Page 39 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 39
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
hazırladığı merkezlere ek olarak derinleşmek isteyen öğrenciler için fırsat tanıyan merkezler oluşturabilir
(Örneğin, yerleşimlere coğrafi koşulların etkisi incelenirken ek bir merkezde spesifik bir bölgenin yerleşim
özelliklerinin incelenmesi ).
Öğrenme merkezleri için gruplama yapılırken seçim tablosu kullanılabilir. Böylece öğrencilerin ilgileri doğ-
rultusunda yönlendirilme şansı ortaya çıkmaktadır. Gruplara yerleşimde öğretmenin bir diğer opsiyonu ise
öğrencilerin düzeylerine göre yerleşim yapabilmesidir. Bu noktada öğretmen farklı renk kodları ile mer-
kezleri düzenleyebilir ve öğrencilerin yaptığı çalışmaları sunmaları istenebilir. (kırmızı: zorlanan öğrenciler,
sarı: ortalama öğrenciler, mavi: iyi düzeydeki öğrenciler gibi...).
Öğrenme merkezlerinde öğrencilerden istenen ürünlerde farklılaştırma yapılmalıdır. Burada seçim tablo-
ları kullanılarak öğrencilere bilgilerini ifade etmede çeşitli opsiyonlar sunulmalıdır. Örneğin, biyoloji dersin-
de dolaşım sistemi ve homeostazı arasındaki ilişki incelenirken bir gruptan bilimsel bir model oluşturması,
bir gruptan bu ilişki ile sunulan boş bir grafik düzenleyici doldurması (akış şeması vb.) ve diğer bir gruptan
dolaşım sisteminin işleyişini drama ile canlandırması istenebilir. Buradaki opsiyonların çokluğu öğrencilerin
katılım şansını artıracağı için mutlaka çeşitliliğin sağlanması gerekmektedir. Aşağıda öğrencilerin düzeyle-
rine göre hazırlanmış bir öğrenme merkezi örneği bulunmaktadır.
Konu: Dolaşım sistemi ve homeostazı arasındaki ilişki
Amaç: Dolaşım sistemi ve homeostazı arasındaki ilişkiyi açıklayarak
modelleme ile anlatma
Materyaller: Kartonlar, renkli kalemler, Biyoloji ders kitabı, Biyoloji
dergileri, dolaşım sistemine ait görseller, renkli ipler, plastik insan formu,
bilgisayar, makas, yapıştırıcı
Sarı Grup (Zorlanan Grup)
Aktivite: Dolaşım sisteminin bileşenlerini boş bir
konsept haritası üzerine doldurma
Mavi Grup (Ortalama Grup)
Aktivite: Dolaşım sisteminin işleyişini drama ile
canlandırma
Kırmızı Grup (İyi Düzeydeki Grup)
Aktivite: Dolaşım sistemi ve homeost zi arasındaki
ilişkiyi özgün bir model tasarlayarak açıklama
Okuma Çemberleri Stratejisi
Okuma Çemberleri Nedir?
Okuma çemberleri, öğrencilerin birbirilerinin okumalarını dinleyerek birbirlerine sorular sormalarına ve
birbirlerinin düşüncelerini değerlendirmelerine fırsat veren bir stratejidir. Bir süreç farklılaştırma stratejisi
olarak okuma çemberleri, öğrencilere ipucu olmaksızın dinleyerek tartışmalara katılmaları, yeni düşünce-
ler geliştirmeleri ve bunları grup çalışmalarında olgunlaştırmalarına fırsat tanımaktadır.
39