Page 23 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 23
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
ları, fotoğraf, robotlar, tartışmaya katılma, broşür hazırlama, görüşme soruları yazma, gazete ma-
kalesi yazma, proje hazırlama, senaryo yazma, problem çözme gibi çok farklı şekillerde gösterme
imkanı sağlanabilir.
Öğrenciler ünitenin başlangıcında, ilgilerini çeken konularda okuma parçaları seçer ve ünite bu ko-
nular etrafında işlenebilir. Öğretmen konu ile ilgili yazı yazdırabilir; isteyen öğrenci şiir, bilim kurgu,
şarkı sözü, masal, fıkra veya isteyen öğrenciler karikatür vb. görsel objeler tasarlayabilir. Öğrenci-
lere, öğrenme stillerinin farklı olduğu vurgulanır. Öğrencilerin kendi öğrenme yollarını keşfetmeleri
desteklenmelidir. Öğrenciler nasıl öğrendiklerini öğrendikten sonra kendi tercihlerine göre öğre-
tim sürecini şekillendirebilir. Seçim hakkının verilmesi öğrencilerin ilgisini, motivasyonunu arttıran
önemli etmenlerden biridir. Öğretmenler yaptıkları sunumlarını işitsel, görsel, hareketli, tümdenge-
lim ve tümevarım öğeleri ile çeşitlendirebilirler. (Akdeniz & Koçer, 2019).
Ürün tamamlandığında, öğrenciler öğrenme süreçlerini yansıtmaya ve ürün katılımı sonucunda elde edilen
gelişme, ilgi alanlarının keşfi, zorluklar, hayal kırıklıkları ve süreçten elde edilen tek bir başarı gibi alanları
keşfetmeye teşvik edilir.Eğer ürün bir sunumla sonuçlanıyorsa, dinleyiciler öğrenciye yapıcı geri bildirimde
bulunacak ve öğrencinin etkinliğini takdir edecek kişilerden oluşmalıdır.
Ürün birden fazla kriter kullanılarak değerlendirilir (örneğin, yaratıcılık, izleyicilerin ilgisini çekme yete-
neği, organizasyon, kaynak kullanımı, doğruluk, genel kompozisyon, etkinlik, ana kavram ve ilkelerin
birleştirilmesi). Sınıflarda öğretmenler standartları öğretmek için özgün stratejiler kullanmaktadır. Aynı
zamanda standartları değerlendirmek için otantik araçlar kullanmakta ve öğrenmeyi değerlendirmeyle
eşleştirmektedirler. Örneğin, öğrenciler bir proje üzerinde çalıştıklarında, projenin geliştirilmesi boyunca
yaptıkları çalışmalar ve projeyle ilgili nihai raporları üzerinden değerlendirilmektedirler. Genellikle bir de-
receli puanlama anahtarı geliştirilir ve tüm süreç boyunca kullanılır, böylece öğrenci, ebeveynler ve öğret-
men kriterleri ve beklentileri anlar ve yol boyunca ilerlemeyi değerlendirebilir (Gregory & Chapman, 2012).
Ürün farklılaştırma ve değerlendirmede kullanılabilecek bazı yöntem ve teknikler ise şunlardır:
Deney, Video geliştirme
Videolar, Slayt gösterisi düzenleme
Duvar resmi, Üç boyutlu tasarım yapar
Film şeridi, Sözlü rapor verme
Resim yapma, Oyun oluşturma
Haritalar, Storyboard yapma
Parodi, Kitap oluşturma
Rol oynama, Bir gösteri sunmak
Drama Konu ile ilgili şarkı hazırlama
Şiir okuma/yazma Kitapçık resimleme
Diyagram, Sözlü tarih sağlama
Bilgisayar programları, Kolaj yapma
Fotoğraf, Bir fotoğraf kompozisyonu geliştirme
Tartışmaya katılma, Bir gösteri düzenleme
Broşür hazırlama, Koro okuması yapma
Görüşme soruları yazma, Model tasarlama
Gazete köşe yazısı yazma, Bir simülasyon faaliyeti tasarlama
Proje hazırlama, Bireysel sunum yapma
Senaryo yazma, Bir grup sunumuna katılma
Makale yazma, Bir dizi görüşmenin özetlenmesi
Kitap raporu yazmak Grafik ve tablo hazırlama
Gezi raporu hazırlamak
23