Page 40 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 40
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Okuma Çemberleri Nasıl Kullanır?
Okuma çemberleri, özellikle okuma, dinleme ve aktif tartışma becerilerine ihtiyaç duyulan önemli bir stra-
tejidir. Bir grup etkinliği olan okuma çemberleri, öğrencilerin katılım düzeylerine göre sayısı artırılıp azal-
tılabilen gruplar içerisinde sunulabilir. Öğretmen okuma çemberi için üçer kişilik gruplar oluşturabileceği
gibi, daha iyi düzeydeki öğrenciler için bu sayıyı artırabilir. Grupların oluşturulmasındaki bir diğer önem-
li kriter okuma metninin düzeyidir. Öğretmen sınıf içinde öğrencilerin hazırbulunuşluğu ve ilgilerine göre
seçeceği metinler arasından öğrencilere seçim yapma fırsatı sunabilir. Buna göre oluşturulan gruplarda
öğrenciler kendi düzeyleri ve ilgileri doğrultusunda gruplara dağılabilir. Öğretmen okuma çemberleri için
mutlaka farklı düzeylerde okuma materyalleri bulundurmalıdır. Okuma çemberi etkinliğinde öğrenciler-
den beklenenleri ve öğrencilerin, dikkat etmesi gerekenleri içeren bir yönerge kartı sunulmalıdır. Gruplar,
birbirlerinin okumalarını ve tartışmalarını engellemeyecek aralıklarla yerleştirilmelidir. Burada okuma me-
tinlerinin içeriğine göre strateji bir ders saatine kadar uzayabilir. Ancak burada önemli olan öğrencilerin
metinleri okuması değil, öncelikle arkadaşlarının okuduğu metinlere yönelik sorular sorması ve tartışması-
dır. Bu nedenle okuma stratejisine yeni başlanan gruplarda soru örneklerinin yer aldığı kartlar öğrencilerle
paylaşılabilir.
Okuma çemberlerinde, her öğrenciye okuma ve tartışma fırsatı gelebilecek şekilde kısa ve anlaşılır okuma
parçalarının seçilmesi önemlidir. Böylece her öğrenci hem topluluğa karşı fikir bildirme hem de kendi dü-
şüncelerini başkalarının yardımıyla şekillendirme fırsatı yakalayabilir.
İşlenen konu özelinde metinler sunulabileceği gibi konudan bağımsız metinler de kullanılabilir. Gruplara
birden fazla metin verilebileceği gibi bir metin parçalara ayrılıp öğrencilerin sırayla okuma ve tartışma
döngüsüne girmeleri sağlanabilir.
Okuma çemberlerinde gruplara sunulan metinlerin birbiriyle ilişkili olması gerekmektedir. Belirli bir tema
kapsamında her gruba uygun okuma parçaları ya da büyük metnin parçalara ayrılmış hâli sunulabilir. Bu-
rada öğretmenin öğrencilerin okuma ve tartışma becerilerini değerlendirerek her bir gruba, materyal sağ-
laması önemlidir.
Okuma çemberleri sadece okuma tartışma aşamalarını içerebileceği gibi öğretmenin okuma metinlerin-
den çıkarımla öğrencilerden ürün isteyebileceği bir etkinliğe de dönüştürülebilir. Öğretmen bu seçimi yap-
makta özgürdür. Ancak okuma etkinliği sonrasında talep edilecek ürün mutlaka öğrencilere açıklanmalı,
birden fazla ürün arasından seçim yapma hakkı öğrencilere sunulmalıdır. Aşağıda tarih dersi için oluşturu-
lan bir okuma çemberi örneği verilmiştir.
ÇANAKKALE CEPHESİ OKUMA ÇEMBERİ
Anafartalar'da B r Gün! •Çanakkale Cephes ’nde askerler
nasıl beslenm ler?
•Karavanada ho af var! •Türk asker n n dü manına saygısı
• S perdek gece hakkında ne dü ünüyorsun?
•Dü manımla konu tum.
• S perdek ya am nasıl?
Komutanların Anıları • Komutan askerler eh t olduğunda
ne h ssetm ?
• eh t olan karde ler •Cephanes b ten askerler ne yapmı ?
•Cephaneler b tt . •Köylü kadınlar askerlere ne get rm -
•Köylü kadınların yardımı
ler.
40