Page 13 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 13
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
Adım 4: Genel müfredata uygunluğu ayarlayın
Kendi bağlamınızla ilgiliyse, Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinin hangi tema veya konu alanıyla kesişebilece-
ğini belirleyin. Bir dersi planlarken, birçok öğretmenin müfredat standartlarının belirli bir çalışma teması
bağlamında en iyi nasıl karşılanabileceğinin farkında olması gerekir. Müfredat standartları içeriğin veya
öğretimin odağını yönlendirmese de dikkatli bir planlama, belirlenen ünite/tema içeriği ve çıktılarıyla uy-
gun bir arayüz olmasını sağlayabilir. Bu aşamada aşağıdaki soruyu sormak faydalı olabilir:
2 Bu etkinlikte yaptıklarımız müfredattaki amaçlara ne kadar uygun?
Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu
Derste uygulayacağınız etkinliklerin Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinin bileşenlerine uygun olması
gerekmektedir. Bu modelde hızlandırma ve müfredat sıkıştırma/daraltma uygulanmamaktadır.
Bu nedenle üst sınıftan ya da temadan öğrenme çıktısı eklenmemektedir. Mevcut tema ya da üni-
tedeki becerilerin daha sade ya da daha zengin bir şekilde sunumuna yönelik farklılaştırma yapı-
labilmektedir.
Adım 5: Öğrencilerin içeriği en iyi nasıl öğrenebileceğini belirleyin
Öğrenci ihtiyaçları, yetenekleri, güçlü yönleri ve deneyimleri göz önüne alındığında, öğrencilerin belirlenen
kavramlar, ilkeler veya temel sorular hakkında en iyi nasıl öğrenebileceklerini belirleyin. Öğrencilerin belirli
bir temanın/ünitenin temel kavramları etrafında anlam inşa edebilecekleri çeşitli yollar vardır. Her bir öğ-
rencinin öğrenme profili, öğretim sürecinin öğrenci ihtiyaçları, ilgileri, yetenekleri ve deneyimleriyle uyumlu
olmasını sağlamak için ihtiyaç duyulacak öğretim faaliyetlerinin türlerini belirleyecektir. Bu aşamada aşa-
ğıdaki soruları sormak faydalı olabilir:
2 Hangi yöntem ve tekniklerden yararlanabilirim?
2 Seçtiğim yöntem ve teknikler öğrencilerin güçlü yönlerini, ilgi alanlarını, yeteneklerini ve deneyim-
lerini en üst düzeye çıkaracak mı?
2 Bazı öğrencilerin ne gibi ek destek ihtiyaçları olacak?
2 Etkinlikler bu ek destek ihtiyaçlarını en iyi şekilde nasıl karşılayabilir?
2 Bu ünitedeki etkinlikler için öğrencileri en iyi nasıl gruplandırabilirim?
Örnek: T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Birinci Ünite: Modern Türk Devleti’nin Doğuşu
Öğrenme Çıktısı: İTA.12.1.1. Mustafa Kemal Paşa’nın kişilik özelliklerinin oluşmasında etkili olan
unsurları çözümleyebilme
Öğretme-Öğrenme ITA.12.1.1
Uygulamaları Öğrencilerden Mustafa Kemal Paşa'nın kişilik özellikleri ile bunların oluşmasın-
da etkili olan unsurlar hakkında "bildiklerim, merak ettiklerim, öğrendiklerim ve
hissettiklerim formu" nun "bildiklerim ve merak ettiklerim" bölümlerini doldurma-
ları istenir (SBAB2.1). Öğrenciler, verilen kaynaklardan hareketle Mustafa Kemal
Paşa'nın kişilik özelliklerini belirler. Ayrıca yetiştiği dönemde Osmanlı Devleti'nin
siyasi, sosyal ve ekonomik durumu, aldığı eğitim ve Milli Mücadele'ye kadar geçen
süreçte askerlik deneyiminin rolü üzerinden kişilik özelliklerinin oluşmasındaki temel
unsurları belirler (OB1, SBAB3.1). Ulaştığı bilgilerden hareketle Mustafa Kemal
Paşa'nın kişilik özellikleri ile bu özellikleri ortaya çıkaran temel unsurlar arasında
ilişki kurar (KB3.1). Bu süreçte Mustafa Kemal Paşa'nın eğitim hayatında ve görev
yaptığı cephelerde azimli ve kararlı davranışlarına örnekler gösterir (D4). Öğrenci-
lerden, edindiği bilgilerden yola çıkarak ilgili formun öğrendiklerim ve hissettiklerim
bölümlerini doldurmaları istenir (SDB1.1).
13