Page 16 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 16
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
İlerlemeleri için, öğrenmedeki boşluklarını belirleme, doldurma sürecinde yardım/destek
Doğrudan öğretim ve alıştırma için daha fazla fırsat
Deneyimlerine daha yakın olan ve daha basit okuma becerilerini gerektiren, karmaşık olmayan,
daha iyi yapılandırılmış ya da daha somut etkinlik ve ürünler
Daha düşük hızda öğrenme
Daha ileri düzeyde olan öğrencilerin gereksinimleri ise şu yönde olabilir (Tomlinson, 2001) :
Daha önce öğrenilmiş kavrayış ya da becerilerle ilgili alıştırmaların atlanması
Daha karmaşık, açık uçlu, soyut, çok yönlü ve ileri düzeyde okuma malzemelerini içeren etkinlik ya
da ürünler
Daha yüksek çalışma temposu veya bir konuyu derinlemesine bir konuyu derinlemesine öğrenmek
için daha düşük bir çalışma temposu
Öğrenci ilgisi öğrenmeyi etkiler. Örneğin, müzik seven bir öğrenciye matematik öğretiminde müzik kullan-
mak faydalı olabilir. Öğrencilerin öğrenme profilleri, farklı zeka türleri, cinsiyet, kültür ve öğrenme stilleri
gibi çeşitli faktörlerden etkilenir. Kimi öğrenci tartışarak öğrenirken, kimi tümevarım ya da tümdengelim
yöntemlerini tercih eder. Öğretmenler, müfredatı öğrenci özelliklerine göre uyarlayabilirler. Ancak, her
müfredat öğesini farklılaştırmak zorunlu değildir. Farklılaştırılmış bir sınıfta, bazen bütün sınıfa yönelik,
farklılaştırılmamış öğretim uygulanabilir.
Öğrencilerin öğrenme stilleri ve çoklu zekâ teorileri üzerine yapılan değerlendirmeler, her bir öğrencinin
bilgiye erişme, işleme ve ifade etme şeklini belirler. Bu bilgi, öğretmenlere öğrencilerin güçlü yönlerini keş-
fetme ve öğretim stratejilerini buna göre ayarlama fırsatı sunar. Ayrıca, öğrencilerin kendi öğrenme tarz-
larını anlamaları ve üstbilişsel becerilerini geliştirmeleri için önemlidir. Bu, öğrenmeye devam etmek için
gereken bir bilgidir (Gregory & Chapman, 2012). En popüler öğrenme stili sınıflamasına göre öğrenme
işitsel, görsel, dokunsal ve kinestetik olarak sınıflandırmaktadır. Ancak yaratıcı öğrenen, analitik öğrenen,
tek duyulu öğrenen veya kendini ifade eden öğrenciler, ustalık öğrencileri, anlayarak öğrenenler, kişilera-
rası öğrenenler gibi farklı sınıflandırmalar da mevcuttur. Öğretmenlerin bu sınıflandırmalara hâkim olması
ve bunları dikkate alarak öğrencilerin öğrenme profillerini çıkarması beklenmektedir.
16