Page 30 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 30

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI




           5.  Birinci Dünya Savaşı’nı öğrenmek bugün hâlâ var olan olayları, sorunları, konuları ve kararları anla-
               manıza nasıl yardımcı oluyor?
           6.  Savaş hiç yapılmamalı mıydı? Bir tavır belirleyip nedenlerinizi sıralayın.
          Küpleme kullanılarak her bir soru cevaplandıktan sonra grup temsilcileri ya da bireysel olarak cevapla-
          rın sunulması istenerek etkinlik sonlandırılabilir. Ayrıca küpleme bireysel ve grup değerlendirmesi için ürün
          farklılaştırması stratejisi olarak kullanılabileceği gibi ev ödevleri biçiminde de sunulabilir.



                                               Raft Stratejisi


          RAFT Stratejisi Nedir?
          RAFT tekniği eğitim ortamlarında sıkça kullanılan, öğrenme sürecini destekleyen bir öğretim stratejisidir.
          Bu teknik adını rol, izleyici kitlesi, format ve tema kelimelerinin İngilizce karşılıklarının baş harflerinden alır
          ve öğrencilerin yaratıcı senaryolar hazırlamalarına yardımcı olarak onlara bir konuyu veya kavramı öğret-
          meyi amaçlar.

          RAFT, bir süreç farklılaştırma stratejisidir. Öğrenciler yeni bir kavram öğrendiklerinde veya kavramın öğ-
          rencilerce  daha  iyi  anlaşılması  istendiğinde  kullanılabilir.  Ayrıca  RAFT,  öğrencilerin  konuya  ilişkin  kendi
          istekleri doğrultusunda bilgilerini ifade etmelerine imkân tanıyarak öğrencilerin derse katılımını destekle-
          mek için fırsat çeşitliliği oluşturur.



          RAFT Stratejisi Nasıl Kullanılır?
          RAFT stratejisi için öncelikle, bir amacın belirlenmesi gerekmektedir. Bu amaç bir tarihsel olay olabileceği
          gibi (Ör. Sakarya Meydan Savaşı) veya resmî kurumlara başvuru yapma (Ör. öğrenci kartı için belediyeye
          dilekçe yazma) olabilir. Öğretmen konuyu belirledikten sonra RAFT ismindeki her bir harfi sembolize eden
          bileşenler için görevler oluşturur. Burada öğretmen sınıfı gruplara ayırıp grupların düzeyine göre çeşitli
          RAFT tabloları oluşturabileceği gibi farklı zorluk düzeylerinde sorular bulunan tek bir RAFT tablosu da
          oluşturabilir. Burada önemli olan RAFT’ın bir etkinlik değil öğrencilerin kendilerini ifade edecekleri ve öğ-
          rendikleri becerileri sergileyecekleri çeşitli yaratıcı ortamlar oluşturmak olduğunun unutulmamasıdır. Ede-
          biyat dersi için oluşturulan bir RAFT örneği verilmiştir.

                  Rol               İzleyici         Format                      Tema
              Yaşlı bir amca   Mahalle muhtarlığı    Dilekçe           Adres değişikliğinin bildirilmesi

            Üniversite öğrencisi     Anne          Özel mektup     Üniversitedeki eğitimi ile ilgili bilgi verme

              PTT görevlisi      PTT müdürlüğü     Resmi mektup            Görevden istifa etme
                  Şair               Şair          Edebi mektup          Şairin son şiirini eleştirme

              Gişe memuru       Otogar Müdürlüğü    İş mektubu               Yıllık izin isteme
          Görsel: Edebiyat Dersi Mektup Türleri Hakkında Bir RAFT Örneği

          RAFT stratejisi kullanılarak yazılı ürünlerin sunulmasının yanı sıra poster tasarlama, drama yapma, şiir
          yazma, sunu hazırlama, konuşma yapma, grafik çizme gibi çeşitli formatlar kullanılabilir.

                                              Jigsaw Stratejisi


    30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35