Page 158 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 158
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Örnek videodan sonra öğrenciler 4-6 kişilik gruplara ayrılır. Ardından grupların sı-
nıf ortamında çalışacakları alanlar oluşturulur (FÖOD1). Öğretmen “Fiziksel ola-
rak gerçekleştirilmesi zor olan deneyleri zihinsel olarak canlandırmaya düşünce
deneyi denir. Şimdi sizden metallerin aktifliklerinin sıralamasını belirleyeceğiniz de-
neyi düşünce deneyi yöntemi ile planlamanızı istiyorum.” şeklinde ifade eder (SF2).
Gruplar tasarladıkları deneyi tüm sınıf ile paylaşır (ÜF2).
Öğrenciler metallerin aktifliği ile ilgili oluşturduğu hipotezi düşünce deneyinden
elde ettikleri veriler ile karşılaştırır. Oluşturdukları hipotez ile düşünce deneyinde
vardıkları bulguların arasında tutarsızlıklar varsa gerekçelerini açıklayarak oluş-
turdukları hipotezlerde değişiklik yapmaları istenir.
Öğretmen öğrencilerin oluşturdukları yeni hipotezdeki metallerin aktiflik sıralama-
sını açıklayabilmeleri için gruplara, metallerin elektron verme eğilimi ve iyonlaşma
enerjilerinin değerleri bulunan kâğıtlar verir (İF2). Öğrencilerden bu değerler ve
deneyler arasındaki etkileşimleri dikkate alarak açıklamalarını, deneylerde gerçek-
leşen olaylarla ilgili indirgenme/yükseltgenme yarı tepkimelerini yazmaları istenir
(ÜF3). Daha sonra öğrencilerden yaptıkları açıklamaları düşünce deneyinden elde
ettikleri veriler ile karşılaştırma yapmaları istenir. Gerekirse öğrencilerden açıkla-
malarını yeniden düzenlemeleri istenir. Öğretmen konuyu kısaca özetleyerek dersi
bitirir (SF3).
Dörtlü likert tipi derecelendirme ölçeği ile öğretmen tarafından öğrenciler
Değerlendirme değerlendirilir (ÜF4).
Değerlendirme ölçeğinin bir örneği Ek 2' de (sayfa 160) verilmiştir.
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma
Kullanılan Evrensel • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
Tasarım Ögeleri me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
yaçlarına uygun hedefler belirleme
158