Page 30 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 30
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
5. Birinci Dünya Savaşı’nı öğrenmek bugün hâlâ var olan olayları, sorunları, konuları ve kararları anla-
manıza nasıl yardımcı oluyor?
6. Savaş hiç yapılmamalı mıydı? Bir tavır belirleyip nedenlerinizi sıralayın.
Küpleme kullanılarak her bir soru cevaplandıktan sonra grup temsilcileri ya da bireysel olarak cevapla-
rın sunulması istenerek etkinlik sonlandırılabilir. Ayrıca küpleme bireysel ve grup değerlendirmesi için ürün
farklılaştırması stratejisi olarak kullanılabileceği gibi ev ödevleri biçiminde de sunulabilir.
Raft Stratejisi
RAFT Stratejisi Nedir?
RAFT tekniği eğitim ortamlarında sıkça kullanılan, öğrenme sürecini destekleyen bir öğretim stratejisidir.
Bu teknik adını rol, izleyici kitlesi, format ve tema kelimelerinin İngilizce karşılıklarının baş harflerinden alır
ve öğrencilerin yaratıcı senaryolar hazırlamalarına yardımcı olarak onlara bir konuyu veya kavramı öğret-
meyi amaçlar.
RAFT, bir süreç farklılaştırma stratejisidir. Öğrenciler yeni bir kavram öğrendiklerinde veya kavramın öğ-
rencilerce daha iyi anlaşılması istendiğinde kullanılabilir. Ayrıca RAFT, öğrencilerin konuya ilişkin kendi
istekleri doğrultusunda bilgilerini ifade etmelerine imkân tanıyarak öğrencilerin derse katılımını destekle-
mek için fırsat çeşitliliği oluşturur.
RAFT Stratejisi Nasıl Kullanılır?
RAFT stratejisi için öncelikle, bir amacın belirlenmesi gerekmektedir. Bu amaç bir tarihsel olay olabileceği
gibi (Ör. Sakarya Meydan Savaşı) veya resmî kurumlara başvuru yapma (Ör. öğrenci kartı için belediyeye
dilekçe yazma) olabilir. Öğretmen konuyu belirledikten sonra RAFT ismindeki her bir harfi sembolize eden
bileşenler için görevler oluşturur. Burada öğretmen sınıfı gruplara ayırıp grupların düzeyine göre çeşitli
RAFT tabloları oluşturabileceği gibi farklı zorluk düzeylerinde sorular bulunan tek bir RAFT tablosu da
oluşturabilir. Burada önemli olan RAFT’ın bir etkinlik değil öğrencilerin kendilerini ifade edecekleri ve öğ-
rendikleri becerileri sergileyecekleri çeşitli yaratıcı ortamlar oluşturmak olduğunun unutulmamasıdır. Ede-
biyat dersi için oluşturulan bir RAFT örneği verilmiştir.
Rol İzleyici Format Tema
Yaşlı bir amca Mahalle muhtarlığı Dilekçe Adres değişikliğinin bildirilmesi
Üniversite öğrencisi Anne Özel mektup Üniversitedeki eğitimi ile ilgili bilgi verme
PTT görevlisi PTT müdürlüğü Resmi mektup Görevden istifa etme
Şair Şair Edebi mektup Şairin son şiirini eleştirme
Gişe memuru Otogar Müdürlüğü İş mektubu Yıllık izin isteme
Görsel: Edebiyat Dersi Mektup Türleri Hakkında Bir RAFT Örneği
RAFT stratejisi kullanılarak yazılı ürünlerin sunulmasının yanı sıra poster tasarlama, drama yapma, şiir
yazma, sunu hazırlama, konuşma yapma, grafik çizme gibi çeşitli formatlar kullanılabilir.
Jigsaw Stratejisi
30