Page 79 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 79
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Tarihte Domino Etkisi
Türk Tarihinin Seyrini Değiştiren Önemli Askerî Mücadelelerin Tarih Şeridindeki
Konu
Yeri
• Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerle ilgili özelliklerin
hangi askerî olaya ait olduğunu adlandırır.
Öğrenme Hedefleri
• Öğrenciler, Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî mücadeleleri kronolo-
jik olarak dilsiz harita üzerinde sıralamalarını yaparak haritadaki yerini bulur.
Materyaller Bilgisayar, küçük kartlar, kalem, silgi, zarf, domino taşları, dilsiz harita, harita.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte doğrudan anlatım, düşün-eşleş-paylaş, iş birlikli öğrenme yöntemi
kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım Yöntemi: Kalabalık bir sınıfa bilgi vermede, derse giriş aşama-
sında, dikkat çekmede, öğrencileri güdülemede, konular arasında geçiş yapmada
etkili bir şekilde kullanılır.
Etkinlik Açıklaması Düşün-Eşleş-Paylaş Yöntemi: Öğretmen, anlatımını yapmış olduğu Türk tarihinin
seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin özetlemesini yapar, Anlatımını yap-
tığı askerî mücadelenin adının ne olduğu hakkında öğrencileri düşündürür. Ardın-
dan öğrencinin düşüncesini grupta eşleştiği arkadaşıyla paylaşmasını ister.
İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler, etkinlik sürecine başlamadan önce ikili küçük grup-
lar oluşturulur. Grup oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate
alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
1. Aşama: Öğretmen ders öncesinde dikdörtgen prizmalar oluşturur. Her birinin
üzerine Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin adlarını yazar
ve yapıştırır (İF1). Ders başladığında öğrencilere dikdörtgen prizma üzerinde
yazanları göstererek kronolojik sıralamaya göre dizer. Öğrencilere dikdörtgen
prizmaların üzerinde yazan tarihî olayı tarihin seyrini değiştiren bir domino taşına
benzetebiliriz. İlk domino taşına dokunur ve domino taşlarının yıkımının bir sonraki
domino taşına etkisini gösterir. Öğrencilere "İşte 1040-1299 yılları arasında
meydana gelen Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî olaylar sıralı bir şekilde
gerçekleşerek birbirlerine bu şekilde etki etmiştir.” der. Öğrencilerin bu şekilde
anlatacağı konuya ilgisini çekerek etkileşimli tahtada 1040-1299 yılları arasında
meydana gelen Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin yazılı
Uygulama Süreci
olduğu haritayı açar (İF2). 1040-1299 yılları arasında meydana gelen Türk tarihinin
seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin harita üzerinde gerçekleştiği bölgeyi
işaret ederek 1040-1299 yılları arasında meydana gelen Türk tarihinin seyrini
değiştiren önemli askerî mücadeleleri kronolojik sırasına göre anlatır. (SF1).
2. Aşama: Öğretmen “1040-1299 yılları arasında meydana gelen Türk tarihinin
seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerle ilgili bilgiler vereceğim, sizler de
verdiğim bilgilere göre 1040-1299 yılları arasında meydana gelen Türk tarihinin
seyrini değiştiren önemli askerî mücadelenin ne olduğunun grubunuzda kritiğini
yaparak ulaştığınız askerî mücadelenin adını verdiğim kâğıtlara yazmanızı isteye-
ceğim.” der.
79