Page 25 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 25

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




                             Farklılaştırılmış Öğretim Müdahale Stratejileri



           Çocuklar, kişilik özelliklerinde olduğu gibi öğrenme gereksinimleri bakımından da farklılaşmaktadır. Ge-
           leneksel eğitim sadece benzerlikleri vurgularken farklılaştırılmış öğretim, öğrenmeyi geliştirmek için hem
           benzerlikleri hem de farklılıkları vurgular. Farklılaştırılmış öğretim, öğrencilerin öğrenmeleri, anlamaları
           ve kendilerini ifade etmeleri için çeşitli yöntemler kullanılmasını gerektirir. Farklılaştırılmış öğretimde her
           öğrencinin etkili bir şekilde öğrenebilmesi, bilgi edinebilmesi, fikir ve ürün geliştirebilmesi için çeşitli yollar
           kullanılır. Geleneksel eğitim ise tüm öğrencilerin aynı içeriği deneyimlediği ve aynı anlamlandırma veya iş-
           leme faaliyetini takip ettiği tek tip bir öğretme ve öğrenme yaklaşımını takip eder. Farklılaştırılmış öğretim,
           öğrencilerin farklı öğrenme ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlayan proaktif bir öğretim yaklaşımıdır.
           Farklılaştırmaya öncelik veren bir sınıfın öğretmeni, her öğrencinin kendine özgü ihtiyaçları ve yetenekle-
           rini göz önünde bulundurarak öğretim sürecini planlar. Bu nedenle öğretmen, öğrencilerin farklı öğrenme
           tarzlarına hitap etmek için çok çeşitli öğrenme fırsatları yaratır. Öğretmen, geniş bir öğrenci yelpazesine
           hitap eden sağlam bir yaklaşımı proaktif bir şekilde planlayarak ve tasarlayarak, başarılı bir öğrenme de-
           neyimi sağlar. Etkili farklılaştırma, öğretmenlerin öğrencileri hakkında derin bir anlayışa sahip olmalarını
           ve bazı öğrencilerin iyi yanıt vermediği anlaşıldığında reaktif ayarlamalar gerektirebilecek tek bir yaklaşı-
           mın aksine, öğrenme deneyimini planlamak ve tasarlamak için proaktif bir yaklaşım gerektirir.
           “Farklılaştırılmış öğretim, sağlanan bilginin niceliğinden ziyade öğretimin niteliğine odaklanır.”

           Farklılaştırılmış öğretim, öğrencilere farklı miktarlarda görev vermekten daha fazlasını içerir. Böyle nice-
           liksel yaklaşımların genellikle etkisiz oldukları kanıtlanmıştır. Bunun yerine, sunulan görevin niteliğini her
           öğrencinin kendine özgü ihtiyaçlarına göre uyarlamak, görevin miktarını değiştirmekten daha etkili bir
           yöntemdir.
           “Farklılaştırılmış öğretim, öğretim yöntemlerini her öğrencinin ihtiyaçlarına göre uyarlamak için değer-
           lendirmeye dayanır ve başarıyı ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik eden destekleyici ve güçlendirici bir
           öğrenme ortamı yaratır.”

           Etkili bir öğretmen, öğretim yöntemlerini her öğrencinin kendine özgü öğrenme stillerine göre uyarlamaya
           çalışır. Bu, öğrencileri hakkında daha derin bir anlayış kazanmak için düzenli konuşmalar, sınıf tartışmaları,
           gözlemler ve değerlendirmeler yapmayı içerir. Öğretmenler her ünitenin başında sürekli değerlendirmeler
           yaparak öğrencilerinin hazır bulunuşluk düzeylerine, ilgi alanlarına ve tercih ettikleri öğrenme biçimlerine
           uygun öğrenme deneyimleri tasarlayabilirler. Değerlendirmeler, her öğrencinin anlayışını kendisine en uy-
           gun şekilde göstermesine olanak tanıyan çeşitli biçimler alır.
           “Içeriğe, sürece ve ürüne yaklaşmak için birden fazla yöntem sunarak öğrencileri güçlendiren bir öğretim
           yaklaşımı olan farklılaştırılmış öğretimin gücünü keşfedin.”
           Öğretmenler üç temel unsurla ilgilenir: içerik (öğrencilerin öğrendikleri), süreç (öğrencilerin fikirleri ve bil-
           gileri nasıl anlamlandırdıkları) ve ürün (öğrencilerin öğrendiklerini nasıl gösterdikleri). Öğretmenler bu üç
           unsuru farklılaştırarak öğrenmeye çeşitli yaklaşımlar sunabilir, öğrencilerin gelişmesine ve başarılı olma-
           sına yardımcı olabilir. Yaklaşımlar farklı olsa da hepsi her öğrenci için ilerlemeyi teşvik etmek üzere tasar-
           lanmıştır.

           “Farklılaştırılmış öğretim ile öğrenci merkezli öğrenmeyi bir arada düşünün”
           Farklılaştırılmış sınıf kavramı, öğrenciler için anlamlı ve büyüleyici öğrenme deneyimleri geliştirmeye odak-
           lanırken aynı zamanda her öğrencinin benzersiz anlama düzeylerine sahip olduğunu kabul eder. Bu tür
           sınıflarda eğitimciler, tüm öğrencilere uygun şekilde zorlayıcı görevler sunmaya çalışırken aynı zamanda
           onları kendi öğrenmelerine karar vermeye teşvik eder. Bu yaklaşım, öğrencilerde onları sınıfın ötesinde ba-
           şarıya hazırlayan bir sorumluluk duygusunu geliştirmeye yardımcı olur.
                                                                                                         25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30