Page 11 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 11

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




           Adım 2: Öğrencilerin anlama düzeylerini farklılaştırın
           Ön değerlendirme, bir sonraki öğrenme sürecindeki kavram ve becerilere hâkim olan öğrencileri belirler.
           Bunun için de yedek görevler gereklidir. Bu görevlerin kişisel olarak ilgili, ilginç ve canlı öğrenme olasılıkları
           içermesinde fayda vardır. Öğrenciler ilgi alanlarına göre ürün ve süreç seçimleri yaparken öğretmenin ko-
           laylaştırıcılığından faydalanırlar (Kingore, 2004). Belirlenen anahtar kavramlar, ilkeler, sorular ve sonuç-
           lar dahilinde öğrencilerin anlayış düzeyleri farklılaştırılır. Öğrencilerin farklı ihtiyaçları, yetenekleri, güçlü
           yönleri ve ilgi alanları göz önüne alındığında, öğrenciler her tema ya da ünitede farklı seviyelerde bilgi
           ve beceri edineceklerdir. Tüm öğrencilerin kavramları anlaması gerekirken, öğrencilerin en uygun şekilde
           öğrenecekleri seviyeyi karşılamak için kavramların öğretildiği içeriği bireyselleştirmek genellikle gereklidir.
           Tüm öğrencilerin öğrenebileceği inancına bağlı kalmakla birlikte, farklılaştırılmış öğretim ve öğrenme, tüm
           öğrencilerin aynı miktarda içerik öğrenmesi gerekmeyeceğini öne sürer.
             2   Tüm öğrencilerin öğrenmesini istediğim temel kavramlar, ilgili uygulamalar, temel genellemeler ve
                 kritik beceriler göz önüne alındığında, daha ileri gitmeye hazır olan öğrenciler için bilgi ve becerileri
                 nasıl genişletebilirim?
             2   Daha temel bir seviyeye ihtiyaç duyan öğrencilerin de temel kavramları öğrenmek için zenginleşti-
                 rici fırsatlar elde etmelerini nasıl sağlayabilirim?


               Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu


              ÖĞRETME- ÖĞRENME YAŞANTILARI
              Temel Kabuller        Öğrencilerin Mustafa Kemal Paşa'nın kişilik özelliklerine ilişkin temel bilgilere sa-
                                    hip oldukları kabul edilmektedir.
                                    I. Dünya Savaşı'nda savaşılan cepheler ve savaşın Osmanlı Devleti açısından so-
                                    nuçlarına ilişkin ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
                                    Milli Mücadele Dönemi'ne ait temel bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
              Ön Değerlendirme Süreci  Ünite kapsamında öğrencilere aşağıdaki rehber sorular sorulabilir:
                                    •   Sizce Mustafa Kemal Paşa'yı siyasi ve askerî bir lider yapan kişilik özellikleri
                                        nelerdir?
                                    •   I. Dünya Savaşı'nda Osmanlı Devleti hangi cephelerde savaşmıştır?
                                    •   Mustafa Kemal Paşa, “Ordular! İlk hedefiniz Akdeniz'dir.” ifadesini kullanır-
                                        ken nereyi kastetmiş olabilir? Neden?
                                    •   Büyük Millet Meclisinin Ankara'da açılmasının gerekçeleri neler olabilir?
                                    •   Atatürk'ün dış politika anlayışını şekillendiren unsurlar neler olabilir?
                                    Ünite kapsamında öğrencilere aşağıdaki etkinlikler yaptırılabilir:
                                    •   Mustafa  Kemal  Paşa'nın  eğitim  ve  askerlik  hayatındaki  dönüm  noktalarını
                                        gösteren bir tarih şeridi hazırlamaları istenebilir.
                                    •   Milli Mücadele'de yayımlanan genelge ve toplanan kongrelerin güzergâhını
                                        harita üzerinde işaretlemeleri istenebilir.
                                    •   Ünite ile ilgili bilmediği kavramlardan oluşan bir kavram bulmacası hazırla-
                                        maları istenebilir.
                                    •   Lozan Barış Antlaşması'nda çözülemeyen konu başlıklarıyla ilgili liste hazır-
                                        lamaları istenebilir.
              Bu ön değerlendirmeler yapıldıktan sonra sınıfta daha ileri seviye olan öğrencilerle daha temel
              seviye öğrenime ihtiyaç duyan öğrenciler belirlenir. Sınıfta desteklemeye ihtiyaç duyan öğrenciler
              temel kabullere uymuyorsa temel bilgilerle ilgili öğretimsel süreçler işletilir. İleri düzeyde olan öğ-
               renciler için de içerik derinleştirme ve karmaşıklaştırma planlanır.





                                                                                                         11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16