Page 39 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 39

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




           hazırladığı merkezlere ek olarak derinleşmek isteyen öğrenciler için fırsat tanıyan merkezler oluşturabilir
           (Örneğin, yerleşimlere coğrafi koşulların etkisi incelenirken ek bir merkezde spesifik bir bölgenin yerleşim
           özelliklerinin incelenmesi ).

           Öğrenme merkezleri için gruplama yapılırken seçim tablosu kullanılabilir. Böylece öğrencilerin ilgileri doğ-
           rultusunda yönlendirilme şansı ortaya çıkmaktadır. Gruplara yerleşimde öğretmenin bir diğer opsiyonu ise
           öğrencilerin düzeylerine göre yerleşim yapabilmesidir. Bu noktada öğretmen farklı renk kodları ile mer-
           kezleri düzenleyebilir ve öğrencilerin yaptığı çalışmaları sunmaları istenebilir. (kırmızı: zorlanan öğrenciler,
           sarı: ortalama öğrenciler, mavi: iyi düzeydeki öğrenciler gibi...).
           Öğrenme merkezlerinde öğrencilerden istenen ürünlerde farklılaştırma yapılmalıdır. Burada seçim tablo-
           ları kullanılarak öğrencilere bilgilerini ifade etmede çeşitli opsiyonlar sunulmalıdır. Örneğin, biyoloji dersin-
           de dolaşım sistemi ve homeostazı arasındaki ilişki incelenirken bir gruptan bilimsel bir model oluşturması,
           bir gruptan bu ilişki ile sunulan boş bir grafik düzenleyici doldurması (akış şeması vb.) ve diğer bir gruptan
           dolaşım sisteminin işleyişini drama ile canlandırması istenebilir. Buradaki opsiyonların çokluğu öğrencilerin
           katılım şansını artıracağı için mutlaka çeşitliliğin sağlanması gerekmektedir. Aşağıda öğrencilerin düzeyle-
           rine göre hazırlanmış bir öğrenme merkezi örneği bulunmaktadır.


                                Konu:  Dolaşım sistemi ve homeostazı arasındaki ilişki
                                Amaç: Dolaşım sistemi ve homeostazı arasındaki ilişkiyi   açıklayarak
                                modelleme ile anlatma
                                Materyaller: Kartonlar, renkli kalemler, Biyoloji ders kitabı, Biyoloji
                                dergileri, dolaşım sistemine ait görseller, renkli ipler, plastik insan formu,
                                bilgisayar, makas, yapıştırıcı



                                           Sarı Grup (Zorlanan Grup)
                                           Aktivite: Dolaşım sisteminin bileşenlerini boş bir
                                           konsept haritası üzerine doldurma




                                           Mavi Grup (Ortalama Grup)
                                           Aktivite: Dolaşım sisteminin işleyişini drama ile
                                           canlandırma




                                           Kırmızı Grup (İyi Düzeydeki Grup)
                                           Aktivite: Dolaşım sistemi ve homeost zi arasındaki
                                           ilişkiyi özgün bir model tasarlayarak açıklama

                                           Okuma Çemberleri Stratejisi


           Okuma Çemberleri Nedir?
           Okuma çemberleri, öğrencilerin birbirilerinin okumalarını dinleyerek  birbirlerine sorular sormalarına ve
           birbirlerinin düşüncelerini değerlendirmelerine fırsat veren bir stratejidir. Bir süreç farklılaştırma stratejisi
           olarak okuma çemberleri, öğrencilere ipucu olmaksızın dinleyerek tartışmalara katılmaları, yeni düşünce-
           ler geliştirmeleri ve bunları grup çalışmalarında olgunlaştırmalarına fırsat tanımaktadır.



                                                                                                         39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44