Page 157 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 157

Kimya

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Metallerin Aktifliği
         Konu                  Metallerin Aktiflik Sıralaması
                               Metallerin aktiflik sıralamasına ilişkin seçtiği araştırma sorusunu cevaplamak için
                               bir hipotez oluşturur.
                               Metallerin  aktiflik  sıralamasını  belirlemek  üzere  bir  deneyi  planlayarak
         Öğrenme Hedefleri
                               gerçekleştirir.
                               Deney sonuçlarından elde ettiği verileri metallerin aktiflik sıralamasına ilişkin öner-
                               diği hipotez ile ilişkilendirerek yorumlar.
         Materyaller           Etkinlik kâğıdı, etkileşimli tahta, bilgisayar
         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, doğrudan anlatım, düşünce deneyi, karşılaştırma,
                               özetleme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
                               İş Birlikli Öğrenme: Örnek video izletildikten sonra öğrenciler 4-6 kişilik gruplara
                               ayrılır. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınır.
                               Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
                               Doğrudan  Anlatım:  Bu  etkinlikte  öğretmen  öğrencilere  etkinliğe  başlamadan
                               önce elementlerin periyodik tablodaki yerlerinin nasıl bulunduğunu ve elementlerin
                               elektron diziliminin nasıl yapıldığını sözlü olarak ifade eder.

                               Düşünce Deneyi: Karmaşık veya fiziksel olarak yapılamayan deneyleri zihinsel ola-
         Etkinlik Açıklaması   rak simüle ederek, mantık ve analiz yoluyla sonuçlar çıkarmayı amaçlayan bir yön-
                               temdir. Öğrencilere bilimsel yöntemleri uygulama fırsatı sunar. Deney sonucundaki
                               verileri kullanarak öğrencilerin kendi başlarına problem çözme becerisini geliştire-
                               rek derse katılımını artırır.
                               Karşılaştırma: İki veya daha fazla nesne, kişi, olay ya da kavramın benzerliklerini ve
                               farklılıklarını belirlemek amacıyla yapılan bir analiz sürecidir. Öğrencilerin yaptık-
                               ları  açıklamalar ile düşünce deneyinden elde ettikleri verileri analiz etmeleri istenir.
                               Özetleme: Öğretmen etkinlik sürecinde konunun belli başlı kritik noktalarını doğru-
                               dan anlatım yöntemi kullanarak özetleyebilir. Böylece konunun daha iyi anlaşılması
                               sağlanabilir.

                               Öğrencilere farklı metallerin (bakır, çinko, demir, kurşun vb.) ve bu metallerden olu-
                               şan tuzların sulu çözeltilerin görsellerinin yer aldığı etkinlik kâğıdı dağıtılır (İF1).

                               Örnek bir çalışma kâğıdı Ek 1' de (sayfa 159) verilmiştir.
                               Öğretmen tarafından metallerin aktifliği konusu hakkında kısaca bilgi verilir. Öğ-
                               rencilerden etkinlik kâğıdındaki metallerin aktifliklerinin karşılaştırılmasına yönelik
                               bir soru oluşturmaları istenir. “Etkinlik kâğıdındaki metallerin aktiflikleri arasındaki
         Uygulama Süreci
                               ilişki nasıldır?” vb.
                               Öğrencilerden oluşturdukları soruyu temel alarak metallerin aktifliklerinin sırala-
                               masını tahmin edecekleri bir hipotez oluşturmaları istenir. Örneğin: “Metallerin ak-
                               tiflikleri arasında Fe > Cu > Zn > Pb ilişkisi vardır.” (ÜF1).

                               Sonra öğrencilere örnek bir deney tasarlama ve deneyin uygulamasının nasıl yapı-
                               lacağına yönelik bir video izletilir (SF1).


                                                                                                         157
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162