Page 34 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 34
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Üç kare seçim tahtaları uyarlanabilir. Uyarlamalar şunları içerir:
Öğrencilerin herhangi üç görevi tamamlamasına izin verin, öğrencinin yaptığı görevler üç kare
oluşturmasa bile doğru olarak kabul edin.
Öğrencilere hazır bulunuşluklarına göre görevler verin.
Hazır bulunuşluğa göre farklı seçim tahtaları oluşturun (Öğrenciler kendi hazırbulunuşlukarına uy-
gun hazırlanmış seçim tahtalarında çalışabilir.)
Öğrenme stillerine veya öğrenme tercihlerine göre seçim panosu seçenekleri oluşturun. Örneğin,
bir seçim panosu 3 kinestetik görev, 3 işitsel görev ve 3 görsel görev içerebilir.
Sorumluluğun Kademeli Olarak Bırakılması Stratejisi
Sorumluluğun Kademeli Olarak Bırakılması Stratejisi Nedir?
Bu strateji, öğretmen merkezli çalışmadan öğretmen ve öğrencinin birlikte etkin olduğu çalışmaya geçişi
ve nihayetinde öğrencinin tek başına çalışmaya geçişini temel alır. Strateji süreç içerisinde tüm sorumlulu-
ğun öğrenci tarafından üstlenilmesini gerektirir.
Sorumluluğun Kademeli Olarak Bırakılması Stratejisi Nasıl Uygulanır?
Sürecin dört bileşeni vardır:
1. Odak Dersleri: Odak dersleri, öğretmenin dersin amacını belirlediği ve amaca ilişkin bilgileri aktardığı
aşamadır. Ders amacının öğrenme çıktıları göz önünde bulundurularak belirlenmesi ve sınıftaki tüm öğ-
rencilerin dil düzeyleri dikkate alınarak ifade edilmesi beklenmektedir. Öğretmen konuya ilişkin bilgileri
aktarırken anlamayı kolaylaştırmak amacıyla çeşitli örneklere yer vermelidir.
2. Rehberli Öğretim: Öğretmen rehberli öğretim sürecinde öğrencilerin dersin amacını kavramalarını des-
teklemek ve kolaylaştırmak amacıyla stratejik sorular sormalı, çeşitli yönlendirmeler ve ipuçları yardımıyla
öğrencileri konuya ilişkin düşünmeye sevk etmelidir. Bu strateji, büyük ve küçük gruplarla uygulanabilen bir
strateji olmasına karşın küçük gruplarda daha etkili sonuçlar vermektedir. Yöntemin bu aşamasında öğret-
menlerin rehberlik ederken sürecin sorumluluğunu öğrencilere bırakması beklenmektedir.
3. Üretken Grup Çalışması: Bu aşamada gurup çalışmasında öğrencilerin konuya ilişkin gruplar hâlinde
çalışması beklenmektedir. Öğrencilerin akademik bir dil kullanmaları beklenmektedir. Üretken grup çalış-
malarında, bağımsız öğrenme aşaması öncesi edinilen bilgilerin pekiştirilmesi beklenmektedir.
4. Bağımsız Öğrenme: Stratejinin son aşamasında öğrencilerin ilk üç aşamada edindikleri bilgileri uygu-
laması beklenir. Öğretmen öğrencilere konuya ilişkin görevler vererek öğrencilerin bu görevleri bağımsız
biçimde gerçekleştirmelerini bekler. Stratejinin bu aşaması değerlendirme özelliği taşımaktadır.
34