Page 26 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 26
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
“Farklılaştırılmış öğretim; tüm sınıf, küçük grup ve bireyselleştirilmiş öğretimin kombinasyonunu içeren
bir öğretim stratejisidir.”
Her sınıfta, öğretmenin bilgiyi paylaşmasının veya aynı etkinliği tüm sınıfla kullanmasının daha iyi olduğu
fırsatlar vardır. Bu felsefe ile tasarlanan bir öğretim, öğrencilerin düşüncelerini ve fikirlerini paylaşarak bir
topluluk ve ortak anlayış duygusu oluşturmalarına yardımcı olur. Farklılaştırılmış bir sınıfta, öğretim modeli
yukarı ve aşağı hareket eden dalgalı çizgilerle temsil edilebilir. Öğrenciler bir çalışmaya başlamak için grup
olarak bir araya gelir, daha sonra bulgularını paylaşmak ve ek araştırmalar planlamak için bir araya gel-
meden önce küçük gruplar hâlinde veya bireysel olarak çalışırlar. Daha sonra çalışmalarına devam etmek
için tekrar dışarı çıkarlar ve bir kez daha paylaşmak veya gözden geçirmek için bir araya gelirler ve bu
böyle devam eder.
“Farklılaştırılmış öğretim, her öğrencinin kendine özgü ihtiyaçlarına ve yeteneklerine değer vererek bü-
yümeyi ve başarıyı teşvik eden kapsayıcı bir öğrenme ortamı yaratır.”
Farklılaştırmanın uygulandığı bir sınıfta öğretmenler ve öğrenciler, her öğrencinin kendine özgü ihtiyaçla-
rına hitap eden dinamik bir öğrenme deneyimi yaratmak için iş birliği yapar. Böyle bir sınıftaki öğretmen,
seçtiği yaklaşımına güvenir ve farklılaştırmanın her öğrenciye ulaşmanın anahtarı olduğunu kabul eder.
Her öğrencinin öğrenme tarzının uygun öğretim yöntemleriyle eşleştirilmesini sağlamak için çok çeşitli
kaynaklar ve stratejiler kullanırlar. Devam eden ayarlamalar ve iyileştirmelerle her öğrenci desteklenir ve
öğrenme yolculuğuna katılır.
Farklılaştırılmış Öğretim Stratejilerinin Kullanılabileceği
Farklılaştırma Alanları
Içerik Farklaştırmada Müdahale Stratejileri
Öğretim içeriği, süreci ve ürünü arasında ayrım yapmak zor bir görev olabilir. İçeriği farklılaştırmanın bir
yolu, sunum yöntemini veya yaklaşımını ayarlamaktır. İdeal olarak, içerik sunumunda tutarlılığı korumak
ve çeşitli sunum yöntemleriyle öğrenciye özgü öğrenme ihtiyaçlarını karşılamak daha iyi sonuçlar verir. Bu-
nunla birlikte, becerilerin sıralı bir şekilde ilerlemesini öğretirken içeriğin değiştirilmesi tavsiye edilir.
Bir ortaokul fen sınıfında öğrenciler memelileri öğrenmektedir. Öğretmen, öğrencilere memelilerle ilgili te-
mel kavramları, terimleri ve fikirleri tanıtmak için farklı yaklaşımlar planlayabilir. İlk olarak, öğrencilerin
hangi memeli hayvanı araştırmak istediklerini seçmelerine izin vererek içeriği onlar için daha ilgi çekici
hale getirebilir. Daha sonra öğretmen, her araştırma ekibine seçtikleri memeli hakkında bilgi edinmeleri
için farklı yollar sunabilir. Çeşitli okuma seviyelerinde kitaplar, ses veya video kasetleri ve yer imlerine ek-
lenmiş web sitelerinden oluşan materyal kutuları sunabilir. Ayrıca, öğrencilere hazır bulunuşluklarına göre
not alma ya da not almalarına rehberlik etmesi için öğretmen tarafından sağlanan bir matrisi kullanma
opsiyonu sağlanabilir. Bu noktaya kadar anılan içeriği farklılaştırmaya yönelik örnek yaklaşım, öğretmenin
öğrencilerin öğrenmesini istediği temel kavram, fikir ve becerilere bağlı kalırken tüm öğrencilerin temel
girdilere erişebilmesini sağlamanın harika bir yoludur.
Süreç Farklılaştırma
Öğrencilerin, bir etkinlikte bilmesi gereken birden fazla bilgi vardır. Fakat çalışmalar bize öğrencilerin ko-
nunun belirli bir kısmına odaklandıklarında en etkili biçimde öğrendiklerini göstermektedir. Bu durumu bir
farklılaştırma etkinliği ile anlatmak yerinde olacaktır. Öğrencilerin kesirleri ondalık sayılara dönüştürmele-
rine yardımcı olmak için tasarlanmış bir etkinlik, kesirlerle ilgili temel mantığı bilenler için etkilidir. Kesirler
konusunda emin olmayanlar, kesirlerin temeli olan bütün ve parça kavramlarını açıklığa kavuşturan bir
etkinlikten daha fazla fayda sağlayacaktır. Etkili etkinlikler esasen öğrencilerin mevcut anlayış düzeylerin-
26