Page 163 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 163
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Madde Elektirik İlişkisi
Konu Elektroliz Olayı
Elektroliz olayının gözlemlenebilir ve ölçülebilir niteliklerini belirlemek için ölçütler
(katot ve anotta oluşan madde miktarı, akım miktarı ve elektroliz süresi) oluşturur.
Elektroliz olayı ile ilgili gözlem veya hazır nicel veri setinden seçtiği verileri, örüntü
ve değişkenleri arasındaki ilişkileri belirleyecek şekilde düzenler.
Öğrenme Hedefleri Elektroliz olayında madde-elektrik akımı miktarı ilişkisine (devreden geçen elektrik
akım miktarı ve elektroliz süresi ile elektrotlarda açığa çıkan madde miktarı) yöne-
lik iddialarını verilere dayalı açıklar.
Açıklamalarını desteklemek için Faraday’ın elektroliz yasasına ilişkin bilimsel bilgiyi
kullanır.
Materyaller Etkileşimli tahta, görseller, hazır veri kartları, defter, kalem, bilgisayar
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; düşünce deneyi, iş birlikli öğrenme, özetleme, beyin fırtınası, simülas-
yon (benzetim) yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Düşünce Deneyi: Karmaşık veya fiziksel olarak yapılamayan deneyleri zihinsel ola-
rak simüle ederek, mantık ve analiz yoluyla sonuçlar çıkarmayı amaçlayan bir yön-
temdir. Öğrencilere bilimsel yöntemleri uygulama fırsatı sunar. Deney sonucundaki
verileri kullanarak, öğrencilerin kendi başlarına problem çözme becerisini geliştire-
rek derse katılımını artırır.
İş Birlikli Öğrenme: Sınıf mevcudu dikkate alınarak 4-6 kişi olacak şekilde sınıf ça-
lışma alanlarına ayrılır. Her gruptan bir grup temsilcisi seçmeleri istenir. Seçilen öğ-
rencinin etkileşimli tahtada bir simülasyon kullanacağı, bu simülasyonda yer alan
Etkinlik Açıklaması ilişkiye yönelik grupça çıkarımlar yapılacağı söylenir.
Özetleme: Öğretmen etkinlik bittikten sonra bilgilerin daha kalıcı olması amacıyla
en önemli noktaları kısaca ifade eder.
Beyin Fırtınası: Öğretmen maden cevherinden bir metalin nasıl saflaştırılabileceği-
ne ilişkin öğrencilerin öncül bilgilerini kullanarak tartışmalarını ve mümkün olan en
farklı sayıda bakış açısını ortaya çıkarmalarını sağlar. Bu süreçte her bir öğrencinin
katılımı ve eşit söz hakkı alması sağlanır.
Simülasyon (Benzetim): Grup temsilcisine elektroliz olayıyla ilgili simülasyon uygu-
laması yaptırılır.Bu sayede öğrencilerin elektrik akımı ve elektroliz süresi ile katot ve
anotta açığa çıkan madde miktarları arasındaki ilişkiyi somut bir şekilde deneyim-
lemeleri sağlanır.
Öğretmen öğrencilere maden cevherinden bir metalin (demir, bakır, krom vb.) saf-
laştırılma aşamalarını etkileşimli tahta üzerinden görseller sunarak gösterir (İF1).
Sonra öğrencilere “Maden cevherinden bir metal nasıl saflaştırılabilir?” sorusunu
sorar. Beyin fırtınası yöntemi kullanılarak öğrencilerin cevaplarını alır (ÜF1).
Uygulama Süreci
Ardından sınıf mevcudu dikkate alınarak 4-6 kişi olacak şekilde sınıf çalışma alan-
larına ayrılır (FÖOD1). Her gruptan bir grup temsilcisi seçmeleri istenir. Seçilen öğ-
rencinin etkileşimli tahtada bir simülasyon kullanacağı, bu simülasyonda yer alan
ilişkiye yönelik grupça çıkarımlar yapılacağı söylenir.
163