Page 17 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 17
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
Içerik, Süreç ve Ürün Farklılaştırma
Içerik Farklılaştırma
Müfredat içeriğini farklılaştırmak için hangi stratejiler kullanılırsa kullanılsın, tüm öğrencilerin eleştirel dü-
şünmeyi içeren ve her öğrenci için uygun bir zorluk seviyesinde tasarlanmış ilgili öğrenmeye erişimlerinin ol-
ması önemlidir. Daha önce de belirtildiği gibi, temel kavramların açıklığı ve istenen çıktılar, tutarlı müfredat
içeriği planlamak için esastır. Öğretmenler, öğrencilerin içeriği önceki bilgi ve deneyimleriyle ilişkilendirme-
lerine yardımcı olmak için birçok farklı teknik kullanır. Yeni bir konuyu tanıtırken öğrencilerin ön bilgilerini
ve potansiyel ilgilerini değerlendirmek için kullanılan tekniklerden biri, bir ilan panosunu süslemek, bir yazı
tahtasını resmetmek ve dersin ya da ünitenin ana kavramıyla ilgili bir soru sormaktır.
Öğrencilerin öğrendiklerini (müfredatı) farklılaştırmak için çeşitli yaklaşımlar vardır. Bunlar arasında kav-
ram temelli öğretim, çeşitli kaynaklardan yararlanma, öğrenciden öğrenciye desteklere erişim, teknoloji-
den yararlanarak bağımsız çalışma veya güncel keşifler tasarlama, öğrenme merkezleri tasarlama,
grup araştırmalarını dahil etme, müfredat sıkıştırması uygulama, bireyselleştirilmiş öğrenme sözleşmeleri
tasarlama ve farklı düzeylerde sorular sorma yer alır. İçerik farklılaştırmada dikkat edilecek hususlar (Ak-
deniz & Koçer, 2019; Gregory & Chapman, 2012).:
Hazırbulunuşluk, ilgi ve öğrenme stillerine göre içerik belirleyin
Öğrencilerin ilgisini çeken güncel konuları dahil edin. (İçeriğin öğrencilerin ilgilerine göre farklılaştı-
rılması; öğrencilerin ilgi alanlarına göre materyaller hazırlanmasıyla, ilgi alanlarında çalışma şansı
hem de ilgilerini genişletme imkânı verilerek yapılır.)
Bilginin sunumu ve öğrencilerin bilgiye erişimini onların öğrenme profillerine göre farklılaştırın. Ör-
neğin içeriğin sunulacak materyalin görsel, işitsel ve kinestetik yollarla sunumu yapılabilir.
Çeşitli perspektifleri dahil edin.
Öğrencilerin deneyimlerinden yararlanın.
Tek boyutlu yaklaşımlar yerine çok boyutlu yaklaşımlar için çaba gösterin.
Kaynak ve malzeme temin ederken yaratıcı düşünün.
Öğrenci çalışmaları için net beklentiler, makul zaman çizelgeleri ve kalite göstergeleri oluşturun.
Hazır bulunuşluğa göre içeriği farklılaştırma
Öğrencinin ne bildiği, konu hakkında ne hissettiği ve çalışma sırasında ne öğrenmek istediği bilindiğinde,
bireysel ihtiyaçlara yönelik planlama yapmak daha kolay hale gelir. Yüksek başarı hedefiyle öğretim ya-
parken, öğrencileri değerlendirmenin önemli bir yönü, öğrencilerin halihazırda ne bildiklerini bulmaktır.
Bu bilgi, öğrencilerin önceki öğrenmelerine ve deneyimlerine dayanır. Öğretmenler, bilginin ön değerlen-
dirmesini yaparak müfredatı planlayabilir. Hem sınıfın hem de bireylerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde
öğretim tasarlayabilir (Gregory & Chapman, 2012).
Öğrencileri önbilgi düzeylerine göre değerlendirdikten sonra farklı düzeylere hitap eden etkinlikler tasar-
layarak, düzeylerine göre farklı gruplarda çalışabilir, öğrencilere derinlemesine çalışacakları konuyu tercih
etme imkânı vererek, öğrencilerin anlama düzeylerine göre temel veya gelişmiş kaynakları kullanımlarına
sunarak sağlanabilir. Öğretime başlamadan önce öğrencilerin önbilgi düzeylerinin belirlenmesi gerekir.
Bir konuya, üniteye veya öğrenme birimine başlamadan önce öğrencilere ön test uygulanır (Akdeniz & Ko-
çer, 2019).
Türkiye Yüzyılı Maarif Modelindeki desteklemede içerik daha anlaşılır hale getirilirken zenginleştirmede
farklı disiplinler ile bağlantısı veya aynı konunun derinlemesine sunumu gerçekleştirilir. Öğrencilerin dü-
zeylerine göre öğretim planlanmalıdır. Söz konusu içerikle ilgili daha az bilgiye sahip olan öğrenciler için
destekleyici ve toparlayıcı bir çalışma yapılırken ileri düzeyde bilgiye sahip öğrenciler için derinlemesine
araştırma yaptırılabilir. Örneğin, çevre konusunda düşük hazırbulunuşluk düzeylerine sahip bireyler için
17