Page 168 - Kimya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 168

Kimya

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Modelleme  sürecinin  ardından  öğretmen  sınıfta  altışar  kişilik  gruplar  oluşturur
                               (SF1). Sınıf ortamında her gruba uygun çalışma alanı düzenler (FÖOD1). Gruplara
                               metan (CH ), etilen (C H ) ve asetilen (C H ) moleküllerini oluşturan karbon ato-
                                                   2
                                                      4
                                                                    2
                                         4
                                                                      2
                               munun orbitallerinin ve hibrit orbitallerinin enerji düzeylerini gösteren diyagramlar
                               ile her bir orbitalin uzayda yönelim şekillerini içeren çalışma kâğıdı verilir (İF1).
                               Çalışma kâğıdı örneği Ek 1' deki (sayfa 171, 172, 173) gibi olabilir.
                               Öğrencilerden çalışma kâğıdındaki karbon atomlarına ait bağ sayıları, hibrit orbi-
                               talleri ve orbital enerjileri arasındaki ilişkiyi inceleyerek tek, çift ve üçlü bağların na-
                               sıl oluştuğuna yönelik ölçüt belirlemeleri istenir. Gruplar ölçüt belirlerken öğretmen
                               konuyla ilgili ölçüte ulaştıracak yönlendirici sorular sorar (SF2). Öğrencilerden, öğ-
                               retmenin sorduğu soruları ve sorulara verdikleri cevapları çalışma kâğıdının notlar
                               kısmına yazmaları istenir (ÜF2).

                               Örnek Sorular;
                               CH  molekülünde karbon atomunun orbitalleri ve enerji değerleri nasıl değişmiştir?
                                  4
                                                                          3
                               CH  molekülünde hibrit orbitalinin ismi neden sp ‘tür?
                                  4
                               Hibrit orbitalleri şemadaki hangi orbitallerdir?
                               Hibrit orbitalleri ile oluşan bağlar, molekülün bağ yapısıyla nasıl ilişkilendirilir?
                               Hibrit  orbitallerinin  oluşturduğu  bağlar  hangileridir  ve  bu  bağlara  hangi  isim
                               verilir?
                               Benzer sorular etilen ve asetilen için de sorulur.

                               Ayrıca aşağıdaki sorulara benzer sorular da sorulabilir.
                               C H  ve C H   orbital  enerji  diyagramında  uyarılmış  hâlde  hibrit  orbitalleri-
                                          2
                                 2
                                            2
                                   4
                               ne  katılmayan  p  orbitali  orbital  şemasında  hangisidir?  Bu  orbital  hangi  bağı
                               oluşturmuştur?
                               C H  ve C H  molekülünde orbital şemasındaki hibrit orbitalleri hangileridir?
                                 2
                                          2
                                        2
                                   4
                               Orbital şemasındaki hibrit orbitali sayısı ile enerji şemasındaki hibrit orbitali sayısı
                               eşit midir?
                               Hibrit orbitali sayısı ile hibrit orbitali ismi arasında nasıl bir örüntü vardır?
                               Hibrit orbitali türü ile tek, ikili ve üçlü bağ arasındaki ilişki nedir?
                               Bu sorulardan ve gelen cevaplardan sonra öğretmen; “Sizce hibritleşme ve hibrit
                               orbitali nedir?” “Atomdaki orbitaller neden hibritleşir?” sorularını sorar. Öğrencile-
                               rin cevaplarını çalışma kâğıdında notlar bölümüne yazmaları istenir (ÜF3).
                               Sonra öğretmen çalışma kâğıdındaki atomların hibritleşme olayını bir animasyon
                               göstererek anlatır.  Anlatımda moleküllerin orbital örtüşmesi şemasından sigma ve
                               pi bağlarının oluşumundan bahseder. Sigma ve pi bağları oluşum şekilleriyle bera-
                               ber anlatılır (SF3).
                               Öğretmen ders anlatımından sonra sorulan tüm soruların tekrar öğrenciler tarafın-
                               dan gözden geçirilmesi ve hatalarının düzeltilmesini ister.







    168
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173