Page 167 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 167
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Hibritleşme ve Molekül Geometrisi
Konu Hibritleşme ve Molekül Geometrisi
Hibrit orbitallerinin oluşumuna ilişkin ölçütler (karbon bağ sayıları, atom orbitalle-
rinin bağıl enerjileri ve valans orbitalleri) belirler.
Hibrit orbitallerinin bağıl enerji diyagramları ve orbital şekillerini, belirlediği ölçüt-
lerle ilişkilendirerek hibrit orbitallerinin oluşumuna ilişkin örüntü belirler.
Öğrenme Hedefleri Hibrit orbitallerinin uzaydaki yönelimlerine göre oluşan molekül geometrisine iliş-
kin örüntü belirler.
Belirlediği molekül geometrilerini bilimsel molekül geometrileri ile karşılaştırır.
Önermelerini VSEPR [Valans (Değerlik) Kabuğu Çifti İtmesi] kuramı üzerinden
değerlendirir.
Etkileşimli tahta ve projeksiyon cihazı, interaktif kimya yazılımları, molekül model
setleri (molekül yapılarını üç boyutlu olarak modellemek için), boş çalışma kâğıtla-
rı ve hesap makineleri, renkli kalemler ve kâğıtlar, kimya laboratuvarı ekipmanları
(pipetler, beherler, erlenler, vb.), internet bağlantısı olan bilgisayarlar veya tablet-
Materyaller
ler, video dersler ve eğitim portalları (EBA, OGM vb.), öğretmen tarafından hazır-
lanmış sunumlar ve çalışma kâğıtları, öğrenci çalışma rehberleri ve ders kitapları,
grafik kâğıtları ve cetveller (grafiksel analiz için), deney malzemeleri (belirli kimya-
sal maddeler ve çözeltiler)
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; doğrudan anlatım, soru-cevap, karşılaştırma, çalışma grupları yön-
tem ve teknikleri kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen moleküllerin orbital örtüşmesi şemasından sigma
ve pi bağlarının oluşumu ile ilgili açıklamalar yapar. Sigma ve pi bağlarının oluşum
şekillerini öğrencilere anlatır.
Soru- Cevap Yöntemi: Etkinlik sürecinde öğrencilere konuyla ilgili sorular yöneltilir.
Öğrencilerin cevapları dikkatle dinlenir. Öğrencilerden gelen cevaplara uygun geri
Etkinlik Açıklaması
bildirimler verilir.
Karşılaştırma: İki veya daha fazla nesne, kişi, olay ya da kavramın benzerlikleri-
ni ve farklılıklarını belirlemek amacıyla yapılan bir analiz sürecidir. Öğrencilerin
moleküllerin geometrilerini kendi aralarında karşılaştırarak örüntü oluşturmaları
beklenir.
Çalışma Grupları: Öğretmen farklı moleküllerin orbital enerji düzeyleri üzerinde
öğrencilerin birlikte çalışabilecekleri gruplar oluşturur.
Öğretmen, “Hibritleşme ve Molekül Geometrisi” konusunu işleyeceklerini söyleye-
rek derse giriş yapar. Ardından öğrencilerden 10 tane kırmızı, 5 tane mavi boncuk
Uygulama Süreci kullanarak CH , C H ve C H moleküllerini modellemelerini ister (ÜF1). Öğrenci-
4
2
2
4
2
lerin modellemelerini tamamlamalarının ardından öğretmen doğru modellemeyi
gösterir.
167