Page 47 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 47

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




          demeli etkinlikler bir ders saatini kapsayabileceği gibi öğrencilere sunulan görevler derste başlayarak ev
          ödevine de dönüşebilir. Buradaki temel amaç sınıfta öğretmenin odağındaki ana amacın öğrencilerin ye-
          terlilikleri ve ilgileri doğrultusunda tamamlanmasıdır. Öyle ki kademeli etkinlikler sınıfta öğrencilerin zor-
          landıkları noktalara takılı kalmadan kendi güçlü yanları doğrultusunda etkinliğin ve öğrenme sürecinin bir
          parçası olmalarına imkân tanımaktadır.

          Kademeli etkinlikler, öğrencilerin farklı öğrenme seviyelerine ve ihtiyaçlarına daha iyi yanıt verir. Öte yan-
          dan öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerini yönetmelerine ve kendi ilerlemelerini izlemelerine olanak tanır.
          Öğretmenler, bu stratejiyi kullanarak öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını karşılayabilir ve öğrenme sürecini
          daha etkili hale getirebilirler. Aşağıda biyoloji dersi üç üst âlem (domain) sisteminde yer alan canlıların
          özellikleri konusu için hazırlanmış bir kademeli etkinlik örneği yer almaktadır.



              ARKE VE BAKTERILERIN DÜNYASI
              Temel, Orta ve Zor Seviyeler: Öğretmen üç üst alem sistemyle ilgili olarak temel, orta ve zor sevi-
              yede etkinlikler tasarlar. Temel seviye, konunun veya becerinin temel kavramlarını kapsarken, orta
              seviye daha fazla derinlemesine anlayışı ve uygulamayı gerektirir ve zor seviye daha karmaşık veya
              zorlayıcı görevleri içerir.
                 2   Temel seviye: Arkelerin genel özelliklerini sıralama
                 2   Orta seviye: Arkeler ve bakterilerin ortak özelliklerini içeren bir özgün şema tasarlama.
                 2   Zor seviye: Arkelerin farklı yaşam ortamlarında nasıl yaşayabildiklerini tartışma ve örnek-
                    ler içeren bir dergi oluşturma.
              Farklılaştırılmış Görevler: Her seviye için farklılaştırılmış görevler ve materyaller oluşturulur. Bu
              görevler, öğrencilerin mevcut bilgi düzeylerine ve beceri seviyelerine uygun olarak tasarlanır.

                 2   Temel seviye: Arkelerin genel özelliklerini sıralayayınız
                 2   Orta seviye: Arkeler ve bakterilerin ortak özelliklerini içeren bir özgün şema tasarlayınız.
                 2   Zor seviye: Arkelerin farklı yaşam ortamlarında nasıl yaşayabildiklerini tartışınız ve örnek-
                    ler içeren bir dergi oluşturunuz.
              Hedef Belirleme: Her öğrenci için belirli hedefler belirlenir ve bu hedeflere ulaşmak için uygun se-
              viyedeki etkinlikler seçilir. Öğrenciler, kendi seviyelerine ve ihtiyaçlarına göre etkinlikleri tamam-
              larlar.
                 2   Temel seviye: Materyalleri sınıflama, genel özellikleri listeleme, özellikleri araştırma
                 2   Orta seviye: Şema çizme, arkelerin özelliklerini araştırma, bakterilerin özelliklerini araştır-
                    ma
                 2   Zor seviye: Arkelerin yaşam ortamlarını araştırma, yaşam ortamlarına ilişkin görseller bul-
                    ma, yaşam ortamlarında nasıl yaşadıklarına ilişkin açıklamalar yazma, arkelerin yaşam or-
                    tamlarında nasıl yaşadıklarına ilişkin bilgileri özetleme
              Ilerleme Takibi ve Geri Bildirim: Öğretmen, öğrencilerin ilerlemesini takip eder ve gerektiğinde
              geri bildirim sağlar. Bu, öğrencilerin hedeflerine ulaşmalarına ve gerektiğinde stratejilerini ayarla-
              malarına yardımcı olur.
              Iş Birliği Fırsatları: Öğrenciler, aynı seviyedeki veya farklı seviyelerdeki diğer öğrencilerle iş birliği
              yapma fırsatına sahiptir. Bu, öğrencilerin birbirlerinden öğrenmelerini ve karşılıklı destek vermele-
              rini sağlar.





                                                                                                         47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50