Page 24 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 24
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Farklılaştırılmış Etkinlik Formu
Etkinlik Adı İstasyon İnsanları
Konu Tarih Öğrenmenin Faydaları
• Tarih öğrenmenin bireye ve topluma faydalarıyla ilgili incelediği kaynakları
bağlamdan kopmadan özetleme,
Öğrenme Hedefleri
• Odaklanma, yaratıcılık, analitik düşünme, eleştirel bakma, iş birliği içinde çalışarak
karar verme becerilerini geliştirme
Renkli kâğıtlar, yapıştırıcı, tarihî kaynak görselleri, gazete haberleri, kalem, silgi,
Materyaller
fon kartonu, sınıf panosu
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte serbest çağrışım tekniği, istasyon tekniği ve akran destekli öğrenme-
den yararlanılmıştır.
Serbest Çağrışım Tekniği: Dersin giriş kısmında öğrencilerin hazır bulunuşluk dü-
zeyinin tespit edilmesi ve temel kavramların hatırlatılması sürecinde bu teknikten
yararlanılmıştır.
Etkinlik Açıklaması İstasyon Tekniği: Konuyla ilgili kavramlar tarih öğrenmenin bireysel ve toplumsal
faydalarının öğrenilmesi amacıyla üç farklı istasyon merkezi kurulmuştur.
Akran Destekli Öğrenim: İstasyon merkezlerinde öğrenciler çalışma grupları hâ-
linde etkinlikleri gerçekleştirirken okuma, yazma, betimleme, yorumlama, özetle-
me gibi becerilerin ihtiyacı durumunda öğrenciler akranları tarafından destekle-
necektir.
Öğretmen temaya “tarih, tarihçi, tarihsel bilgi ve kaynak” kavramları ile giriş
yapar. Öğrencilere bu kavramlara dair “Tarih nedir, kimlere tarihçi denir?” gibi
sorular yönelterek serbest çağrışım tekniği kullanır (İF1, SF1). Öğrencilerden gelen
yanıtları tahtaya yazar ve kavramların tanımlarını yansıda sunar (İF2).
Ardından, öğretmen “Tarihi öğrenmenin bireysel ve toplumsal faydalarını çalışmak
için gruplar oluşturacağım.” diyerek heterojen çalışma grupları oluşturur (SF2).
Gruplar oluşturulduktan sonra; kavramlar, tarih öğrenmenin bireysel faydaları,
tarih öğrenmenin toplumsal faydaları olmak üzere üç istasyon masası oluşturulur
(FÖOD1).
Uygulama Süreci Kavramlar istasyonu
• Tarih kavramı için ön yüzünde kavram ve arka yüzünde kavram açıklamasına
dair bilgi kartları bulunur (İF3).
• Tarihsel bilgi içeren bir cümle ve cümlenin altında yer alan kontrol listesi bulunur.
Kontrol listesinde bir cümlenin tarihsel bilgi olmasını sağlayan yer, zaman, kanıt,
sebep, sonuç, geçmişte yaşanmış olması ögeleri yer alır. Bu istasyonda çalışma
kağıdında yer alan cümle kontrol listesine göre incelenir (İF4, SF3). Grup tarafından
işaretlenen kontrol listesi öğretmene teslim edilir ve bu çalışmanın kâğıdı her grup
için yenilenir (ÜF1).
24