Page 169 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 169

Kimya

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Daha sonra öğretmen Ek 2' dekine (sayfa 174) benzer bir çalışma kâğıdı dağıtır.
                               Çalışma kâğıdının içeriğinde NH , H O, BeH , BH  moleküllerindeki merkez atoma
                                                                      2
                                                               2
                                                            3
                                                                           3
                               ait hibrit orbitallerinin enerji düzeylerini gösteren diyagramlar yer alır (İF2).
                               Öğrencilerden  bu  diyagramları  inceleyerek  orbital  örtüşmelerini  modelleyerek
                               merkez atomdaki hibritleşme türlerini belirlemeleri istenir. Öğrenciler çalışma kâ-
                               ğıdına  yönelik  aldıkları  notları  ve  oluşturdukları  modelleri  sınıfla  paylaşır  (ÜF4).
                               Öğretmen dönüt vererek gerekli düzeltmeleri yapar.
                               Öğrencilere  farklı  moleküllerin  bulunduğu  çalışma  kâğıdı  verilerek  moleküllerin
                               merkez atomunun yaptığı hibritleşme türünü belirlemeleri istenir. Çalışma kâğıdın-
                               da H S, C H , CO , NF  vb. moleküller bulunabilir.
                                    2   2  6   2   3
                               Çalışma kâğıdı örneği Ek 2' deki (sayfa 174) gibi olabilir.

                               Sonra öğrencilerden BeH , H O, BH , NH , CH  moleküllerinin hibrit orbitallerinin
                                                                    3
                                                               3
                                                         2
                                                                         4
                                                      2
                               uzaydaki yönelimlerine göre oluşan molekül geometrilerine (molekül şekli) ilişkin
                               varsayımda bulunmaları istenir. Öğretmen öğrencileri yönlendirmek için “Bu mole-
                               küllerin hibrit orbitallerinin uzaydaki yönelimlerine göre sizce molekülün geometrik
                               şekli ne olabilir?” sorusunu sorar. Öğrencilerin verdiği cevapları notlar bölümüne
                               yazmalarını ister (ÜF5).
                               Öğrencilerden aynı atom sayılı BeH  ile H O ve BH  ile NH  moleküllerinin geomet-
                                                              2
                                                                   2
                                                                           3
                                                                                  3
                               rilerini kendi aralarında karşılaştırarak örüntü oluşturmaları istenir. Oluşturdukları
                               örüntüyü çalışma kâğıdındaki notlar kısmına yazmaları istenir. Sonra öğretmen bu
                               moleküllerin uzay- dolgu modellerini etkileşimli tahtada gösterir (İF3). Belirledik-
                               leri molekül şekilleriyle bu uzay dolgu modelini karşılaştırmalarını sağlayarak mo-
                               lekül şekillerinin ne olduğunu fark etmelerini sağlar. Öğrencilere; “3,4 ve 5 atomlu
                               mole küllerin şekilleri ne olabilir?” sorusunu sorar. Öğrencilerin cevaplarını not et-
                               melerini ister.
                               Öğretmen sonra moleküllerin VSEPR kuramına göre genel bir değerlendirmesini
                               yaparak,  öğrencilerin  molekülleri  tekrar  gözden  geçirmelerini  sağlar.  Öğretmen
                               öğrencilerin verdiği cevapları kontrol ederek dersi sonlandırır.
                               Öğrencilerden çeşitli kovalent bağlı bileşiklerin hibritleşmesini ve molekül geomet-
         Değerlendirme
                               rilerini açıklayan bir poster hazırlamaları istenir (ÜF6).
                                 •  Sesli kitaplar ve alt yazılı videolar kullanarak içeriği çeşitli formatlarda sunma

                                 •  Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
                                 •  Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
         Kullanılan Evrensel     •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
         Tasarım Ögeleri
                                 •  Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
                                 •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
                                   nekleri sunma
                                 •  Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
                                   me ve değerlendirme biçimleri vb.).






                                                                                                         169
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174