Page 84 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 84
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 12
TEMA: TÜRKİSTAN’DAN TÜRKİYE’YE (1040-1299)
Etkinliğe TAR.10.1.4. Türkistan’dan Türkiye’ye uzanan süreçte Türk-İslam medeniyetinde
Dönüştürülecek bilim, kültür, eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmeleri Anadolu’nun
Öğrenme Çıktıları Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkisi açısından değerlendirebilme
b) Türkistan'dan Türkiye'ye uzanan süreçte Türk-İslam medeniyetinin bilim, kültür,
Basamaklandırılmış eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmelerin Anadolu’nun Türkleş-
Bilgi Birimleri
me ve İslamlaşma sürecine etkisine ilişkin kanıtları kullanarak yargıda bulunur.
VII-XIII. yüzyıllar arasında İslam medeniyetinin eğitim, bilim, hukuk, kültür, sanat
Ön Koşul Beceriler/ ve mimari alanlarında insanlığın ortak mirasına katkılarına dair akıl yürütebildiği
Temel Kabuller
kabul edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci ve mimari alanlarında insanlığın ortak mirasına katkılarına dair akıl yürütebilme
İhtiyaçları
Farklılaştırma Alanları
İF1: Kültür, Medeniyet, Sanat, Sanatçı, Âlim, Türkleşme ve İslamlaşma” kavramla-
rının isimleri ve tanım cümleleri ile örneklerinin bulunduğu her biri farklı renkte olan
kelime oyun kartları sınıfa getirilir. Bu kartlar gereksinim duyan öğrenciler için yazı
zemin zıtlığına ve metin büyüklüğüne dikkat edilerek hazırlanmalıdır. Yazılar gere-
kirse görsellerle desteklenebilir.
İF2: Kavramın isminin tahtaya yazılmasının ardından açıklama kısmına kavramın
tanımı öğretmen liderliğinde grup öğrencileri ile birlikte oluşturularak yazılır. Tüm
İçerik
kavramların tanım cümleleri ile birlikte yazıldığı bilgi notları öğrencilere bireysel
olarak dağıtılabilir.
İF3: “Türk-İslam medeniyetindeki bilim, kültür, eğitim ve sanat anlayışı ile ilgili anla-
tım powerpoint sunusu ile yapılabileceği gibi, öğretmen renkli kartonlar kullanarak
hazırladığı tabloları tahtaya veya duvara asarak da anlatım yapabilir. Ders takibi
için içerikle ilgili sunu sayfaları çoğaltarak öğrencilere bireysel olarak dağıtabilir.
SF1: Oyuna başlamadan önce öğretmen kavram sayısı kadar grup oluşturur. Grup-
lar, öğrencilerin akran desteği alabilmeleri için edindiği bilgilerden yola çıkarak
yeni bilgiye ulaşma, yargıda bulunma, sözel olarak ifade edilen cümleyi yazıya dö-
nüştürme gibi becerilerde desteğe ihtiyacı olanlar ve bu becerilerde yetkinlik gös-
terenler olmak üzere oluşturulmalıdır.
Süreç SF2: Tahmin etme sürecinde liderin anlattığı kavramın ne olduğunu bulmak için
gruplarda yer alan öğrenciler lidere sorular yöneltebilir. Öğretmen, örnek soru
kartları hazırlayarak süreçte öğrencileri destekleyebilir, soru kartlarını kullanmala-
rı için öğrencileri yönlendirebilir.
SF3: Düşün-eşleş-paylaş tekniğini uygulamak için öğrencileri özellikleri ve perfor-
mans düzeylerine göre birbirini destekleyecek şekilde eşler. Öğrencilerin bireysel
özellikleri ve performans düzeylerine göre birbirini destekleyecek şekilde eşleştiril-
mesine dikkat edilir.
84