Page 43 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 43
FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM VE MÜDAHALE STRATEJILERI
ĵ Konu Belirleme: Öğretmen, tartışma konusunun “Tarım Devrimi'nin Eski Çağ medeniyetlerindeki
yerleşmeye ve ekonomik faaliyetlere etkisi nasıldır?" sorusunu tartışacaklarını öğrencilere bildirir.
ĵ Hazırlık: Öğrenciler, bireysel, küçük grup ya da büyük gruplara ayrılarak tarım devriminin eski çağ
medeniyetlerindeki yerleşme ve ekonomik faaliyetlere etkisi hakkında araştırmalar yapar. Öğret-
men her bir gruba araştırma materyalleri olarak Tarih ders kitabı, tarih dergileri, kitaplar, araştırma
sonuçları gibi materyalleri sunar. Öğretmen hazırlık sürecindeki araştırma faaliyetleri için öğrencile-
re bir ders saatine kadar süre ayırabilir.
ĵ Tartışmanın Yönetimi: Öğretmen tartışma kurallarını yazılı ve sözlü olarak tüm öğrencilerle payaşır.
Tartışma sürecinde her grubun/öğrencinin kendini ifade etmesi, karşısındakini dinlemesi, karşılıklı
olarak fikir alışverişinde bulunması gibi noktalara değinir.
ĵ Farklı Görüşlerin Ifade Edilmesi: Öğrenciler tartışmaya başlarlar. Bu sürede farklı bakış açılarını
desteklemek için araştırmadan elde ettikleri kanıtları sunmaları istenir. Öğretmen bu süreçte öğren-
cilerin kanıt sunması ve fikirlerini savunması için öğrencileri pekiştirir.
ĵ Eleştirel Düşünme ve Analiz: Öğrenciler birbirlerine sundukları kanıtları objektif olarak değerlen-
dirmeleri ve mantıklı sonuçlara ulaşmaları istenir. Öğrencilerin bu süreçte tarım devriminin Eski Çağ
yerleşmelerine etkisi hakkında argümanlarının tümünü mantıklı bir sonuca bağlamalarını ister.
ĵ Geri Bildirim ve Değerlendirme: Öğretmen, tartışmanın sonunda öğrencilerin ortaya koyduğu so-
nuçları değerlendirir. Elde edilen bilgiler ışığında özetleme yaparak, tarım devriminin eski çağ yer-
leşmeleri ve ekonomik faaliyetlere etkisi hakkında sonucu paylaşır. Öğretmen bu süreçte öğrencilerin
katılımını, tartışma becerilerini değerlendirir. Ayrıca süreç sonunda grafik düzenleyiciler kullanarak
elde edilen bilgilerin mantıklı bir biçimde sunulması isteyebilir.
Görsel: Tarih Dersi İçin Hazırlanmış Tartışmacı Yaklaşım Etkinliği Örneği
Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Stratejisi
Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Nedir?
Sorgulamaya dayalı öğrenme, etkili süreç farklılaştırma stratejilerinden biridir. Öğrencilerin merak ettik-
leri konuları keşfetmeleri ve derinlemesine öğrenmeleri için tasarlanır. Bu strateji öğrencinin öğrenme so-
rumluluğunu aldığı ve neyi/nasıl/ne şekilde öğreneceğine karar verdiği önemli bir stratejidir.
Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Nasıl Kullanılır?
Sorgulamaya dayalı öğrenme, öğrencilerin bir konuya ilişkin detaylı bilgi sahibi olmaları için tercih edilen
bir yöntemdir. Ayrıca ders kapsamında öğrencilerin araştırmaya teşvik edilmesi için ve araştıra yapmanın
nasıl olduğunu kavramaları istendiğinde kullanılabilir. Bireysel olarak gerçekleştirilebileceği gibi küçük ya
da büyük grup düzenlemesi yapılarak da kullanılabilir. Ayrıca öğrencilerin araştırma yapmayı sistematik
bir biçimde kullanmalarını sağlamak için uygulanır. Bu nedenle öğretmenin araştırma yapma, edinilen
bilgileri sorgulama ve sunma adımlarını titizlikle ve herhangi birini atlamadan gerçekleştirmesi gerekir.
Sorgulamaya dayalı öğrenme, öğrencinin ne öğreneceğine karar verdiği bir strateji olduğu için öğretmen
bu stratejiyi kullanmaya karar verdiğinde mutlaka seçim tabloları kullanarak (menüler, KLW grafiği gibi)
öğrencilerin ilgilerine, öğrenme stillerine göre kendi seçimlerini yapmalarını sağlamalıdır. Benzer sorgula-
ma ihtiyacı olan öğrenciler konu bazlı istekleri doğrultusunda gruplanabilir. Sorgulamaya dayalı öğren-
me, ev ödevi ile birlikte bir haftalık bir süreye yayılabileceği gibi iki blok ders içerisinde de tamamlanabilir.
Burada stratejinin kullanım ölçüsü, odaklanılan konuların kapsamıdır. Öğrenciler var olan konular içinden
seçim yapabilecekleri gibi güncel ve arzu ettikleri bir konu hakkında da çalışmalar yapabilirler. Bu süreç
43