Page 8 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 8

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI




          Farklılaştırmanın Öğeleri ve Temel Özellikleri

          Farklılaştırmada içerik, süreç ve ürün gibi temel müfredat unsurları öğrencilerin hazırbulunuşluk, ilgi ve
          öğrenme stillerine göre ayarlanır. Öğretmenler, her öğrencinin benzersiz özelliklerini ayrıştırmak yerine,
          her bir öğrenciye uygun öğretim hedefleri belirlemek için farklılıkları algılarlar. Farklılaştırılmış öğretim,
          öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerine uygun olarak tasarlanır ve öğretmenler, öğretimi hız, seviye ve
          öğrenme ürünleri açısından özelleştirir. Bu yaklaşım, öğrencilerin farklı öğrenme şekillerini kabul eder ve
          ona göre hareket eder, böylece öğretimsel ihtiyaçları doğru bir şekilde karşılanır (Kingore, 2004).
                              Bir öğretmenin, öğrencilerin gereksinimlerine göre




                                               Farklılaştırmanın








               Bireysel farklılıklara        Esnek Gruplandırma            Sürekli değerlendirme
                                                                                ve uyarlama


                                     ilkelerini kullanarak yanıt vermesidir.

                                                 Öğretmen


                       İçerik                        Süreç                      Ürün




                                    gibi müfredat öğelerinde öğrencilerin



                  Hazır Bulunuşluk                  İlgi                    Öğrenme  Stili

                    Bunu, çeşitli öğretim ve sınıf yönetimi stratejilerini kullanarak yapar:


                                özelliklerini dikkate alarak değişiklikler yapabilir.

          Şekil 1 : Öğretimin Farklılaştırılması (Tomlinson, 2001)
          Farklılaştırma, sınıftaki çeşitli öğrenme farklılıklarına uygun yanıt verme amacı taşır. Hazır bulunuşluk, öğ-
          rencinin başlangıç düzeyini ifade eder. İlgi, öğrencinin belirli bir konuya ya da beceriye olan yakınlığını ifa-
          de eder. Öğrenme profili ise öğrenme tarzını yansıtır (Tomlinson, 2001).

          Farklılaştırmanın öğeleri şu şekilde sıralanabilir (Avcı & Yüksel, 2018; Kingore, 2004; Tomlinson, 2001):
            X   Hazır bulunuşluk, öğrencilerin öğrenme deneyiminin giriş noktasında sergiledikleri bilgi, kavram ve
                becerilerdir.

            X   Öğrenme profili, öğrencilerin duyguları, kültürleri, modalite tercihleri ve öğrenmeyi etkileyen zeka-
                larının birleşimidir.

     8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13