Page 31 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 31
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
Jigsaw Nedir?
JIGSAW, öğrenmeyi desteklemek ve öğrenciler arasındaki etkileşim ve iş birliği kurmayı artırmak için kul-
lanılan bir stratejidir. Bir konu özelinde gerçekleştirilen farklı çalışmaları birleştirmeye odaklanan bu amaç
giriş, uzman araştırması, rapor hazırlama ve yeniden biçimlendirme, tamamlama ve değerlendirme olmak
üzere beş aşamadan oluşmaktadır.
Jigsaw Nasıl Kullanılır?
JIGSAW iş birliği ile öğrenmeye dayanan bir süreç farklılaştırma stratejisidir. Bu iş birlikçi öğrenme yakla-
şımı, öğrencilerin bireysel ya da küçük gruplar oluşturarak büyük bir konunun alt parçalarını/hedeflerini
araştırmak üzere görevlendirmeyi içermektedir. Araştırmaların tamamlanmasından sonra her bir grup or-
taya çıkardığı bilgiyi sınıfın geri kalanına öğretmekle sorumludur. JIGSAW, öğrencilerin gruplar içinde bi-
reysel olarak çalışabildiği bir stratejidir. Dolayısıyla grup içinde bireysel çalışmasını gerçekleştiren öğrenci,
önce kendi grubuna sonra sınıfın tamamına öğretmekle sorumludur.
JIGSAW, özellikle çok alt amaçlı konularda ya da öğretmenin bir konuyu küçük adımlara bölerek anlat-
mak istediği durumlarda kullanılabilen bir stratejidir. Strateji; giriş, uzman araştırması, rapor hazırlama
- özelliikler - kullanılmadıysa , kullanılmalı değerlendirme olmak üzere dört adımdan oluşmaktadır. Her
bir aşama kendi içinde, stratejinin nihai amacına ulaşmak için sırasıyla gerçekleştirilmesi gereken adımlar
içermektedir.
Giriş: İlk aşamadır. Bu aşamada gruplar oluşturulmaktadır. Grupların heterojen olarak oluşturulması
önemlidir. Burada asıl amaç iş birliği ile öğrenme olduğu için birbirinden farklı öğrenme özellikleri, ilgileri
ve hazırbulunuşlukları olan öğrencilerin bir araya getirilmesi önem taşımaktadır. Grupların oluşturulma-
sının ardından, öğretmen gruplara çalışılacakları konuyu tanıtır, araştırmada kullanacakları materyalleri
sunar ve nasıl çalışacaklarını anlatır. Öğrencilere çalışmak istedikleri konular sunulur. Her grupta farklı ko-
nularda çalışacak öğrenciler belirlenir.
Uzman Araştırması: Uzman araştırması sürecinde, aynı konuyu çalışacak öğrenciler birlikte yeni bir grup
oluştururlar. Uzman gruplar aynı konuya odaklanarak bilgi ve fikir alışverişinde bulunurlar. Araştırmalarını
bireysel veya iş birliği içinde gerçekleştirebilirler. Fakat uzman araştırması sürecinde öğrencilerin fikirleri
tartışmaları istenir.
Raporun Hazırlanması ve Yeniden Formatlama: Bu aşamada uzman gruplardaki öğrenciler ilk grupları-
na dönerler. Uzmanlaşmış öğrenciler artık uzmanlık alanlarına ilişkin bilgileri grup arkadaşlarına aktarır.
Öğrenciler ayrıntılı tartışmalarla konuyu iyice kavrarlar. Fikir alışverişinde bulunarak tüm grubun konuyu
öğrenmesini sağlarlar. Her uzman öğrenci konusunu anlattıktan ve tüm öğrenciler konuyu öğrendikten
sonra çalışma tamamlanır. Bu aşamada grup üyelerinin öğrendikleri konulara ilişkin rapor hazırlamasıyla
bu adım tamamlanır.
Tamamlama ve Değerlendirme: Tüm öğrencilerin öğrenmesini pekiştirmek için öğretmen tarafından
bireysel, grup veya tüm sınıf düzeyinde etkinlikler düzenlenebilir. Bu etkinlikler, bir gruba konuyu sunma
fırsatı sağlayabileceği gibi bireysel sunumları değerlendirilmesi biçiminde de gerçekleştirilebilir. Öğrenci
öğrenmesini değerlendirmek için iş birlikli öğrenme yöntemlerine uygun değerlendirme yöntemleri kulla-
nılabilir. Öğrenci etkinliklerinin zaman ve maliyet açısından dengeli bir şekilde ölçülüp değerlendirilmesi
gerekmektedir.
31