Page 42 - Farklılaştırılmış Öğretim ve Müdahale Stratejileri
P. 42
ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI
Görsel: Biyoloji Dersi İçin Örnek Grafiksel Düzenleyici
Bildiklerim Öğrenmek İstediklerim Öğrendiklerim
Görsel: Bildiklerim, Öğrenmek İstediklerim ve Öğrendiklerim Grafiği Örneği
Tartışmacı Yaklaşım Stratejisi
Tartışmacı Yaklaşım Nedir?
Tartışmacı yaklaşım öğrencilere düşünme, bir konuya eleştirel yaklaşma, iletişim becerilerini geliştirme ve
analiz etme fırsatı sunan bir stratejidir. Tartışmacı yaklaşım, bir süreç farklılaştırma stratejisi olarak kulla-
nılsa da ev ödevleri ya da etkinliğin değerlendirme bölümünde bireysel veya küçük grup etkinliği olarak
sunulup ürün farklılaştırma stratejisi olarak da kullanılabilir.
Tartışmacı Yaklaşım Nasıl Kullanılır?
Tartışmacı yaklaşım, öğrencilerin yeni bir konu ya da kavramı öğrenirken veya bir olay/olgu ile karşılaştık-
larında neden-sonuç ilişkisi kurarak mümkün olan en akılcı sorgulamayı yapmaları istendiğinde kullanılır.
Öğretmenler bu stratejiyi özellikle buluş yoluyla öğrenme sürecinde etkin olarak kullanabilirler. Tartışmacı
yaklaşım, öğrencilerin farklı düzeylerde (analiz, sentez vb.) düşünmelerini rutinleştirmenin yanı sıra sosyal
bağlamda etkili iletişim kurmalarını desteklemek gerektiğinde de kullanılır. Tartışmacı yaklaşım, bir konu
özelinde kullanılabileceği gibi konunun içinde alt amaçların yalnızca bir tanesi için de kullanılabilir. Bu yö-
nüyle oldukça esnek bir stratejidir. Tartışmacı yaklaşım sistematik biçimde kullanılması gereken, eleştirel
düşünmenin sırasıyla tüm adımlarını öğrencilerin içselleştirmesini amaçlayan bir stratejidir. Aşağıda tarih
dersi Tarım devriminin Eski Çağ medeniyetlerindeki yerleşmeye ve ekonomik faaliyetlere etkisiyle tartış-
macı yaklaşım planı yer almaktadır.
42