Page 15 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 15

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




           Öğrenci yansıması için üstbilişsel araçlar, ilgi envanterleri, hedef belirleme ve öğrencilerin öz değerlen-
           dirmeleri için dereceli puanlama anahtarları, salt görüşler yerine değerlendirme için standartlar sağlar
           (Kingore, 2004).
           Bir ünitenin/temanın başında, tema boyunca ve temanın sonunda değerlendirme yapılması farklılaştır-
           manın temel bir özelliğidir. Sürekli değerlendirmeden elde edilen bilgi hem öğrenciler hem de öğretmenler
           için öğretme ve öğrenme sürecini sürekli olarak izleme fırsatları yaratan geri bildirim sağlar. Bu aşamada
           aşağıdaki sorular yardımcı olabilir:

             2   Öğrencilerin konu hakkında halihazırda ne bildiklerini en iyi nasıl değerlendirebilirim?
             2   Tema/ünite boyunca etkinliklerin etkililiğini belirlememe yardımcı olacak ne tür geri bildirimler is-
                 tiyorum?
             2   Öğrencilerin  öğrendiklerinin  yeterliliğini  gösterecekleri  farklı  seviyeleri  tanıyacak  değerlendirme
                 araçlarını en iyi nasıl tasarlayabilirim?
             2   Öğrencileri öz-değerlendirmeye nasıl aktif olarak dahil edebilirim?


                 Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu
                Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde yer alan öğrenme kanıtları farklılaştırmaya uygun olarak tasarlanmıştır.
                Ancak öğrencilerin özellikleri ve uygulanan öğretimsel sürece uygun bir ürün seçeneği de sunulabilir. Beşinci
                adımda verilen örnekte olduğu gibi öğrenciler kendi gruplarıyla yaptıkları araştırmayı sunabilirler.

                     ÖĞRENME  Bu ünitedeki öğrenme çıktıları: giriş-çıkış kartı, açık uçlu sorular, yapılandırılmış grid
                     KANITLARI  ve performans görevleri ile değerlendirilebilir.
                      (Ölçme ve  Mustafa Kemal Paşa'nın kişilik özelliklerinin oluşmasında etkili olan unsurlara dair
                  Değerlendirme)  çözümlemelerin değerlendirilmesinde giriş-çıkış kartı (bildiklerim, merak ettiklerim,
                                öğrendiklerim ve hissettiklerim), Milli Mücadele Dönemi'ndeki siyasi ve askerî geliş-
                                melerin yeni Türk devletinin kuruluşuna etkilerinin değerlendirilmesinde açık uçlu so-
                                rular, Atatürk Döne- mi'nde meydana gelen dış siyasi gelişmelerin karşılaştırılmasıyla
                                ilgili olarak da yapılandırılmış grid kullanılabilir.
                                Milli Mücadele'nin hazırlık sürecinde meydana gelen siyasi, askerî, sosyal ve ekono-
                                mik  gelişmelerin  dönemin  bakış  açılarıyla  değerlendirilmesi  amacıyla  öğrencilere
                                Kuvayımilliyeye gönüllü olarak katılan bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin si-
                                yasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının Milli Mücadele'ye etkisini yansıtan mek-
                                tup  hazırlamaya  yönelik  bir  performans  görevi  verilebilir.  Hazırlanan  performans
                                görevi; tarihsel bağlamsallaştırma, içerik, karşılaştırma, dil ve anlatım gibi ölçütler-
                                den oluşan dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilere Atatürk
                                Dönemi'nde meydana gelen iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin kurumsallaş-
                                masındaki rolüyle ilgili olarak köşe yazısı hazırlamaya yönelik bir performans görevi
                                verilebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde özgünlük, kaynakça kullanımı,
                                kapsam, ilişkilendirme gibi ölçütlerden oluşan dereceli puanlama anahtarı ile grup
                                değerlendirme  ve  akran  değerlendirme  formları  kullanılabilir.  Dereceli  puanlama
                                anahtarıyla  yapılan  değerlendirmeler  ve  ünite  süresince  yapılan  yazılı  yoklamalar
                                sonuç değerlendirmede kullanılabilir.

           Adım 7: Planlama aşamalarını tamamladıktan sonra içerik, süreç ve ürün boyutlarından hangisi
                  ya da hangilerini farklılaştıracağınızı belirleyin
           Farklılaştırılmış sınıflarda, içerik, süreç ve ürün boyutları öğrencilerin ihtiyaçlarına göre uyarlanır. Bu yakla-
           şım, öğrencilerin kendi hızlarında ilerlemelerine, öğrendiklerini farklı şekillerde göstermelerine ve öğrenme
           ortamının özelliklerine göre esneklik sağlar (Akdeniz & Koçer, 2019).

           Hazırbulunuşluk düzeyi düşük olan öğrencilerin gereksinimleri (Tomlinson, 2001):


                                                                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20