Page 15 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 15
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
Öğrenci yansıması için üstbilişsel araçlar, ilgi envanterleri, hedef belirleme ve öğrencilerin öz değerlen-
dirmeleri için dereceli puanlama anahtarları, salt görüşler yerine değerlendirme için standartlar sağlar
(Kingore, 2004).
Bir ünitenin/temanın başında, tema boyunca ve temanın sonunda değerlendirme yapılması farklılaştır-
manın temel bir özelliğidir. Sürekli değerlendirmeden elde edilen bilgi hem öğrenciler hem de öğretmenler
için öğretme ve öğrenme sürecini sürekli olarak izleme fırsatları yaratan geri bildirim sağlar. Bu aşamada
aşağıdaki sorular yardımcı olabilir:
2 Öğrencilerin konu hakkında halihazırda ne bildiklerini en iyi nasıl değerlendirebilirim?
2 Tema/ünite boyunca etkinliklerin etkililiğini belirlememe yardımcı olacak ne tür geri bildirimler is-
tiyorum?
2 Öğrencilerin öğrendiklerinin yeterliliğini gösterecekleri farklı seviyeleri tanıyacak değerlendirme
araçlarını en iyi nasıl tasarlayabilirim?
2 Öğrencileri öz-değerlendirmeye nasıl aktif olarak dahil edebilirim?
Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu
Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde yer alan öğrenme kanıtları farklılaştırmaya uygun olarak tasarlanmıştır.
Ancak öğrencilerin özellikleri ve uygulanan öğretimsel sürece uygun bir ürün seçeneği de sunulabilir. Beşinci
adımda verilen örnekte olduğu gibi öğrenciler kendi gruplarıyla yaptıkları araştırmayı sunabilirler.
ÖĞRENME Bu ünitedeki öğrenme çıktıları: giriş-çıkış kartı, açık uçlu sorular, yapılandırılmış grid
KANITLARI ve performans görevleri ile değerlendirilebilir.
(Ölçme ve Mustafa Kemal Paşa'nın kişilik özelliklerinin oluşmasında etkili olan unsurlara dair
Değerlendirme) çözümlemelerin değerlendirilmesinde giriş-çıkış kartı (bildiklerim, merak ettiklerim,
öğrendiklerim ve hissettiklerim), Milli Mücadele Dönemi'ndeki siyasi ve askerî geliş-
melerin yeni Türk devletinin kuruluşuna etkilerinin değerlendirilmesinde açık uçlu so-
rular, Atatürk Döne- mi'nde meydana gelen dış siyasi gelişmelerin karşılaştırılmasıyla
ilgili olarak da yapılandırılmış grid kullanılabilir.
Milli Mücadele'nin hazırlık sürecinde meydana gelen siyasi, askerî, sosyal ve ekono-
mik gelişmelerin dönemin bakış açılarıyla değerlendirilmesi amacıyla öğrencilere
Kuvayımilliyeye gönüllü olarak katılan bir askerin gözünden bulunduğu çevrenin si-
yasi, askerî, sosyal ve ekonomik koşullarının Milli Mücadele'ye etkisini yansıtan mek-
tup hazırlamaya yönelik bir performans görevi verilebilir. Hazırlanan performans
görevi; tarihsel bağlamsallaştırma, içerik, karşılaştırma, dil ve anlatım gibi ölçütler-
den oluşan dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilebilir. Öğrencilere Atatürk
Dönemi'nde meydana gelen iç siyasi gelişmelerin yeni Türk devletinin kurumsallaş-
masındaki rolüyle ilgili olarak köşe yazısı hazırlamaya yönelik bir performans görevi
verilebilir. Performans görevinin değerlendirilmesinde özgünlük, kaynakça kullanımı,
kapsam, ilişkilendirme gibi ölçütlerden oluşan dereceli puanlama anahtarı ile grup
değerlendirme ve akran değerlendirme formları kullanılabilir. Dereceli puanlama
anahtarıyla yapılan değerlendirmeler ve ünite süresince yapılan yazılı yoklamalar
sonuç değerlendirmede kullanılabilir.
Adım 7: Planlama aşamalarını tamamladıktan sonra içerik, süreç ve ürün boyutlarından hangisi
ya da hangilerini farklılaştıracağınızı belirleyin
Farklılaştırılmış sınıflarda, içerik, süreç ve ürün boyutları öğrencilerin ihtiyaçlarına göre uyarlanır. Bu yakla-
şım, öğrencilerin kendi hızlarında ilerlemelerine, öğrendiklerini farklı şekillerde göstermelerine ve öğrenme
ortamının özelliklerine göre esneklik sağlar (Akdeniz & Koçer, 2019).
Hazırbulunuşluk düzeyi düşük olan öğrencilerin gereksinimleri (Tomlinson, 2001):
15