Page 19 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 19

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




           teşvik, öğrenmeleri için farklı seçenekler sunma, işbirlikçi ve bireysel çalışmalar arasında denge kurma et-
           kinliklerin farklılaştırılmasında kullanılabilir. Sınıfta öğrencilerin ilgilerine ve öğrenme profillerine göre öğ-
           renme merkezleri oluşturulabilir. Öğrenme merkezleri, öğrencilerin benzer ilgi vb. özelliklerine göre grup-
           landırıldığı fiziksel alanlardır. İstasyon tekniğinden farkı, öğrenme merkezlerinde ardışıklık yoktur. İstasyon
           tekniğinde, öğrenciler bir sonraki istasyona devam ederlerken öğrenme merkezlerinde gruplandırma es-
           nektir. Okuma, bilgisayar, tartışma, müzik, lego vb. farklı çeşitte, öğrencilerin ve sınıfın durumuna göre
           merkezler oluşturulabilir (Akdeniz & Koçer, 2019).
           Farklılaştırılmış öğretim ya da öğrenmede sürecin farklılaştırılmasında sıklıkla kullanılan yöntemler ve tek-
           nikler bulunmaktadır. Bunlardan sıklıkla kullanılanlar aşağıda sunulmuştur (Avcı & Yüksel, 2018; Kingore,
           2004; Kronberg vd., 1997; Tomlinson 2001 ):

             œ   Esnek gruplama
             œ   Öğrenme merkezleri
             œ   Öğrenme istasyonları

             œ   Akran öğretimi
             œ   Açık uçlu görevler
             œ   Küpleme
             œ   Ayarlanmış ödevler
             œ   SCAMPER
             œ   Sinektik
             œ   Analojiler ve Metaforlar
             œ   Morfolojik Analiz / Sentez
             œ   Sokratik yöntem
             œ   Ayrılıp / Birleştirme (Jigsaw)
             œ   Ters/Yüz eğitim (Flipped Learning)
             œ   Öğrenme Sözleşmeleri
             œ   Öğrenme Günlüğü
             œ   Kademeli etkinlik (Tiered Activities)
             œ   Proje tabanlı öğrenme
             œ   Oyunlaştırma
             œ   RAFT tekniği
             œ   İskele: Destekleyiciler sunma (scaffolding)
             œ   Araştırma ve bağımsız çalışma
             œ   Grup araştırması


           Bunlara ek olarak başka yöntem ve teknikler de kullanılabilir. Örneğin: çoklu zekâ yaklaşımı, yapbozlar,
           kasetler, boş zaman etkinlikleri, çeşitli tablolar, çeşitli konu metinleri, çeşitli ek malzemeler, edebiyat top-
           lantıları, küçük gruplara öğretim, yörünge projeleri, 4mat modeli, çeşitli soru sorma stratejileri, ilgi mer-
           kezleri, ilgi grupları, öğretimin yoğunlaştırılması, çeşitli günlük soruları, karmaşık öğretim, öğrenci öz de-
           ğerlendirmeleri, düşünme ve sorgulama, basamaklandırılmış öğretim, sorgulamaya dayalı öğrenme vb.
           (Tomlinson, 2001).  Bu liste, çeşitli öğretim yöntemlerini ve stratejilerini kapsar.

           İhtiyaçlarınıza göre bu yöntemleri uygun şekilde kullanabilir ve öğrenme deneyimlerini zenginleştirebilirsi-


                                                                                                         19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24