Page 21 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 21
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 1
TEMA: GEÇMİŞİN İNŞA SÜRECİNDE TARİH
Etkinliğe TAR.9.1.1. Tarih öğrenmenin bireye ve topluma faydalarını yorumlayabilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
Basamaklandırılmış b) Tarih öğrenmenin bireye ve topluma faydalarıyla ilgili incelediği kaynakları
Bilgi Birimleri bağlamından kopmadan özetler.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin tarihî kaynakları, örnek tarihî olayları inceleme ve incelediklerinin arasında
Temel Kabuller muhakeme kurma, özetleme becerilerinin desteklenmesine ihtiyaç olabilir.
Tema Bazlı Öğrenci Öğrencilerin tarih öğrenmenin bireye ve topluma faydalarını bağlamdan kopma-
İhtiyaçları dan özetleme becerisinde ihtiyaçları olabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen temaya “tarih, tarihçi, tarihsel bilgi ve kaynak” kavramları ile giriş
yapar. Öğrencilere bu kavramlara dair “Tarih nedir? Kime tarihçi deriz? vb.” sorular
yöneltir. Bu soruları sözel olarak yöneltebileceği gibi gereksinim duyan öğrenciler
varsa sorular tahtaya yazılabilir, yansı ile sunulabilir, yazı-zemin zıtlığına ve yazı bü-
yüklüğüne dikkat edilerek soru kartları hazırlanabilir.
İF2: Öğrencilerden gelen yanıtları tahtaya yazılabilir veya kavramların tanımlarını
yansıda sunulabilir. Gereksinim duyan öğrenciler için yazı-zemin zıtlığı ile metin bü-
yüklüğüne dikkat edilerek bilgi kartları, sayfaları hazırlanabilir.
İF3: Bilgi kartları; yazıların büyüklüğüne, zeminle zıtlığına dikkat edilerek hazırlan-
malıdır. Bilgi kartları yerine dijital araç gereçler üzerinden powerpoint sunusu kul-
lanılabilir. Gereksinim duyan öğrenciler için sunuların seslendirilmesi sağlanabilir.
İF4: Tarihsel bilgi içeren bir cümle ve cümlenin altında yer alan kontrol listesi bu-
İçerik lunur. Kontrol listesinde bir cümlenin tarihsel bilgi olmasını sağlayan yer, zaman,
kanıt, sebep, sonuç, geçmişte yaşanmış olması ögeleri yer alır. Gereksinim duyan
öğrenciler için tarihsel bilgi içeren bir cümlenin kontrol listesinde analiz edilmiş hâli
örnek olarak sunulabilir.
İF5: Tarihçi kavramı için müfredatta da yer verilmiş olan Prof. Dr. Halil İnalcık ve
Prof. Dr. İlber Ortaylı’nın fotoğrafları bulunur. Fotoğraflarının yanı sıra dijital araç
gereçler üzerinden tarihçilerin videoları sunulabilir, eserleri istasyona eklenerek
zenginleştirilme sağlanabilir.
İF6: Kaynak kavramı için “sözlü kaynaklar, yazılı kaynaklar, görsel ve işitsel kaynak-
lar, tarihî kalıntılar” başlıklarının olduğu kartlar ile bu kaynaklara ait görseller bu-
lunabileceği gibi orijinal kaynaklar getirilerek de malzeme çeşitliliği sağlanabilir.
21