Page 11 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 11
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
Adım 2: Öğrencilerin anlama düzeylerini farklılaştırın
Ön değerlendirme, bir sonraki öğrenme sürecindeki kavram ve becerilere hâkim olan öğrencileri belirler.
Bunun için de yedek görevler gereklidir. Bu görevlerin kişisel olarak ilgili, ilginç ve canlı öğrenme olasılıkları
içermesinde fayda vardır. Öğrenciler ilgi alanlarına göre ürün ve süreç seçimleri yaparken öğretmenin ko-
laylaştırıcılığından faydalanırlar (Kingore, 2004). Belirlenen anahtar kavramlar, ilkeler, sorular ve sonuç-
lar dahilinde öğrencilerin anlayış düzeyleri farklılaştırılır. Öğrencilerin farklı ihtiyaçları, yetenekleri, güçlü
yönleri ve ilgi alanları göz önüne alındığında, öğrenciler her tema ya da ünitede farklı seviyelerde bilgi
ve beceri edineceklerdir. Tüm öğrencilerin kavramları anlaması gerekirken, öğrencilerin en uygun şekilde
öğrenecekleri seviyeyi karşılamak için kavramların öğretildiği içeriği bireyselleştirmek genellikle gereklidir.
Tüm öğrencilerin öğrenebileceği inancına bağlı kalmakla birlikte, farklılaştırılmış öğretim ve öğrenme, tüm
öğrencilerin aynı miktarda içerik öğrenmesi gerekmeyeceğini öne sürer.
2 Tüm öğrencilerin öğrenmesini istediğim temel kavramlar, ilgili uygulamalar, temel genellemeler ve
kritik beceriler göz önüne alındığında, daha ileri gitmeye hazır olan öğrenciler için bilgi ve becerileri
nasıl genişletebilirim?
2 Daha temel bir seviyeye ihtiyaç duyan öğrencilerin de temel kavramları öğrenmek için zenginleşti-
rici fırsatlar elde etmelerini nasıl sağlayabilirim?
Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu
ÖĞRETME- ÖĞRENME YAŞANTILARI
Temel Kabuller Öğrencilerin Mustafa Kemal Paşa'nın kişilik özelliklerine ilişkin temel bilgilere sa-
hip oldukları kabul edilmektedir.
I. Dünya Savaşı'nda savaşılan cepheler ve savaşın Osmanlı Devleti açısından so-
nuçlarına ilişkin ön bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Milli Mücadele Dönemi'ne ait temel bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Ön Değerlendirme Süreci Ünite kapsamında öğrencilere aşağıdaki rehber sorular sorulabilir:
• Sizce Mustafa Kemal Paşa'yı siyasi ve askerî bir lider yapan kişilik özellikleri
nelerdir?
• I. Dünya Savaşı'nda Osmanlı Devleti hangi cephelerde savaşmıştır?
• Mustafa Kemal Paşa, “Ordular! İlk hedefiniz Akdeniz'dir.” ifadesini kullanır-
ken nereyi kastetmiş olabilir? Neden?
• Büyük Millet Meclisinin Ankara'da açılmasının gerekçeleri neler olabilir?
• Atatürk'ün dış politika anlayışını şekillendiren unsurlar neler olabilir?
Ünite kapsamında öğrencilere aşağıdaki etkinlikler yaptırılabilir:
• Mustafa Kemal Paşa'nın eğitim ve askerlik hayatındaki dönüm noktalarını
gösteren bir tarih şeridi hazırlamaları istenebilir.
• Milli Mücadele'de yayımlanan genelge ve toplanan kongrelerin güzergâhını
harita üzerinde işaretlemeleri istenebilir.
• Ünite ile ilgili bilmediği kavramlardan oluşan bir kavram bulmacası hazırla-
maları istenebilir.
• Lozan Barış Antlaşması'nda çözülemeyen konu başlıklarıyla ilgili liste hazır-
lamaları istenebilir.
Bu ön değerlendirmeler yapıldıktan sonra sınıfta daha ileri seviye olan öğrencilerle daha temel
seviye öğrenime ihtiyaç duyan öğrenciler belirlenir. Sınıfta desteklemeye ihtiyaç duyan öğrenciler
temel kabullere uymuyorsa temel bilgilerle ilgili öğretimsel süreçler işletilir. İleri düzeyde olan öğ-
renciler için de içerik derinleştirme ve karmaşıklaştırma planlanır.
11