Page 84 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 84

Tarih

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 12


        TEMA: TÜRKİSTAN’DAN TÜRKİYE’YE (1040-1299)
         Etkinliğe             TAR.10.1.4.  Türkistan’dan  Türkiye’ye  uzanan  süreçte  Türk-İslam  medeniyetinde
         Dönüştürülecek        bilim, kültür, eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmeleri Anadolu’nun
         Öğrenme Çıktıları     Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkisi açısından değerlendirebilme

                                b)  Türkistan'dan Türkiye'ye uzanan süreçte Türk-İslam medeniyetinin bilim, kültür,
         Basamaklandırılmış        eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmelerin Anadolu’nun Türkleş-
         Bilgi Birimleri
                                   me ve İslamlaşma sürecine etkisine ilişkin kanıtları kullanarak yargıda bulunur.
                               VII-XIII. yüzyıllar arasında İslam medeniyetinin eğitim, bilim, hukuk, kültür, sanat
         Ön Koşul Beceriler/   ve mimari alanlarında insanlığın ortak mirasına katkılarına dair akıl yürütebildiği
         Temel Kabuller
                               kabul edilmektedir.
         Tema Bazlı Öğrenci    ve mimari alanlarında insanlığın ortak mirasına katkılarına dair akıl yürütebilme
         İhtiyaçları
                                              Farklılaştırma Alanları

                               İF1: Kültür, Medeniyet, Sanat, Sanatçı, Âlim, Türkleşme ve İslamlaşma” kavramla-
                               rının isimleri ve tanım cümleleri ile örneklerinin bulunduğu her biri farklı renkte olan
                               kelime oyun kartları sınıfa getirilir.  Bu kartlar gereksinim duyan öğrenciler için yazı
                               zemin zıtlığına ve metin büyüklüğüne dikkat edilerek hazırlanmalıdır. Yazılar gere-
                               kirse görsellerle desteklenebilir.

                               İF2: Kavramın isminin tahtaya yazılmasının ardından açıklama kısmına kavramın
                               tanımı öğretmen liderliğinde grup öğrencileri ile birlikte oluşturularak yazılır. Tüm
         İçerik
                               kavramların  tanım  cümleleri  ile  birlikte  yazıldığı  bilgi  notları  öğrencilere  bireysel
                               olarak dağıtılabilir.

                               İF3: “Türk-İslam medeniyetindeki bilim, kültür, eğitim ve sanat anlayışı ile ilgili anla-
                               tım powerpoint sunusu ile yapılabileceği gibi, öğretmen renkli kartonlar kullanarak
                               hazırladığı tabloları tahtaya veya duvara asarak da anlatım yapabilir. Ders takibi
                               için içerikle ilgili sunu sayfaları çoğaltarak öğrencilere bireysel olarak dağıtabilir.


                               SF1: Oyuna başlamadan önce öğretmen kavram sayısı kadar grup oluşturur. Grup-
                               lar,  öğrencilerin  akran  desteği  alabilmeleri  için  edindiği  bilgilerden  yola  çıkarak
                               yeni bilgiye ulaşma, yargıda bulunma, sözel olarak ifade edilen cümleyi yazıya dö-
                               nüştürme gibi becerilerde desteğe ihtiyacı olanlar ve bu becerilerde yetkinlik gös-
                               terenler olmak üzere oluşturulmalıdır.

         Süreç                 SF2: Tahmin  etme  sürecinde  liderin  anlattığı  kavramın  ne  olduğunu  bulmak  için
                               gruplarda  yer  alan  öğrenciler  lidere  sorular  yöneltebilir.  Öğretmen,  örnek  soru
                               kartları hazırlayarak süreçte öğrencileri destekleyebilir, soru kartlarını kullanmala-
                               rı için öğrencileri yönlendirebilir.
                               SF3: Düşün-eşleş-paylaş tekniğini uygulamak için öğrencileri özellikleri ve perfor-
                               mans düzeylerine göre birbirini destekleyecek şekilde eşler. Öğrencilerin bireysel
                               özellikleri ve performans düzeylerine göre birbirini destekleyecek şekilde eşleştiril-
                               mesine dikkat edilir.





    84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89