Page 21 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 21

FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI




           Küpleme, birçok yönüyle öğrencilerin bir konuya çeşitli açılardan bakmalarına ve tek bir bakış açısı yerine
           çok boyutlu bir bakış açısı geliştirmelerine olanak tanır. Küpler, öğrenmeyi hazır bulunuşluk (içeriğe aşina-
           lık veya beceri düzeyi), öğrenci ilgisi ve/veya öğrenme profiline (çoklu zekâ) göre farklılaştırma şansı sunar.
           (Gregory & Chapman, 2012).

           Öğrenme sözleşmesi, tüm sınıftaki öğrencilerle de yapılabilir ancak daha çok sınıf düzeyinden ilerde olan
           çocuklarda kullanılan bir yöntemdir.  Öğretmen ve öğrenci arasında müzakere edilen görevlerin, zaman çi-
           zelgelerinin ve görev performans gerekliliklerinin belirlendiği bir anlaşmadır. Öğrenme sözleşmesi müfre-
           dat içeriğinde esneklik sağlar ve çeşitli durumlarda kullanılabilir. Birçok durumda öğretmenler, öğrencile-
           rin bir ünitede ilerleme hızlarını bireyselleştirmelerine veya bir ünitenin konu odağını bireyselleştirmelerine
           izin vermek için bir öğrenme sözleşmesi kullanmayı seçerler (Kronberg vd., 1997).

           Burada değinilmeyen ya da açıklanmayan daha birçok farklılaştırma stratejisi, yöntem ve tekniği bulun-
           maktadır. Öğretmenler farklılaştırılmış bir öğretim tasarlarken ihtiyaç duydukları yöntemi araştırma ve
           seçme özgürlüğüne sahiptir.
           Süreç farklılaştırılmasında dikkat edilecek genel hususlar şunlardır:
             2   Sürecin  farklılaştırılması,  öğrenenlerin  tamamlaması  gereken  görevlerin  karmaşıklık  ve  soyutluk
                 düzeyini azaltmak için basamaklandırarak somutlaştırma yapılabilir.

             2   Öğretmenin öğrencilere bilgiyi anlamlandırma sürecinde farklı seçenek ve yollar sunması sürecin
                 farklılaştırılmasını sağlamaya yöneliktir.
             2   Öğrenenlere verilen  görevin zorluk düzeyinin farklılaştırılmasıyla öğrencilerin hazırbulunuşluk dü-
                 zeyine göre süreç farklılaştırılmış olur. Öğrenenlere bilgiyi anlamlandırma sürecinde kendi ilgi alan-
                 ları doğrultusunda çalışma fırsatı sunulması sürecin ilgiye göre farklılaştırılmasını gerçekleştirir. Sü-
                 reç, aynı zamanda öğrenenlerin kendi tercih ettikleri öğrenme yollarıyla bilgiyi anlamlandırmasına
                 imkân verilmesiyle öğrenme profiline göre farklılaşır.

           Sürecin farklılaştırılmasına ilişkin iki örnek şöyledir.


               Öğrenme merkezi örneği: Birleşik Kelimeler Örneği (Tomlinson, 2001)

              Bir sınıfta öğrenme merkezleri oluşturulur. Herkes için yeni olan bir konu ya da beceri tanıtıldığın-
              da bütün öğrenciler aynı öğrenme merkezinde çalışır.

              Örneğin Türkçe dersi için öğrenme merkezinde birleşik kelimeler konusu işlenecek. Öğretmen, her
              öğrenciye farklı renkte birer dosya ve görev veriyor. Kırmızı dosyayı yapan öğrenci karışık verilen
              kelimelerden birleşik kelimeler oluşturacak ve yeni bir poster hazırlayarak yeni oluşturduğu birle-
              şik kelimeleri içeren cümleler yazacak.
              Mavi dosyayı yapan öğrenci sınıfta ve kitapta birleşik kelimeleri arayacak, bulduğu kelimeleri ya-
              zıp yanlarına birer resim çizecek ve dosyasını arkadaşlarına sunacak.
              Mor dosyayı alan öğrenci birleşik kelimelerle ilginç bir öykü ya da şiir yazacak. İsterse bu öyküyle
              ilgili resim yapabilir.
              Yeşil dosyayı yapan öğrenci, öğretmen tarafından verilen hem doğru hem de yanlış birleşik keli-
              meleri içeren öyküyü kelime dedektifi olarak inceleyecek. Doğru ve yanlış olan birleşik kelimeleri
              bulduktan sonra yanlış kelimelerin doğrusuyla birlikte yer aldığı bir çizelge hazırlaycak.

              Tüm öğrenciler paylaşım saatinde neler yaptıklarını anlatacaklar ve arkadaşlarının yaptıkların-
              dan hangilerini sevdiklerini söyleyecekler.





                                                                                                         21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26