Page 45 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 45
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
problemleri çözmek istemelerine göre grupları oluşturur. Burada seçim tabloları kullanabilir veya öğren-
cilerin günlüklerini ve ev ödevleri sonuçlarını kullanarak sorunları kendisi de belirleyebilir. Aşağıda yaratıcı
problem çözme stratejisinin aşamaları, coğrafya dersi Türkiye’de Nüfus Dağılışını Etkileyen Faktörler ko-
nusu ile ilgili tasarlanmış bir etkinlikle sunulmuştur.
ĵ Sorun Tanımı: Öğrencilere, çözülmesi gereken bir sorun tanımlanır. Bu sorunlar genellikle ger-
çek dünya bağlamlarında veya belirli bir konu alanında ortaya çıkan gerçek sorunlar olabilir.
Öğretmen "İstanbul'un nüfus sorunu nasıl çözülür?" sorusunu paylaşılır.
ĵ Beyin Fırtınası: Öğrencilere, sorunu çözmek için fikirler üretmeleri için fırsatlar sağlanır. Bu,
öğrencilerin çeşitli fikirleri paylaşmalarına ve yeni ve yenilikçi çözümler oluşturmalarına ola-
nak tanır. Öğretmen bu süreçte küçük grup, bireysel ya da büyük grup düzenlemeleri yapabilir.
Özellike nüfus sorunları ile ilgili grafikler, araştırma sonuçları, gazate haberleri, ders kitapları ve
bilgisayar gibi araştırma bileşenlerini gruplara sunar.
ĵ Çözüm Geliştirme: Öğrenciler, beyin fırtınası sonuçlarına dayanarak çözümler geliştirirler. Bu,
öğrencilerin fikirlerini organize etmelerini, planlamalarını ve uygulamalarını içerir. Öğrencilere
burada olası çözüm çeşitleriyle ilgili ipucu verilebilir.
ĵ Uygulama ve Değerlendirme: Öğrenciler, geliştirdikleri çözümleri uygular ve sonuçları değer-
lendirirler. Bu değerlendirme süreci, çözümün etkililiği, kullanılabilirliğini ve uygulanabilirliğini
değerlendirir.
ĵ Yeniden Değerlendirme ve Iyileştirme: Öğrenciler, çözümünü yeniden değerlendirir ve gerekti-
ğinde iyileştirmeler yaparlar. Bu, öğrencilerin sürekli olarak çözümü geliştirmeye ve mükemmel-
leştirmeye çalışmalarını sağlar.
Ayrıca yaratıcı problem çözme, öğrencilerin problem çözme sürecinde esnek olmalarını ve farklı perspek-
tiflerden bakmalarını sağlar. Bu teknik, öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirmenin yanı sıra
yaşam becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur. Öğretmenler, yaratıcı problem çözme stratejilerini kulla-
narak öğrencilerin öğrenmelerini destekler ve onları eleştirel düşünmeye teşvik ederler.
Istasyon Tekniği Stratejisi
Istasyon Tekniği Nedir?
İstasyon tekniği yaygın biçimde kullanılan süreç farklılaştırma stratejilerinden biridir. Öğrencilerin eş za-
manlı olarak çeşitli etkinlikler gerçekleştirebilecekleri merkezlerin kurulmasına dayanır. İstasyon tekniği
öğrencilerin ilgileri ve öğrenme düzeylerine göre özgürce hareket edebildikleri ve bir konuya farklı açılar-
dan bakma şansı yakalayarak tüm sınıfla birlikte öğrenebilecekleri bir stratejidir.
Istasyon Tekniği Nasıl Kullanılır?
İstasyon tekniği, öğrencilerin bir konunun birden fazla bölümünü iş birliği içinde nöbetleşe tamamlarken
ilgileri doğrultusunda hem kendileri hem de akranlarından öğrenme fırsatı yakaladıkları bağlamlar oluş-
turur. Basitçe eş zamanlı bir biçimde çeşitli öğrenme etkinliklerinin gerçekleştirilebileceği merkezlerin oluş-
turulmasıdır. Öğretmen tarafından bir konunun alt bileşenlerini temsil eden istasyonlar oluşturulur. Farklı
hazırbulunuşluktaki öğrenciler, düzeylerine göre farklı aktivite ve görevlere yönlendirilir. Ardından öğren-
ciler diğer istasyonları gezerek, akranlarının yaptıkları çalışmalara dahil olur ve birbirilerinden öğrenme
fırsatı yakalarlar. İstasyon tekniği, grup düzenlemelerinin esnek biçimde yapılabileceği bir stratejidir. İstas-
45