Page 165 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 165
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 27
TEMA: ÇEŞİTLİLİK
Etkinliğe KİM.12.2.2. Hibrit orbitallerinin oluşumunu açıklamak için kanıt kullanabilme
Dönüştürülecek KİM.12.2.3. Moleküllerin geometrisinin belirlenmesine ilişkin çıkarımda bulunabilme
Öğrenme Çıktıları
12.2.2.
a) Hibrit orbitallerinin oluşumuna ilişkin ölçütler (karbon bağ sayıları, atom orbital-
lerinin bağıl enerjileri ve valans orbitalleri) belirler.
b) Hibrit orbitallerinin bağıl enerji diyagramları ve orbital şekillerini, belirlediği öl-
çütlerle ilişkilendirerek hibrit orbitallerinin oluşumuna ilişkin örüntü belirler.
Basamaklandırılmış
Bilgi Birimleri 12.2.3.
b) Hibrit orbitallerinin uzaydaki yönelimlerine göre oluşan molekül geometrisine
ilişkin örüntü belirler.
c) Belirlediği molekül geometrilerini bilimsel molekül geometrileri ile karşılaştırır.
d) Önermelerini VSEPR [Valans (Değerlik) Kabuğu Çifti İtmesi] kuramı üzerinden
değerlendirir.
Ön Koşul Beceriler/ 9. Sınıf 1. Tema
Temel Kabuller KİM.9.2.4. Moleküllerin Lewis nokta yapısına ilişkin çıkarımda bulunabilme
Öğrenciler hibrit orbitalinin oluşumuna yönelik ölçüt oluşturmada sıkıntı
yaşayabilir.
Oluşturulan ölçütleri kullanarak hibritleşme ile ilgili örüntü oluşturmada sınırlılıklar
Tema Bazlı Öğrenci yaşayabilir.
İhtiyaçları
Hibrit orbitallerinin yönelimlerinden molekül şekillerini tahmin etmede problem
yaşayabilir.
Molekül şekillerini VSEPR kuramı üzerinden değerlendirmede problem yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğrencilere, hibritleşme ve molekül geometrisi konusunu daha iyi kavramaları
için sanal laboratuvarlar ve molekül modelleme yazılımları kullanılabilir. Web yazı-
lımları ile molekül yapılarını üç boyutlu olarak modelleyebilirler. Bu araçlar, öğren-
cilerin konuyu daha etkileşimli ve görsel bir şekilde öğrenmelerini sağlar.
İçerik İF2: Desteğe ihtiyaç duyan öğrenciler için çalışma kağıtlarına bilgi ve açıklamalar
eklenebilir. Orbitallerin enerji düzeylerini gösteren diyagramlar üzerinde renk ve
punto ayarları yapılabilir.
İF3: Öğretmen moleküllerin uzay dolgu modellerini tahtaya çizebilir. Görsellerin üç
boyutlu modellerini sunabilir.
SF1: Öğrenciler, küçük gruplar halinde hibritleşme ve molekül geometrisi ile ilgili
laboratuvar deneyleri yapabilirler. Her grup, belirli bir molekülün hibritleşme türü-
Süreç
nü ve geometrisini laboratuvar ortamında inceleyerek sonuçlarını sınıfla paylaşa-
bilir. Öğretmen, gruplar arasında dolaşarak geri bildirim sağlayabilir.
165