Page 89 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 89
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 13
TEMA: TÜRKİSTAN’DAN TÜRKİYE’YE (1040-1299)
Etkinliğe TAR.10.1.4. Türkistan’dan Türkiye’ye uzanan süreçte Türk-İslam medeniyetinin bi-
Dönüştürülecek lim, kültür, eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmeleri Anadolu’nun
Öğrenme Çıktıları Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkisi açısından değerlendirebilme
b) Türkistan’dan Türkiye’ye uzanan süreçte Türk-İslam medeniyetinin bilim, kültür,
Basamaklandırılmış
Bilgi Birimleri eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmelerin Anadolu’nun Türkleşme
ve İslamlaşma sürecine etkisine ilişkin kanıtları kullanarak yargıda bulunur.
• Öğrencilerin İslamiyet öncesi Türk devletlerinin ekonomi, yönetim, ordu ve
sanat anlayışları ile sosyal hayatları hakkında bilgi sahibi oldukları kabul
Ön Koşul Beceriler/ edilmektedir.
Temel Kabuller
• İslamiyet’in kabulüyle Türklerin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel yaşamların-
da meydana gelen değişimlerle ilgili temel bilgileri bildikleri kabul edilmektedir.
Döneme ait örnekler üzerinden 1040-1299 yılları arasında Türk-İslam medeniyeti-
Tema Bazlı Öğrenci nin bilim, kültür, eğitim ve sanat alanlarında meydana gelen gelişmelerin Anado-
İhtiyaçları
lu’nun Türkleşme ve İslamlaşma sürecine etkisine ilişkin çıkarımlarda bulunur.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen, “Ya göründüğün gibi ol ya da olduğun gibi görün.” cümlesini
yansıda açabilir veya yazı zemin zıtlığına ihtiyaç duyan öğrenciler için renkli kâğıt
veya kartonlara yazarak sunabilir.
İF2: Öğretmen, bahsedilen âlimin, düşünceleri ve eserlerinin insanlığın ortak
mirasına nasıl katkı sağladığı sorusunu yansı ile sunabilir, tahtaya yazabilir.
İF3: Desteğe ihtiyaç duyan öğrenciler için öğretmen bu soruyu yansı ile sunabilir.
Tahtaya yazabilir, soru kartları kullanabilir. Yazılı olarak sunduğu malzemelerin
yazı zemin zıtlığına, punto büyüklüğüne dikkat edilmelidir.
İF4: Öğretmen tahtaya Türk-İslam Âlimleri başlığı yazabilir. Bu başlığı etkileşimli
tahtada sunabilir. Bu başlığın yazılı olduğu bilgi notları dağıtabilir.
İçerik İF5: Türk-İslam âlimlerinin anlatıldığı powerpoint sunusunda görsellerin net
olmasına özen gösterilir. Yazı karakteri ve büyüklüğünün tüm öğrenciler tarafından
anlaşılır olmasına dikkat edilir. Powerpoint sunusu yerine, öğretmen, afişler, bilgi
kartları, âlimlerin kendi eserlerini kullanarak da öğrencilere konuyu sunabilir.
İF6: Türk-İslam âlimlerini tanıtan veya âlimlere ait olan bu eserlerin seçiminde tüm
öğrenciler için anlaşılır olmasına dikkat edilmelidir. Dergiler, broşürler, tanıtım
videoları, e-kitapçıklar, e-dergiler, sesli betimlemeler de bu aşamada kullanılabilir.
İF7: İnfografik tablo oluşturulduktan sonra, öğretmen öğrencilere âlimlerin başın-
dan geçen, ana temasının insan ilişkilerinin olduğu kıssalar ile âlimlere ait cümle-
lerin yer aldığı kartlardan/kâğıtlardan sunar ve herhangi birini seçmelerini ister.
Alternatif olarak etkileşimli tahtada bu kıssaları, cümleleri sunabilir. Gruplara rast-
gele dağıtabilir.
89