Page 165 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 165

Kimya

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 27

        TEMA: ÇEŞİTLİLİK
         Etkinliğe             KİM.12.2.2. Hibrit orbitallerinin oluşumunu açıklamak için kanıt kullanabilme
         Dönüştürülecek        KİM.12.2.3. Moleküllerin geometrisinin belirlenmesine ilişkin çıkarımda bulunabilme
         Öğrenme Çıktıları

                               12.2.2.
                               a) Hibrit orbitallerinin oluşumuna ilişkin ölçütler (karbon bağ sayıları, atom orbital-
                               lerinin bağıl enerjileri ve valans orbitalleri) belirler.
                               b) Hibrit orbitallerinin bağıl enerji diyagramları ve orbital şekillerini, belirlediği öl-
                               çütlerle ilişkilendirerek hibrit orbitallerinin oluşumuna ilişkin örüntü belirler.
         Basamaklandırılmış
         Bilgi Birimleri       12.2.3.
                               b) Hibrit orbitallerinin uzaydaki yönelimlerine göre oluşan molekül geometrisine
                               ilişkin örüntü belirler.
                               c) Belirlediği molekül geometrilerini bilimsel molekül geometrileri ile karşılaştırır.

                               d) Önermelerini VSEPR [Valans (Değerlik) Kabuğu Çifti İtmesi] kuramı üzerinden
                               değerlendirir.

         Ön Koşul Beceriler/   9. Sınıf 1. Tema
         Temel Kabuller        KİM.9.2.4. Moleküllerin Lewis nokta yapısına ilişkin çıkarımda bulunabilme

                               Öğrenciler  hibrit  orbitalinin  oluşumuna  yönelik  ölçüt  oluşturmada  sıkıntı
                               yaşayabilir.
                               Oluşturulan ölçütleri kullanarak hibritleşme ile ilgili örüntü oluşturmada  sınırlılıklar
         Tema Bazlı Öğrenci    yaşayabilir.
         İhtiyaçları
                               Hibrit  orbitallerinin  yönelimlerinden  molekül  şekillerini  tahmin  etmede  problem
                               yaşayabilir.
                               Molekül şekillerini VSEPR kuramı üzerinden değerlendirmede problem yaşayabilir.
                                              Farklılaştırma Alanları
                               İF1: Öğrencilere, hibritleşme ve molekül geometrisi konusunu daha iyi kavramaları
                               için sanal laboratuvarlar ve molekül modelleme yazılımları kullanılabilir. Web yazı-
                               lımları ile molekül yapılarını üç boyutlu olarak modelleyebilirler. Bu araçlar, öğren-
                               cilerin konuyu daha etkileşimli ve görsel bir şekilde öğrenmelerini sağlar.

         İçerik                İF2: Desteğe ihtiyaç duyan öğrenciler için çalışma kağıtlarına bilgi ve açıklamalar
                               eklenebilir. Orbitallerin enerji düzeylerini gösteren diyagramlar üzerinde renk ve
                               punto ayarları yapılabilir.
                               İF3: Öğretmen moleküllerin uzay dolgu modellerini tahtaya çizebilir. Görsellerin üç
                               boyutlu modellerini sunabilir.
                               SF1: Öğrenciler, küçük gruplar halinde hibritleşme ve molekül geometrisi ile ilgili
                               laboratuvar deneyleri yapabilirler. Her grup, belirli bir molekülün hibritleşme türü-
         Süreç
                               nü ve geometrisini laboratuvar ortamında inceleyerek sonuçlarını sınıfla paylaşa-
                               bilir. Öğretmen, gruplar arasında dolaşarak geri bildirim sağlayabilir.




                                                                                                         165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170