Page 157 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 157
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Metallerin Aktifliği
Konu Metallerin Aktiflik Sıralaması
Metallerin aktiflik sıralamasına ilişkin seçtiği araştırma sorusunu cevaplamak için
bir hipotez oluşturur.
Metallerin aktiflik sıralamasını belirlemek üzere bir deneyi planlayarak
Öğrenme Hedefleri
gerçekleştirir.
Deney sonuçlarından elde ettiği verileri metallerin aktiflik sıralamasına ilişkin öner-
diği hipotez ile ilişkilendirerek yorumlar.
Materyaller Etkinlik kâğıdı, etkileşimli tahta, bilgisayar
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; iş birlikli öğrenme, doğrudan anlatım, düşünce deneyi, karşılaştırma,
özetleme yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
İş Birlikli Öğrenme: Örnek video izletildikten sonra öğrenciler 4-6 kişilik gruplara
ayrılır. Gruplar oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate alınır.
Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
Doğrudan Anlatım: Bu etkinlikte öğretmen öğrencilere etkinliğe başlamadan
önce elementlerin periyodik tablodaki yerlerinin nasıl bulunduğunu ve elementlerin
elektron diziliminin nasıl yapıldığını sözlü olarak ifade eder.
Düşünce Deneyi: Karmaşık veya fiziksel olarak yapılamayan deneyleri zihinsel ola-
Etkinlik Açıklaması rak simüle ederek, mantık ve analiz yoluyla sonuçlar çıkarmayı amaçlayan bir yön-
temdir. Öğrencilere bilimsel yöntemleri uygulama fırsatı sunar. Deney sonucundaki
verileri kullanarak öğrencilerin kendi başlarına problem çözme becerisini geliştire-
rek derse katılımını artırır.
Karşılaştırma: İki veya daha fazla nesne, kişi, olay ya da kavramın benzerliklerini ve
farklılıklarını belirlemek amacıyla yapılan bir analiz sürecidir. Öğrencilerin yaptık-
ları açıklamalar ile düşünce deneyinden elde ettikleri verileri analiz etmeleri istenir.
Özetleme: Öğretmen etkinlik sürecinde konunun belli başlı kritik noktalarını doğru-
dan anlatım yöntemi kullanarak özetleyebilir. Böylece konunun daha iyi anlaşılması
sağlanabilir.
Öğrencilere farklı metallerin (bakır, çinko, demir, kurşun vb.) ve bu metallerden olu-
şan tuzların sulu çözeltilerin görsellerinin yer aldığı etkinlik kâğıdı dağıtılır (İF1).
Örnek bir çalışma kâğıdı Ek 1' de (sayfa 159) verilmiştir.
Öğretmen tarafından metallerin aktifliği konusu hakkında kısaca bilgi verilir. Öğ-
rencilerden etkinlik kâğıdındaki metallerin aktifliklerinin karşılaştırılmasına yönelik
bir soru oluşturmaları istenir. “Etkinlik kâğıdındaki metallerin aktiflikleri arasındaki
Uygulama Süreci
ilişki nasıldır?” vb.
Öğrencilerden oluşturdukları soruyu temel alarak metallerin aktifliklerinin sırala-
masını tahmin edecekleri bir hipotez oluşturmaları istenir. Örneğin: “Metallerin ak-
tiflikleri arasında Fe > Cu > Zn > Pb ilişkisi vardır.” (ÜF1).
Sonra öğrencilere örnek bir deney tasarlama ve deneyin uygulamasının nasıl yapı-
lacağına yönelik bir video izletilir (SF1).
157