Page 22 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 22
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Ünlü Insanlar : Sosyal bilgiler ve Türkçe dersi için bağlantı kuracak bir örnek(Tomlinson, 2001)
ĵ Öğrencilere edebiyat ya da tarih dersinde adı geçen ünlü bir kişiyi seçmeleri ve onun
biyografisini okumaları istenir
ĵ Öğretmen araştırma kaynaklarının kullanımı, rapor yazımı ve kullanılacak dille ilgili
basit bir kılavuzu öğrencilere dağıtır.
ĵ Daha sonra bu kişi ile ilgili ansiklopedi ve internetten araştırma yapmaları beklenir.
ĵ Öğrenciler hayatını incelediği kişinin çocukluğunu, eğitimini, yaşadığı zorlukları ve
dünyaya katkılarını açıklayan bir rapor yazar.
ĵ Öğrencilerin bu raporda kendi çizimlerini kullanmalarının yanı sıra internetten ya da
kitaplardan bulduğu görselleri koymaları istenir.
ĵ Bir başka yaklaşımda ise öğrencilere sanat, spor, tıp, yardımlaşma vb. özel yetenek-
ler ya da ilgi alanlarını içeren listeler verilir.
ĵ Öğrenciler ilgilerine göre bu alanlardan birini seçer.
ĵ Daha sonra öğrenciler ve öğretmen seçtikleri ilgi alanında ünlü kişilerin bu alana ve
dünyaya etkilerini tartışırlar
ĵ Daha sonra öğretmen kendi seçtiği bir politikacı, müzisyen ve astronotun biyografi-
sini okur ve bunların ortak özelliklerini sınıfla tartışır. Örneğin yaratıcılık, sabır, azim
gibi özellikler bunlarda ortak olabilir.
ĵ Bu aşamadan sonra öğrenciler seçtikleri başka ünlüleri incelerler. Yukardaki gibi
araştırmalarını yaparlar. Topladıkları bilgileri düzenlemek için diyagram, taslak, re-
simli taslak ve matris gibi çeşitli yöntemleri kullanırlar.
ĵ Öğrenciler kendilerini ifade edebilecekleri yöntemleri de tartışır ve seçerler: dene-
me, tarihi öykü, monolog, şiir ya da karikatür.
ĵ Öğretmen, öğrencilere içerik, araştırma, planlama öğelerini ve araştırma sonuçları-
nı hangi ölçütlere göre değerlendireceğini açıklayan bir metin verir.
ĵ Bu süreçte öğrenciler öğretmenle araştırmaları için tek tek görüşür.
ĵ Ayrıca küçük grup çalışmaları da yapılır. Burada öğrenciler birbirlerinin araştırma-
larını değerlendirir.
ĵ Araştırmanın sonundatüm sınıf, okulun bir duvarına ünlü insanların özelliklerini yap-
boz parçaları biçiminde yazar.
Ürün Farklılaştırma
Ürün, öğrenme hedefi ya da öğretim neticesinde öğrencilerin bilişsel, psikomotor veya duyuşsal davranış-
larıdır. Ürün, öğrenenlerin ilgili konuyu, öğrenme düzeylerini ve öğrendiklerini uygulamaya ne kadar ge-
çirebildikleri konusunda bilgi verir. Hazırbulunuşluk, ilgi ve öğrenme profiline göre ürün farklılaştırmada
aşağıdaki öneriler dikkate alınabilir (Akdeniz & Koçer, 2019):
Farklı hazırbulunuşluk düzeyine sahip öğrenciler tarafından ürün oluşturulurken; homojen veya he-
terojen gruplardan, rubriklerden faydalanma, farklı seviyedeki internet kaynaklarına ulaşma kul-
lanılabilir.
İlgileri farklı öğrenciler tarafından ürün oluşturulurken; öğrendikleri bilgileri ve becerileri farklı yol-
larla sergileme, ürünlerini paylaşımda farklı araçlardan faydalanma imkânı verilebilir.
Öğrenme profilleri farklı öğrenciler tarafından ürün oluşturulurken; bireysel ya da grupla çalışma,
görsel, işitsel, kinestetik, yaratıcı, analitik ve uygulamalı ürün ortaya koymalarına imkân verilebilir.
Öğretim sonucunda elde edilen bilgiler, makale yazma, deney, videolar, duvar resmi, film şeridi,
resim yapma, haritalar, parodi, rol oynama, pandomim, şiir okuma, diyagram, bilgisayar program-
22