Page 8 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 8
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Farklılaştırmanın Öğeleri ve Temel Özellikleri
Farklılaştırmada içerik, süreç ve ürün gibi temel müfredat unsurları öğrencilerin hazırbulunuşluk, ilgi ve
öğrenme stillerine göre ayarlanır. Öğretmenler, her öğrencinin benzersiz özelliklerini ayrıştırmak yerine,
her bir öğrenciye uygun öğretim hedefleri belirlemek için farklılıkları algılarlar. Farklılaştırılmış öğretim,
öğrencilerin hazır bulunuşluk seviyelerine uygun olarak tasarlanır ve öğretmenler, öğretimi hız, seviye ve
öğrenme ürünleri açısından özelleştirir. Bu yaklaşım, öğrencilerin farklı öğrenme şekillerini kabul eder ve
ona göre hareket eder, böylece öğretimsel ihtiyaçları doğru bir şekilde karşılanır (Kingore, 2004).
Bir öğretmenin, öğrencilerin gereksinimlerine göre
Farklılaştırmanın
Bireysel farklılıklara Esnek Gruplandırma Sürekli değerlendirme
ve uyarlama
ilkelerini kullanarak yanıt vermesidir.
Öğretmen
İçerik Süreç Ürün
gibi müfredat öğelerinde öğrencilerin
Hazır Bulunuşluk İlgi Öğrenme Stili
Bunu, çeşitli öğretim ve sınıf yönetimi stratejilerini kullanarak yapar:
özelliklerini dikkate alarak değişiklikler yapabilir.
Şekil 1 : Öğretimin Farklılaştırılması (Tomlinson, 2001)
Farklılaştırma, sınıftaki çeşitli öğrenme farklılıklarına uygun yanıt verme amacı taşır. Hazır bulunuşluk, öğ-
rencinin başlangıç düzeyini ifade eder. İlgi, öğrencinin belirli bir konuya ya da beceriye olan yakınlığını ifa-
de eder. Öğrenme profili ise öğrenme tarzını yansıtır (Tomlinson, 2001).
Farklılaştırmanın öğeleri şu şekilde sıralanabilir (Avcı & Yüksel, 2018; Kingore, 2004; Tomlinson, 2001):
X Hazır bulunuşluk, öğrencilerin öğrenme deneyiminin giriş noktasında sergiledikleri bilgi, kavram ve
becerilerdir.
X Öğrenme profili, öğrencilerin duyguları, kültürleri, modalite tercihleri ve öğrenmeyi etkileyen zeka-
larının birleşimidir.
8