Page 9 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 9
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
X Ilgi alanları, öğrencilerin kişisel olarak ilgilendikleri konular, sorunlar ve süreçlerdir.
X Içerik, öğretmenin öğrencilerine öğretmek istediği bilgiler ve bunu gerçekleştirmek için kullandığı
malzeme ve mekanizmalardır.
X Süreç, öğrencilerin temel bilgi ve fikirleri anlamak için ana becerileri kullanmalarını sağlamak ama-
cıyla tasarlanmış etkinlikler anlamına gelir.
X Ürün, öğrencilerin öğrendiklerini sergiledikleri ve öğrenirken kullandıkları araçların tümüne verilen
isimdir.
Farklılaştırılmış öğretim, mükemmel bir öğretimi temsil eder. Öğretmenler, her öğrencinin ihtiyaçlarını dikka-
te alarak öğretimi farklılaştırmayı hedeflerler, çünkü her bir öğrencinin en iyi şekilde öğrenmesini sağlamak
isterler. Öğretmenler, öğrencilerin hazır bulunuşluk, öğrenme profili ve ilgi alanlarıyla içerik, süreç ve ürün
farklılaştırmasını bir araya getirerek harika bir öğretim ortamı oluştururlar. Farklılaştırılmış öğretimin te-
mel ilkeleri ve özellikleri şöyle sıralanabilir (Kingore, 2004; Tomlinson, 2001).
Öğretimsel kararları belirlemek için öğrencilerin hazır bulunuşlukları analiz edilir.
Müfredat konuları, öğrencilerin seviyesinden başlar; herkesin her şeyi öğrenemeyeceği kabul edilir.
Öğrenciler etiketlenmez.
Öğrenciler arasındaki farklılıklar kabul edilir ve dikkate alınır.
Öğretmen, istenilen bilgi ve becerileri net bir şekilde belirtir.
Öğrencilerin farklı ilgi alanlarına hitap edilir.
Öğretmen, öğrencilerin bireysel gereksinimlerini göz önünde bulundurur.
Ders hızı ve zorluğu çeşitlendirilir.
Temel kavramlar, ilkeler ve beceriler belirlenir.
Her öğrencinin kendi gelişimini sağlaması teşvik edilir.
Öğrencilere özel öğrenme yöntemleri sunulur. Öğrenme motivasyonlarını artırmak ve bireysel po-
tansiyeli en üst düzeye çıkarmak için öğrencilerin ilgi alanları dahil edilir.
Öğrencilerin öğrenme profilleri farklıdır ve buna uygun davranılır.
Öğretmen, zamanı esnek bir şekilde kullanır.
İçerik, süreç ve üründe değişikliklere gidilir.
Öğrencileri bir kalıba sığdırmak yerine işbirliği yapılır.
Temel konular ve becerilerin herkes tarafından edinilmesi sağlanır.
Her öğrencinin farklı öğrenme hızı ve tarzı vardır.
Öğrencilere en uygun öğrenme seçenekleri sunulur.
Birden fazla seviyede ve türde öğrenme materyali sunulur.
Öğretmenler, her öğrencinin bireysel farklılıklarını bilir ve kabul eder.
Öğretmen, öğrencilerle birlikte çalışarak öğrenmeyi destekler.
Her öğrenci, kendi farklılıklarına göre çalışır.
Öğretmen, öğrencilerin öğrnemelerine, üretmelerine ve kendi öğrenmelerini değerlendirmelerine
aktif olarak katılmalarını sağlar.
Esnek bir ortamda, öğretmen ve öğrenciler birlikte çalışır.
Öğretmen, öğretim hedeflerine göre ve öğrencilerin ihtiyaçlarına yanıt olarak öğrencileri esnek bir
şekilde gruplandırır ve yeniden gruplandırır.
Farklılaştırılmış sınıflar için tek bir yöntem yoktur.
9