Page 37 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 37
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
Düşün:
Bu aşamada öğretmen öğrencilere belirlenen öğrenme çıktısına hizmet edecek, öğrencilerin konu üzerin-
de düşünmesini sağlayacak bir soru yöneltir. Sınıftaki tüm öğrenciler için yeterli olacak bir süre belirlenir ve
öğrencinin soru üzerinde düşünmesi istenir. Bu aşamada öğrenciler arasındaki düzey farklılıkları dikkate
alınarak belirlenen sürenin tüm öğrenciler için uygun olduğundan emin olunmalıdır. Bu aşamanın öğrenci-
ler tarafından bireysel olarak gerçekleştirilmesi ve özgün fikirler üretilmesi önemlidir.
Eşleş:
İkinci aşamada öğretmen öğrencilerin başka bir öğrenci ile eşleşmelerini sağlar. Öğrenciler eşleştikleri ar-
kadaşlarıyla düşün aşamasında belirledikleri konuya ilişkin görüşlerini paylaşırlar. İlk aşamadan daha kısa
sürmesi önerilen eşleş aşamasında öğrenciler grup arkadaşlarına karşı, görüşlerini savunarak onları ikna
etmeye çalışır ve grup üyelerinin ortak bir fikre ulaşmaları beklenir.
Paylaş:
Son aşamada öğrencilerin belirledikleri görüşleri sınıfla paylaşmaları istenir. Süreç iki kişiden oluşan her
bir grubun kendi düşüncesini tüm sınıfla paylaşması biçiminde gerçekleştirilebileceği gibi iki grubun birle-
şerek eşleş aşamasında olduğu gibi kendi görüşlerini paylaşmaları ve akranlarıyla tartışmaları şeklinde de
yürütülebilir.
Etkileşimli Günlükler Stratejisi
Etkileşimli Günlükler Nedir?
Etkileşimli günlükler, diyalog günlükleri olarak da adlandırılmaktadır. Strateji, öğretmen öğrenci arasın-
daki iletişim sürecinin yazılı olarak da yürütülmesine yardımcı olur. Bir süreç ve ürün farklılaştırması olarak
kullanılabilen bu strateji, temel olarak öğrencinin sınıfa katılımıyla ilgili ona fırsat yaratarak öğrencinin
kendini ifade etmesi ve eğitim sürecine fikren dahil olmasını amaçlamaktadır.
Etkileşimli Günlükler Nasıl Kullanılır?
Etkileşimli günlükler, öğretmenin öğrenci ile ortaklaşa kullandığı bireysel not defterleridir. Öğretmen bu
not defterini bireysel olarak öğrencilere tanıtır. Bu defterin kişiye özel olduğu ve yalnızca öğretmenin ve
öğrencinin bu defteri kullanacağı bilgisi öğrencilerle paylaşılır. Öğrencilere günlüklere sorunlarını, dilek-
lerini, sınıfta yaşadıklarını, işlenen bir konuda dikkatlerini çeken yerleri ya da öğretmenleriyle paylaşmayı
istedikleri herhangi bir konuyu yazabilecekleri söylenir. Defterler, fiziksel ya da dijital olarak oluşturulabilir.
Öğretmen günlük defterlerini, sınıf içi bir etkinlik olarak tanıtarak süreci başlatabilir. Ayrıca rutin olarak
günün başında ya da sonunda, etkinliğin başında da sonunda günlük defterlerini doldurmaları için öğren-
cilere beş on dakika fırsat tanınır. Öğretmen, günlükleri ev ödevi olarak da verebilir. Öğretmenin, öğrenci-
ler günlüklerini kullandıkça zaman kaybetmeden bu günlüklere yazılanlara yanıt vermesi ve mutlaka ver-
diği yanıtın öğrenciyi tatmin edip etmediğini sorgulaması gerekmektedir. Defter kullanımı öğrencinin yazılı
anlatım becerilerini düzeltme fırsatı olarak düşünülmemelidir. Aksine hatalı yazsalar bile (yazım, nokta-
lama, dil bilgisi kullanımı gibi) öğrencilerin özgür bir biçimde kendilerini ifade etmelerine izin verilmelidir.
Aşağıda bir etkileşimli günlük örneği bulunmaktadır.
37