Page 164 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 164
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Elektroliz olayıyla ilgili simülasyon (elektrik akımı ve elektroliz süresi ile katot ve
anotta açığa çıkan madde miktarları arasındaki ilişkiyi gösteren bir simülasyon)
uygulaması yaptırılır (SF1).
Daha sonra öğretmen üzerinde elektrik akımı, elektroliz süresi, katot veya anotta
açığa çıkan madde miktarlarının yazılı olduğu hazır veri kartlarını gruplara verir
(İF2). Öğretmen, öğrencilerden bu veriler ve simülasyon sonucunda ulaştıkları çı-
karımlardan yola çıkarak elektroliz olayındaki bağımlı ve bağımsız değişkenleri
belirleyerek not almalarını ister.
Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki nicelikleri kullanarak elektrik yük mik-
tarı ile katot veya anotta açığa çıkan madde miktarları arasındaki ilişkiyi not al-
malarını ister. Öğrenciler aldıkları notları sınıfla paylaşır (ÜF2). Öğretmen notlara
uygun geri bildirim verir. Daha sonra öğretmen gruplara metallerin maden cevher-
lerinden saflaştırılması ile ilgili düşünce deneyi yapacaklarını söyler.
Öğretmen öğrencilere “Siz birer kimyagersiniz ve ekibinizle bir fabrikada cevher
zenginleştirme işlemi yapıyorsunuz. Yeni bir maden yatağı keşfedilmiş. Bu maden
yatağı iridyumca (Ir) zengin bir yatak. Sizden çıkarılan maden cevherinden irid-
yumu saf bir şekilde ayırmanız bekleniyor. Bu ayırmayı yapabilmek için bir deney
yapmalısınız. Bu deneyi tasarlayın ve deney sürecini sunu olarak hazırlayın. Sunu-
larınızda iridyum elementinin maden cevherinden ayrıştırılması basamaklarının
iridyum elementinin teknolojik ve endüstriyel uygulamalarıyla ilgili bilgilerin yer
almasına dikkat ediniz. Bunun yanında elektroliz olayının endüstrideki ve günlük
hayattaki uygulamalarına ilişkin bilgiler de ekleyiniz.” der (ÜF3). Gruplar sunumla-
rını sırayla gerçekleştirirler. Gruplar sunumlarını gerçekleştirdikten sonra diğer öğ-
renciler sunum yapan gruba sorular sorarak konuyu tartışırlar. Sunumlar bittikten
sonra öğretmen konuyu sınıfa özetler (SF2).
Gruplardan elektrolizin endüstrideki kullanım alanları ile ilgili bir poster hazırlaya-
Değerlendirme
rak sunmaları istenir (ÜF4).
• Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak içeriği çeşitli formatlarda sunma
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
Kullanılan Evrensel nekleri sunma
Tasarım Ögeleri • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
• Bireyselleştirilmiş öğrenme planları oluşturma ve her öğrencinin bireysel ihti-
yaçlarına uygun hedefler belirleme
164