Page 28 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 28
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Esnek Gruplama Stratejisi
Esnek Gruplama Nedir?
Farklılaştırılmış öğretim sürecinin en temel stratejilerinden biridir. Öğrencilerin ilgileri, hazırbulunuşlukları
veya öğrenme stillerine göre farklı gruplarda öğrenme sürecine katılmaları için fırsat oluşturmaktır.
Esnek Gruplama Hangi Durumlarda Kullanılır?
Esnek Gruplama Stratejisi, temel süreç farklılaştırması stratejilerinden biridir. Öğrenciler ilgileri, hazırbu-
lunuşlukları veya öğrenme stillerine göre çeşitli gruplar içerisinde öğrenebilirler. Gruplar birbirine eş (ho-
mojen) olabileceği gibi birbirinden farklı özelliklerden oluşan (heterojen) öğrencilerden oluşabilir. Esnek
gruplama; öğrencinin motivasyonunu artırmak, zorlandığı becerilerde akran desteğini almasını veya kendi
yeterlilikleri ölçüsünde sınıf içi etkinliklere katılımını sağlamak gerektiğinde kullanılabilir. Öğrencilerin bir-
birlerinin güçlü yönlerini kullanarak ortak bir amaç etrafında çalışmaları ya da öğrencilerin gereksinimle-
rini karşılamak için akran desteği almaları gerektiğinde bu stratejiyi kullanabilirsiniz.
Esnek Gruplama Nasıl Uygulanır?
Esnek gruplama, öğrencilerin gereksinim duyduğu alanlar, güçlü yönleri veya ilgileri doğrultusunda kulla-
nılmaktadır. Dolayısıyla grupları oluşturmada kesin bir tarif yoktur. Gruplar ikişer, üçer kişilik olabileceği
gibi daha geniş gruplar da oluşturmak mümkündür. Gruplar birbirine yakın düzeydeki öğrencilerle oluş-
turulabileceği gibi farklı düzeyde olan öğrenciler bir araya getirilerek de oluşturulabilir. Buradaki temel
unsur, gruplamanın neden yapıldığıdır. Gruplamada amaç desteğe ihtiyaç duyan öğrenciye akran desteği
sağlamak olabileceği gibi eş düzeydeki öğrencilerin kendi yeterlilikleri ölçüsünde bir etkinliği tamamlama-
ları da olabilir. Dikkat edilmesi gereken öğrencinin gerçekleştirilen grupta ne amaçla bulunduğudur. Bu
nedenle esnek gruplama, bireysel olarak etkinlikleri yapmakta zorlanan öğrencilerin etkinliği yapması için
bir gruba dahil edilmesi değildir. Aksine öğrencinin dahil olduğu grupta kendi ilgileri, yeterlilikleri veya ha-
zırbulunuşluğu ölçüsünde etkinliğe katkı sağlaması, akranlarına güçlü yanlarını yansıtması ve akranlarının
güçlü yanlarından beslenmesidir.
Küpleme Stratejisi
Küpleme Nedir?
Küpleme, öğrencilerin belirlenen konuları farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak incelemeleri ve
öğrenmelerini sağlayan bir stratejidir. Küpleme stratejisinin adı, öğretmenlerin altı yüzeye sahip bir küpün
her bir yüzüne bakış açılarını yansıtan (tanımlama, karşılaştırma, ilişkilendirme, analiz etme, uygulama ve
tartışma) sorular yazmalarından ileri gelmektedir. Bu sorular Bloom Taksonomisi’nde yer alan aşamalarda
öğrencilerin düşünmelerini desteklemektedir.
Küpleme stratejisi, bir süreç farklılaştırma stratejisidir. Öğrencilerin bir konu veya görüş hakkında çeşitli
açılardan düşünmelerini desteklemek için kullanılmaktadır. Dolayısıyla küpleme, öğrencilerin bir düşün-
ceyi mümkün olan en çeşitli biçimde düşünmelerini destekleme ihtiyacı olduğunda kullanılabilir. Küpleme
stratejisi, grup etkinliği olarak kullanılabileceği gibi sınıf içerisinde bireysel küpler oluşturularak da kulla-
nılabilir. Dolayısıyla her ne kadar bir süreç farklılaştırma stratejisi olsa da bu bağlamda değerlendirme
amacıyla kullanıldığı için ürün farklılaştırma stratejisi olarak da kullanılabilir.
Küpleme Nasıl Kullanılır?
28