Page 169 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 169
Kimya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Daha sonra öğretmen Ek 2' dekine (sayfa 174) benzer bir çalışma kâğıdı dağıtır.
Çalışma kâğıdının içeriğinde NH , H O, BeH , BH moleküllerindeki merkez atoma
2
2
3
3
ait hibrit orbitallerinin enerji düzeylerini gösteren diyagramlar yer alır (İF2).
Öğrencilerden bu diyagramları inceleyerek orbital örtüşmelerini modelleyerek
merkez atomdaki hibritleşme türlerini belirlemeleri istenir. Öğrenciler çalışma kâ-
ğıdına yönelik aldıkları notları ve oluşturdukları modelleri sınıfla paylaşır (ÜF4).
Öğretmen dönüt vererek gerekli düzeltmeleri yapar.
Öğrencilere farklı moleküllerin bulunduğu çalışma kâğıdı verilerek moleküllerin
merkez atomunun yaptığı hibritleşme türünü belirlemeleri istenir. Çalışma kâğıdın-
da H S, C H , CO , NF vb. moleküller bulunabilir.
2 2 6 2 3
Çalışma kâğıdı örneği Ek 2' deki (sayfa 174) gibi olabilir.
Sonra öğrencilerden BeH , H O, BH , NH , CH moleküllerinin hibrit orbitallerinin
3
3
2
4
2
uzaydaki yönelimlerine göre oluşan molekül geometrilerine (molekül şekli) ilişkin
varsayımda bulunmaları istenir. Öğretmen öğrencileri yönlendirmek için “Bu mole-
küllerin hibrit orbitallerinin uzaydaki yönelimlerine göre sizce molekülün geometrik
şekli ne olabilir?” sorusunu sorar. Öğrencilerin verdiği cevapları notlar bölümüne
yazmalarını ister (ÜF5).
Öğrencilerden aynı atom sayılı BeH ile H O ve BH ile NH moleküllerinin geomet-
2
2
3
3
rilerini kendi aralarında karşılaştırarak örüntü oluşturmaları istenir. Oluşturdukları
örüntüyü çalışma kâğıdındaki notlar kısmına yazmaları istenir. Sonra öğretmen bu
moleküllerin uzay- dolgu modellerini etkileşimli tahtada gösterir (İF3). Belirledik-
leri molekül şekilleriyle bu uzay dolgu modelini karşılaştırmalarını sağlayarak mo-
lekül şekillerinin ne olduğunu fark etmelerini sağlar. Öğrencilere; “3,4 ve 5 atomlu
mole küllerin şekilleri ne olabilir?” sorusunu sorar. Öğrencilerin cevaplarını not et-
melerini ister.
Öğretmen sonra moleküllerin VSEPR kuramına göre genel bir değerlendirmesini
yaparak, öğrencilerin molekülleri tekrar gözden geçirmelerini sağlar. Öğretmen
öğrencilerin verdiği cevapları kontrol ederek dersi sonlandırır.
Öğrencilerden çeşitli kovalent bağlı bileşiklerin hibritleşmesini ve molekül geomet-
Değerlendirme
rilerini açıklayan bir poster hazırlamaları istenir (ÜF6).
• Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak içeriği çeşitli formatlarda sunma
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
Kullanılan Evrensel • Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
Tasarım Ögeleri
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
me ve değerlendirme biçimleri vb.).
169