Page 79 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 79

Tarih

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Tarihte Domino Etkisi
                               Türk  Tarihinin  Seyrini  Değiştiren  Önemli  Askerî  Mücadelelerin  Tarih  Şeridindeki
         Konu
                               Yeri
                                 •  Türk  tarihinin  seyrini  değiştiren  önemli  askerî  mücadelelerle  ilgili  özelliklerin
                                   hangi askerî olaya ait olduğunu adlandırır.
         Öğrenme Hedefleri
                                 •  Öğrenciler, Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî mücadeleleri kronolo-
                                   jik olarak dilsiz harita üzerinde sıralamalarını yaparak haritadaki yerini bulur.

         Materyaller           Bilgisayar, küçük kartlar, kalem, silgi, zarf, domino taşları, dilsiz harita, harita.
         Süre                  2 ders saati
                               Bu  etkinlikte  doğrudan  anlatım,  düşün-eşleş-paylaş,  iş  birlikli  öğrenme  yöntemi
                               kullanılmıştır.
                               Doğrudan Anlatım Yöntemi: Kalabalık bir sınıfa bilgi vermede, derse giriş aşama-
                               sında, dikkat çekmede, öğrencileri güdülemede, konular arasında geçiş yapmada
                               etkili bir şekilde kullanılır.

         Etkinlik Açıklaması   Düşün-Eşleş-Paylaş Yöntemi: Öğretmen, anlatımını yapmış olduğu Türk tarihinin
                               seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin özetlemesini yapar, Anlatımını yap-
                               tığı askerî mücadelenin adının ne olduğu hakkında öğrencileri düşündürür. Ardın-
                               dan öğrencinin düşüncesini grupta eşleştiği arkadaşıyla paylaşmasını ister.

                               İş Birlikli Öğrenme: Öğrenciler, etkinlik sürecine başlamadan önce ikili küçük grup-
                               lar oluşturulur. Grup oluşturulurken öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri dikkate
                               alınır. Oluşturulan gruplara etkinliğin süreci anlatılır.
                               1. Aşama: Öğretmen ders öncesinde dikdörtgen prizmalar oluşturur. Her birinin
                               üzerine Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin adlarını yazar
                               ve  yapıştırır  (İF1).  Ders  başladığında  öğrencilere  dikdörtgen  prizma  üzerinde
                               yazanları  göstererek  kronolojik  sıralamaya  göre  dizer.  Öğrencilere  dikdörtgen
                               prizmaların üzerinde yazan tarihî olayı tarihin seyrini değiştiren bir domino taşına
                               benzetebiliriz. İlk domino taşına dokunur ve domino taşlarının yıkımının bir sonraki
                               domino  taşına  etkisini  gösterir.  Öğrencilere  "İşte  1040-1299  yılları  arasında
                               meydana gelen Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî olaylar sıralı bir şekilde
                               gerçekleşerek  birbirlerine  bu  şekilde  etki  etmiştir.”  der.  Öğrencilerin  bu  şekilde
                               anlatacağı konuya ilgisini çekerek etkileşimli tahtada 1040-1299 yılları arasında
                               meydana gelen Türk tarihinin seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin yazılı
         Uygulama Süreci
                               olduğu haritayı açar (İF2). 1040-1299 yılları arasında meydana gelen Türk tarihinin
                               seyrini değiştiren önemli askerî mücadelelerin harita üzerinde gerçekleştiği bölgeyi
                               işaret  ederek  1040-1299  yılları  arasında  meydana  gelen  Türk  tarihinin  seyrini
                               değiştiren önemli askerî mücadeleleri kronolojik sırasına göre anlatır. (SF1).

                               2.  Aşama:  Öğretmen  “1040-1299  yılları  arasında  meydana  gelen  Türk  tarihinin
                               seyrini  değiştiren  önemli  askerî  mücadelelerle  ilgili  bilgiler  vereceğim,  sizler  de
                               verdiğim bilgilere göre 1040-1299 yılları arasında meydana gelen Türk tarihinin
                               seyrini  değiştiren  önemli  askerî  mücadelenin  ne  olduğunun  grubunuzda  kritiğini
                               yaparak ulaştığınız askerî mücadelenin adını verdiğim kâğıtlara yazmanızı isteye-
                               ceğim.” der.




                                                                                                         79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84