırakıldığında potansiyel
                               enerjisi kinetik enerjiye dönüşür. Kaykaycı en alt noktadan yukarı doğru çıkarken
                               ise kinetik enerjisi potansiyel enerjiye dönüşür. Kaykaycı hangi noktada olursa olsun
                               kinetik ve potansiyel enerjilerin toplamı, toplam enerji yazan bardaki enerji kadardır.




                                                                                                         75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80