Page 29 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 29

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




           Küpleme Stratejisi, öğrencilerin alışması gereken farklı bir düşünme biçimidir. Dolayısıyla bu stratejiyi farklı
           etkinliklerde kullanmadan önce öğrencilerin bu stratejiyi kullanmayı öğrenmeleri yerinde olacaktır. Bunun
           için önce öğrencilerden yaş düzeylerine uygun bir nesne seçmeleri istenerek önceden hazırlanmış ve her
           bir yüzünde seçilen nesneyi farklı açılardan düşünmek için sorular yer alan küp sunulur. Bu küp üzerinde;

            1.  Tanımlama - Neye benziyor?

            2.  Karşılaştırma - Nesne hangi nesneden farklı veya hangisiyle benziyor?
            3.  İlişkilendirme - Nesne size ne anımsatıyor?
            4.  Analiz etme - Nesnenin parçaları nasıl? Nasıl yapılmış?

            5.  Uygulama – Nesne ile ne yapılabilir?
            6.  Tartışma - Nesnenin olumlu veya olumsuz yönleri neler olabilir?

           Öğrencilere küpü atarak gelen soruları cevaplamaları ve cevaplarını etkinlik sununda sunmaları için fırsat
           verilir. Küpleme stratejisi, bireysel olarak kullanılabileceği gibi grup etkinliği içerisinde de kullanılabilir. Do-
           layısıyla küpün bir yüzünde yer alan soru bireysel bir çalışma olabileceği gibi farklı konularda tasarlanmış
           küpler grup sorumluluğuna da verilebilir.
           Küpleme stratejisinin kullanımında öğrenci düzeyleri göz önünde bulundurulmalıdır. Dolayısıyla küplerin
           her bir yüzünde farklı zorluklarda ve ilgi alanlarına göre yazılmış birden çok soruya yer verilerek öğren-
           cilerin bunlar arasından seçim yapması sağlanmalıdır. Buradaki temel amaç öğrencilerin hem ilgilerine
           hem de bilgi düzeylerine göre farklı opsiyonların sunulmasıdır. Tek bir küp tasarlanması özellikle öğrenme
           özellikleri birbirinden farklılık gösteren öğrenci grupları için uygun olmayacaktır. Dolayısıyla öğrencilere
           düzeylerine göre farklı küpler sunulması katılım ve öğrenme açısından yarar sağlayacaktır. Burada unu-
           tulmaması gereken temel nokta kaç tane küp tasarlanırsa tasarlansın küplerin aynı konu etrafında farklı
           zorluk düzeylerinde tasarlanması gerektiğidir. Böylece tüm öğrenciler kendi hazırbulunuşlukları ve ilgileri
           doğrultusunda etkinliğe katılabilir, strateji yardımıyla daha üst düzey düşünme pratiği gerçekleştirebilir.
           Örnek bir küpleme stratejisinin tarih dersi için kullanımı aşağıdaki gibi olabilir:




















                                               Görsel: Boş bir küp örneği
            1.  Birinci Dünya Savaşı’nı tanımlayın.
            2.  Birinci Dünya Savaşı’nı başka bir savaşla karşılaştırın.
            3.  Birinci Dünya Savaşı’nı diğer konular, meseleler veya kaygılarla ilişkilendirin.
            4.  Savaşa yol açan olayları ve kararları tartışarak 1. Dünya Savaşı’nı analiz edin.



                                                                                                         29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34