Page 14 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 14

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI






               Bu adımda yapılacak ilk iş ilgili öğrenme çıktısı için Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde yer alan öğrenme-
              öğretme uygulamalarını incelemektir. Bu uygulama sürecinin sınıftaki öğrencilerin hazırbulunuşluk, ilgi ve
              öğrenme profillerine uygunluğu değerlendirilir. Öğrencilerin özelliklerine göre bu uygulama farklılaştırılır.
              Burada yapılabilecek farklılaştırmaya şunlar örnek verilebilir:
              Sınıfa Mustafa Kemal Atatürk ile ilgili üç-dört farklı kitap sunulabilir. Okumakta zorlanan öğrenciler için,
              çoklu başlık seçiminin bir parçası olarak daha kolay okunabilirlik seviyesine sahip birkaç kitap seçilir. Bu
              kitaplardan birinin, alternatif bir formata ihtiyaç duyan öğrenciler için sesli kaydı olabilir. Tek kitap seçim-
              leri ve ek kaynaklar, çeşitli okuma seviyelerini ve ilgi alanlarını yansıtan materyalleri içermelidir. Seçilen
              her kitap için öğrenciler küçük gruplara ayrılarak kitapları okurlar. Öğrencilerin güçlü yönleri, ihtiyaçları,
              yetenekleri ve ilgi alanları kitap tartışma gruplarına dahil edildiği gibi grup araştırması ve sonuç projesi
              gibi çeşitli faaliyet türlerine de dahil edilir. Küçük grup tartışmalarında öğrenciler; okumak istedikler kitabı
              seçebilir, araştırmak istedikleri konuyu seçebilir, listelenen kaynaklar arasından seçim yapabilir veya grup
               araştırması için kullanmak istedikleri ek kaynakları önerebilir.

          Adım 6: Ürün seçeneklerini, biçimlendirici ve özetleyici değerlendirmeleri seçin
          Bir ünite/tema birtakım öğrenci ürünleri veya çıktılarıyla sonuçlanmalıdır. Öğrencilerin ihtiyaçları, ilgi alan-
          ları, yetenekleri ve deneyimleri, onların öğrenmelerini başarılı bir şekilde uygulamalarını ve bütünleştirme-
          lerini kolaylaştıracak ürünleri ve sonuçları belirleyecektir. Öğrencileri ünite/temadaki bilgi ve becerileri uy-
          gulamaya ve önceki öğrenmeleriyle bütünleştirmeye teşvik edecek ürün seçenekleri tercih edin. Aşağıdaki
          sorular bu adımda yardımcı olabilir:
            œ   Öğrencilerin temel kavramlar, yol gösterici ilkeler veya temel sorularla ilgili olarak öğrendiklerini
                göstermelerine olanak tanıyacak ve öğrencilerin öğrendiklerini entegre etmek ve uygulamak için
                ihtiyaç duydukları hangi ürünleri bekliyorsunuz?
            œ   Öğrendiklerini göstermek için öğrencileri güçlü yönlerini geliştirmeye teşvik edecek ne gibi seçe-
                nekler yaratılabilir?
            œ   Öğrencinin ürün seçiminde seçim yapmasına nasıl fırsat verilebilir?
            œ   Öğrenciler öğrendiklerini en iyi nasıl paylaşabilir?
          Farklılaştırılmış sınıfta değerlendirme sadece ders sonunda yapılmaz. Öğrencinin bir tema boyunca nasıl
          performans gösterdiğine odaklanır. Değerlendirme sürekli ve tanısaldır. Değerlendirme her gün öğren-
          cilerin belirli fikir ve becerileri öğrenmek için hazırbulunuşluk düzeyleri, ilgi alanları ve öğrenme profilleri
          hakkında bilgi almak amacıyla yapılır. Değerlendirme için küçük grup ya da sınıf tartışmaları, öğrenme
          günlüğü, portfolyo çalışmaları, ders sonu öğrenme etkinlikleri, bireysel beceri listeleri, ön sınavlar, ödevler
          ya da bireysel ilgi anketleri işe yarar (Tomlinson, 2001).

          Bir  öğrencinin  en  iyi  nasıl  öğrendiğini  zaten  ele  alan  temanın  başındaki  biçimlendirici  değerlendirme,
          öğrencinin konu hakkında halihazırda ne bildiğini anlamada öğretmene yardımcı olabilir (Kronberg vd.,
          1997). Hem öğrencilere hem de öğretmenlere yararlı geri bildirim sağlamak için tema boyunca kullanı-
          labilecek biçimlendirici ve özetleyici değerlendirme yaklaşımları seçilmelidir. Farklılaştırılmış öğretme ve
          öğrenmenin etkilerini sürekli olarak değerlendirmek için, değerlendirmenin başlangıçta gerçekleşecek şe-
          kilde tasarlanması esastır.
          Biçimlendirici değerlendirme genellikle ünitenin başında yapılır ve ünite etkinlikleri boyunca devam eder.
          Bir öğretmenin bakış açısından, biçimlendirici değerlendirmenin faydaları arasında üniteye başlamadan
          önce öğrencilerin bir konu ya da kavram hakkındaki bilgilerine dair farkındalıklarının artması yer alır. Bu
          bilgi, öğretmenin öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine uygun öğretim etkinlikleri olanak tanır. (Kron-
          berg vd., 1997).

          Farklılaştırmada öğrencilerin kendilerini değerlendirmesine de olanak verilir. Bu bağlamda öz değerlen-
          dirme, öğrencileri öğrenme sorumluluklarını ve mükemmelleşme motivasyonlarını artırmaya teşvik eder.



    14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19