Page 44 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 44

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI




          tamamlandıktan sonra sorgulamaya dayalı öğrenme stratejisi belirli adımlarla sistematik bir biçimde uy-
          gulanmalıdır.
          Sorgulamaya dayalı öğrenme, öğrencilerin problem çözme, eleştirel düşünme ve araştırma becerilerini
          geliştirmelerine olanak tanır. Ayrıca, öğrencilerin öğrenmeye duydukları ilgiyi artırır ve öğrenmeyi daha
          anlamlı hale getirir. Öğretmenler, bu yöntemi kullanarak öğrencilerin sürece aktif katılımını gerçekleştire-
          bilir. Öte yandan strateji derinlemesine öğrenmeyi teşvik eder. Aşağıda fizik dersi için gerçekleştirilen bir
          farklılaştırma süreci yer almaktadır.





            ĵ   Merak Uyandırma: Öğretmen öğrencilerin seçtiği konuya daha iyi odaklanmaları için merak
                uyandıracak sorular sorar. Öğretmenin sorduğu sorular öğrencilerin düşünmelerini teşvik ede-
                rek sorgulama sürecini başlatmalıdır. "Cisimlerin hareketleri ile cisimlere kuvvet cisimlerin hare-
                ketinde nasıl değişiklikler sorusunu sorarak öğrencilerin konuya uyguladığımızda gözlemleyebi-
                liriz?" odaklanmaları teşvik edilir.
            ĵ   Araştırma ve Keşif: Öğretmen öğrencilere konuyu araştırma ve keşfetmeleri için zaman tanır.
                Burada araştırma merkezleri kurulabilir. Öğretmen mutlaka bu merkezlere öğrencilerin araştır-
                mada kullanacakları materyalleri sağlar. Öğretmen bu bağlamda videolar, fizik ders kitabı, fizik
                dergileri, araştırma raporları gibi farklı kaynakları sunar. Öğrencilere kendi hızlarında ilerleme
                fırsatı sunularak ilgili kaynakları kullanıp derinlemesine öğrenme fırsatı sunulur.

            ĵ   Öz Yönetim: Öğrenciler, kendi öğrenme süreçlerine karar verirler. Odaklandıkları konu ile ilgili
                sorularını belirler, sunulan kaynaklar arasından seçim yaparak kendi arzu ettikleri materyalleri
                ve öğrenme şeklini kullanarak öğrenir.

            ĵ   Iş Birliği ve Tartışma: Öğrenciler, birlikte çalışma ve tartışma yoluyla bilgiyi paylaşır ve anlamayı
                derinleştirirler. Öğrenciler, farklı bakış açılarını dinler ve kendi görüşlerini ifade ederler.

            ĵ   Sonuç Çıkarma ve Sunum: Öğrenciler, araştırmalarının sonuçlarını çıkarır ve bu sonuçları sunar-
                lar. Sunumlar, sözlü sunumlar, posterler, projeler veya diğer sunum formatları olabilir.





                                         Yaratıcı Problem Çözme Stratejisi


          Yaratıcı Problem Çözme Nedir?
          Yaratıcı problem çözme, etkili süreç farklılaştırma stratejilerinden biridir. Öğrencilerin karmaşık sorunları
          ele alarak çözmek için yaratıcı çözümler geliştirmelerini sağlayan bir stratejidir. Bu teknik, öğrencilerin ya-
          ratıcılık, eleştirel düşünme gibi önemli becerilerini geliştirmeye odaklanır.



          Yaratıcı Problem Çözme Nasıl Kullanılır?
          Yaratıcı problem çözme stratejisi, öğrencilerin konular ya da etkinlikler bağlamında karşılaştıkları sorunlar
          olduğunda kullanılır. Problem çözme, tartışmacı yaklaşım ve sorgulamaya dayalı öğrenme stratejilerinde
          olduğu gibi sistematik ve aşamalı adımların atıldığı, öğrencinin belirli bir düşünme ve çözüm üretme be-
          cerisinin gerekli olduğu bir stratejidir. Yaratıcı problem çözme, bir sorunu belirlemeyle başlayarak üretilen
          çözümün sınanmasına kadar giden sistematik bir süreçtir. Yaratıcı problem çözme, bireysel ve grup fark-
          lılaştırmalarına imkân tanıyan bir stratejidir. Öğretmen öğrencilerin düzeylerine, ilgilerine ya da benzer



    44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49