Page 22 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 22
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İF7: Atatürk’ün tarihi öğrenmenin bireysel faydalarına değinen “Türk çocuğu, ecda-
dını tanıdıkça daha büyük işler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktır.” cümlesinin
yazılı olduğu kâğıt yerine, cümle yansıda açılabilir, masada bilgisayarla powerpo-
int sunusu hâlinde açılarak gereksinim duyan öğrenciler için seslendirme yapılabilir.
İF8: Atatürk’ün tarihi öğrenmenin toplumsal faydalarına değinen “Tarih yazmak,
tarih yapmak kadar mühimdir! Yazan yapana sadık kalmazsa değişmeyen hakikat
insanlığı şaşırtacak bir mahiyet alır.” sözü etkileşimli tahtadan açabileceği gibi kart
veya A4 çıktısı olarak da öğrencilere sunulabilir. Gereksinim duyan öğrenciler için
sesli betimlemeler kullanılabilir.
SF1: Öğrencilere bu kavramlara dair “Tarih nedir, kimlere tarihçi denir?” gibi soru-
lar yöneltilerek serbest çağrışım tekniği kullanılır. Bu tekniği kullanırken derse aktif
katılım için desteğe ihtiyaç duyan öğrencilere öğretmen ipucu içeren sorular yö-
neltebilir, yanıtı kendisi vererek cümlenin sonunda “değil mi/ doğru mu?” ibareleri
kullanılıp öğrencilerin ifade etme becerileri desteklenebilir.
SF2: Öğretmen, “Tarihi öğrenmenin bireysel ve toplumsal faydalarını çalışmak
için gruplar oluşturacağım.” diyerek heterojen çalışma grupları oluşturur. Çalışma
grupları öğrencilerin performans düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun şekilde
dengeli bir dağılım göstererek oluşturulmalıdır.
SF3: Tarihsel bilgi içeren bir cümle ve cümlenin altında yer alan kontrol listesi bu-
lunur. Kontrol listesinde bir cümlenin tarihsel bilgi olmasını sağlayan yer, zaman,
kanıt, sebep, sonuç, geçmişte yaşanmış olması gibi ögeler yer alır. Bu istasyonda
çalışma kağıdında yer alan cümle, kontrol listesine göre öğrenciler tarafından ince-
Süreç lenir. Öğrencilerin grup içinde görev paylaşımı yapmaları öğretmen tarafından teş-
vik edilebilir. Örneğin; bilgi olarak katkı sağlayan öğrencilerin belirttiklerini, akran
desteğine ihtiyaç duyan öğrencilerin işaretlemesi gibi görevlendirmeler yapılabilir.
SF4: Görsellerin hangi kaynak türüne ait olduğu grup içinde tartışılarak sınıflandır-
ma yapılması sağlanır. Tartışma sürecine öğretmen rehberlik edebilir veya akran
desteği sağlanması için öğrenciler teşvik edilebilir. Derse aktif katılım sağlamayan
öğrencilere akranları veya öğretmenleri tarafından ipucu içeren soru cümleleri yö-
neltilerek grup içinde etkileşim arttırılabilir.
SF5: Hazırlanan duvar gazetesinin yine gruplar hâlinde sınıf arkadaşlarına sunul-
ması istenir. Sunu yapılırken gruptaki her öğrencinin katkı sağlaması, kendini ifade
etmesi için öğrenciler teşvik edilebilir. Öğretmen, hazırladıkları ürün üzerinden ipu-
cu sorular sorularak gereksinim duyan öğrencilerin kendini ifade etmesini destek-
leyebilir.
22