Page 25 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 25
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Tarihçi kavramı için müfredatta yer verilmiş olan Prof. Dr. Halil İnalcık ve Prof. Dr.
İlber Ortaylı’nın fotoğrafları bulunur (İF5).
Kaynak kavramı için “sözlü kaynaklar, yazılı kaynaklar, görsel ve işitsel kaynaklar,
tarihî kalıntılar” başlıklarının olduğu kartlar ile bu kaynaklara ait görseller
bulunur (İF6). Görsellerin hangi kaynak türüne ait olduğu grup içinde tartışılarak
sınıflandırma yapılması sağlanır (SF4).
Tarih Öğrenmenin Bireysel Faydaları İstasyonu
Atatürk’ün tarihi öğrenmenin bireysel faydalarına değinen “Türk çocuğu, ecdadını
tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır.” cümlesinin
olduğu kâğıt ile birlikte öğrencilerin çalışmayı yapabilmeleri için boş kâğıt ve
kalem bulunur (İF7). Gruplar istasyona geldiklerinde tarihi öğrenmenin bireysel
faydalarını dair fikirlerini kâğıda yazarlar (ÜF2). Yazdıkları kâğıdı öğretmenlerine
teslim ederler.
Tarih Öğrenmenin Toplumsal Faydaları İstasyonu
Atatürk’ün tarihi öğrenmenin toplumsal faydalarına değinen “Tarih yazmak, tarih
yapmak kadar mühimdir! Yazan yapana sadık kalmazsa, değişmeyen hakikat
insanlığı şaşırtacak bir mahiyet alır.” etkileşimli tahtadan açılır. (İF8). Gruplar
istasyona geldiklerinde tarihi öğrenmenin toplumsal faydalarına dair fikirlerini
kâğıtlarına yazarlar (ÜF3). Yazdıkları kâğıdı öğretmenlerine teslim ederler.
Öğretmen grupların istasyonları tamamlamasının ardından, istasyonlarda yer
alan malzemeleri kullanarak tarih öğrenmenin bireye ve topluma faydaları ile
ilgili infografik bir duvar gazetesi oluşturmalarını ister (ÜF4). Hazırlanan duvar
gazetesinin yine gruplar hâlinde sınıf arkadaşlarına sunulması istenir (SF5). Sunulan
duvar gazetelerinin sınıfın panosunda tema boyunca sergilenmesi sağlanır.
Bütün gruplar tüm istasyonları tamamladıktan sonra, öğretmen her bir öğrenciye
konu ile ilgili kavramların, tarihi öğrenmenin bireysel ve toplumsal faydaları ile ilgili
Değerlendirme
boşluk doldurma cümlelerinin bulunduğu bireysel çalışma sayfaları dağıtarak öğ-
renmelerini değerlendirir (ÜF5).
• İçeriği parçalara bölerek sunun ve her bir konsepti adım adım açıklayın.
• Görsel ve işitsel materyallerle dersleri zenginleştirin.
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlayın.
• Sınıf içinde belirli görev ve etkinlikler için açık ve düzenli alanlar oluşturun.
Kullanılan Evrensel • Grup çalışmaları ve akran öğrenimi için alanlar oluşturarak sosyal etkileşimi
Tasarım Ögeleri teşvik edin.
• Değerlendirmelerde çeşitliliği sağlayın (yaratıcı projeler, uygulamalı görevler
vb.).
• Basamaklandırılmış talimatlar ve kontrol listeleri kullanarak öğrencilere yapı-
landırılmış rehberlik sunun
25