Page 19 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 19
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
teşvik, öğrenmeleri için farklı seçenekler sunma, işbirlikçi ve bireysel çalışmalar arasında denge kurma et-
kinliklerin farklılaştırılmasında kullanılabilir. Sınıfta öğrencilerin ilgilerine ve öğrenme profillerine göre öğ-
renme merkezleri oluşturulabilir. Öğrenme merkezleri, öğrencilerin benzer ilgi vb. özelliklerine göre grup-
landırıldığı fiziksel alanlardır. İstasyon tekniğinden farkı, öğrenme merkezlerinde ardışıklık yoktur. İstasyon
tekniğinde, öğrenciler bir sonraki istasyona devam ederlerken öğrenme merkezlerinde gruplandırma es-
nektir. Okuma, bilgisayar, tartışma, müzik, lego vb. farklı çeşitte, öğrencilerin ve sınıfın durumuna göre
merkezler oluşturulabilir (Akdeniz & Koçer, 2019).
Farklılaştırılmış öğretim ya da öğrenmede sürecin farklılaştırılmasında sıklıkla kullanılan yöntemler ve tek-
nikler bulunmaktadır. Bunlardan sıklıkla kullanılanlar aşağıda sunulmuştur (Avcı & Yüksel, 2018; Kingore,
2004; Kronberg vd., 1997; Tomlinson 2001 ):
Esnek gruplama
Öğrenme merkezleri
Öğrenme istasyonları
Akran öğretimi
Açık uçlu görevler
Küpleme
Ayarlanmış ödevler
SCAMPER
Sinektik
Analojiler ve Metaforlar
Morfolojik Analiz / Sentez
Sokratik yöntem
Ayrılıp / Birleştirme (Jigsaw)
Ters/Yüz eğitim (Flipped Learning)
Öğrenme Sözleşmeleri
Öğrenme Günlüğü
Kademeli etkinlik (Tiered Activities)
Proje tabanlı öğrenme
Oyunlaştırma
RAFT tekniği
İskele: Destekleyiciler sunma (scaffolding)
Araştırma ve bağımsız çalışma
Grup araştırması
Bunlara ek olarak başka yöntem ve teknikler de kullanılabilir. Örneğin: çoklu zekâ yaklaşımı, yapbozlar,
kasetler, boş zaman etkinlikleri, çeşitli tablolar, çeşitli konu metinleri, çeşitli ek malzemeler, edebiyat top-
lantıları, küçük gruplara öğretim, yörünge projeleri, 4mat modeli, çeşitli soru sorma stratejileri, ilgi mer-
kezleri, ilgi grupları, öğretimin yoğunlaştırılması, çeşitli günlük soruları, karmaşık öğretim, öğrenci öz de-
ğerlendirmeleri, düşünme ve sorgulama, basamaklandırılmış öğretim, sorgulamaya dayalı öğrenme vb.
(Tomlinson, 2001). Bu liste, çeşitli öğretim yöntemlerini ve stratejilerini kapsar.
İhtiyaçlarınıza göre bu yöntemleri uygun şekilde kullanabilir ve öğrenme deneyimlerini zenginleştirebilirsi-
19