Page 44 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 44
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
tamamlandıktan sonra sorgulamaya dayalı öğrenme stratejisi belirli adımlarla sistematik bir biçimde uy-
gulanmalıdır.
Sorgulamaya dayalı öğrenme, öğrencilerin problem çözme, eleştirel düşünme ve araştırma becerilerini
geliştirmelerine olanak tanır. Ayrıca, öğrencilerin öğrenmeye duydukları ilgiyi artırır ve öğrenmeyi daha
anlamlı hale getirir. Öğretmenler, bu yöntemi kullanarak öğrencilerin sürece aktif katılımını gerçekleştire-
bilir. Öte yandan strateji derinlemesine öğrenmeyi teşvik eder. Aşağıda fizik dersi için gerçekleştirilen bir
farklılaştırma süreci yer almaktadır.
ĵ Merak Uyandırma: Öğretmen öğrencilerin seçtiği konuya daha iyi odaklanmaları için merak
uyandıracak sorular sorar. Öğretmenin sorduğu sorular öğrencilerin düşünmelerini teşvik ede-
rek sorgulama sürecini başlatmalıdır. "Cisimlerin hareketleri ile cisimlere kuvvet cisimlerin hare-
ketinde nasıl değişiklikler sorusunu sorarak öğrencilerin konuya uyguladığımızda gözlemleyebi-
liriz?" odaklanmaları teşvik edilir.
ĵ Araştırma ve Keşif: Öğretmen öğrencilere konuyu araştırma ve keşfetmeleri için zaman tanır.
Burada araştırma merkezleri kurulabilir. Öğretmen mutlaka bu merkezlere öğrencilerin araştır-
mada kullanacakları materyalleri sağlar. Öğretmen bu bağlamda videolar, fizik ders kitabı, fizik
dergileri, araştırma raporları gibi farklı kaynakları sunar. Öğrencilere kendi hızlarında ilerleme
fırsatı sunularak ilgili kaynakları kullanıp derinlemesine öğrenme fırsatı sunulur.
ĵ Öz Yönetim: Öğrenciler, kendi öğrenme süreçlerine karar verirler. Odaklandıkları konu ile ilgili
sorularını belirler, sunulan kaynaklar arasından seçim yaparak kendi arzu ettikleri materyalleri
ve öğrenme şeklini kullanarak öğrenir.
ĵ Iş Birliği ve Tartışma: Öğrenciler, birlikte çalışma ve tartışma yoluyla bilgiyi paylaşır ve anlamayı
derinleştirirler. Öğrenciler, farklı bakış açılarını dinler ve kendi görüşlerini ifade ederler.
ĵ Sonuç Çıkarma ve Sunum: Öğrenciler, araştırmalarının sonuçlarını çıkarır ve bu sonuçları sunar-
lar. Sunumlar, sözlü sunumlar, posterler, projeler veya diğer sunum formatları olabilir.
Yaratıcı Problem Çözme Stratejisi
Yaratıcı Problem Çözme Nedir?
Yaratıcı problem çözme, etkili süreç farklılaştırma stratejilerinden biridir. Öğrencilerin karmaşık sorunları
ele alarak çözmek için yaratıcı çözümler geliştirmelerini sağlayan bir stratejidir. Bu teknik, öğrencilerin ya-
ratıcılık, eleştirel düşünme gibi önemli becerilerini geliştirmeye odaklanır.
Yaratıcı Problem Çözme Nasıl Kullanılır?
Yaratıcı problem çözme stratejisi, öğrencilerin konular ya da etkinlikler bağlamında karşılaştıkları sorunlar
olduğunda kullanılır. Problem çözme, tartışmacı yaklaşım ve sorgulamaya dayalı öğrenme stratejilerinde
olduğu gibi sistematik ve aşamalı adımların atıldığı, öğrencinin belirli bir düşünme ve çözüm üretme be-
cerisinin gerekli olduğu bir stratejidir. Yaratıcı problem çözme, bir sorunu belirlemeyle başlayarak üretilen
çözümün sınanmasına kadar giden sistematik bir süreçtir. Yaratıcı problem çözme, bireysel ve grup fark-
lılaştırmalarına imkân tanıyan bir stratejidir. Öğretmen öğrencilerin düzeylerine, ilgilerine ya da benzer
44