Page 89 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 89

Tarih

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 13


        TEMA: TÜRKİSTAN’DAN TÜRKİYE’YE (1040-1299)
         Etkinliğe             TAR.10.1.4. Türkistan’dan Türkiye’ye uzanan süreçte Türk-İslam medeniyetinin bi-
         Dönüştürülecek        lim,  kültür,  eğitim  ve  sanat  alanlarında  meydana  gelen  gelişmeleri  Anadolu’nun
         Öğrenme Çıktıları     Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkisi açısından değerlendirebilme
                               b) Türkistan’dan Türkiye’ye uzanan süreçte Türk-İslam medeniyetinin bilim, kültür,
         Basamaklandırılmış
         Bilgi Birimleri       eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmelerin Anadolu’nun Türkleşme
                               ve İslamlaşma sürecine etkisine ilişkin kanıtları kullanarak yargıda bulunur.

                                 •  Öğrencilerin  İslamiyet  öncesi  Türk  devletlerinin  ekonomi,  yönetim,  ordu  ve
                                   sanat  anlayışları  ile  sosyal  hayatları  hakkında  bilgi  sahibi  oldukları  kabul
         Ön Koşul Beceriler/       edilmektedir.
         Temel Kabuller
                                 •  İslamiyet’in kabulüyle Türklerin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel yaşamların-
                                   da meydana gelen değişimlerle ilgili temel bilgileri bildikleri kabul edilmektedir.
                               Döneme ait örnekler üzerinden 1040-1299 yılları arasında Türk-İslam medeniyeti-
         Tema Bazlı Öğrenci    nin bilim, kültür, eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmelerin Anado-
         İhtiyaçları
                               lu’nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkisine ilişkin çıkarımlarda bulunur.
                                              Farklılaştırma Alanları

                               İF1:  Öğretmen,  “Ya  göründüğün  gibi  ol  ya  da  olduğun  gibi  görün.”  cümlesini
                               yansıda açabilir veya yazı zemin zıtlığına ihtiyaç duyan öğrenciler için renkli kâğıt
                               veya kartonlara yazarak sunabilir.
                               İF2:  Öğretmen,  bahsedilen  âlimin,  düşünceleri  ve  eserlerinin  insanlığın  ortak
                               mirasına nasıl katkı sağladığı sorusunu yansı ile sunabilir, tahtaya yazabilir.
                               İF3: Desteğe ihtiyaç duyan öğrenciler için öğretmen bu soruyu yansı ile sunabilir.
                               Tahtaya  yazabilir,  soru  kartları  kullanabilir.  Yazılı  olarak  sunduğu  malzemelerin
                               yazı zemin zıtlığına, punto büyüklüğüne dikkat edilmelidir.
                               İF4: Öğretmen tahtaya Türk-İslam Âlimleri başlığı yazabilir. Bu başlığı etkileşimli
                               tahtada sunabilir. Bu başlığın yazılı olduğu bilgi notları dağıtabilir.
         İçerik                İF5:  Türk-İslam  âlimlerinin  anlatıldığı  powerpoint  sunusunda  görsellerin  net
                               olmasına özen gösterilir. Yazı karakteri ve büyüklüğünün tüm öğrenciler tarafından
                               anlaşılır olmasına dikkat edilir. Powerpoint sunusu yerine, öğretmen, afişler, bilgi
                               kartları, âlimlerin kendi eserlerini kullanarak da öğrencilere konuyu sunabilir.
                               İF6: Türk-İslam âlimlerini tanıtan veya âlimlere ait olan bu eserlerin seçiminde tüm
                               öğrenciler  için  anlaşılır  olmasına  dikkat  edilmelidir.  Dergiler,  broşürler,  tanıtım
                               videoları, e-kitapçıklar, e-dergiler, sesli betimlemeler de bu aşamada kullanılabilir.

                               İF7: İnfografik tablo oluşturulduktan sonra, öğretmen öğrencilere âlimlerin başın-
                               dan geçen, ana temasının insan ilişkilerinin olduğu kıssalar ile âlimlere ait cümle-
                               lerin yer aldığı kartlardan/kâğıtlardan sunar ve herhangi birini seçmelerini ister.
                               Alternatif olarak etkileşimli tahtada bu kıssaları, cümleleri sunabilir. Gruplara rast-
                               gele dağıtabilir.







                                                                                                         89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94